Taxaselskabet 4×35 har givet sig selv en teknologisk opgradering, for at kunne konkurrere med Uber
En betalingsapp og gratis wifi.
Det har siden 2014 været to af de teknologiske attributter, som taxaselskabet 4×35 har brugt til at skille sig ud fra de andre hyrevogne i København og Kolding, hvor firmaet ruller.
Kigger man på så mange andre brancher er netop de to ting efterhånden, hvad forbrugerne betragter som en naturlig service. Men fordi 4×35 er nogle af de eneste blandt taxaselskaberne, har det ifølge dem selv betydet, at de har fået nye faste kunder. Alene i 2014 har gratis trådløst internet tiltrukket 100 nye faste erhvervskunder til selskabet. I forvejen havde de 3000 erhvervsaftaler.
Det forklarer Jacob Gulmann, der er administrerende direktør i taxa 4×35 til finans.dk.
“Normalt er en taxitur ikke et sted, hvor man tilbringer meget tid. Det er jo korte ture til og fra lufthavnen, men der findes også nogen, som skal imellem møder rundt i byen. Det kan vi se, at folk bruger. Og det er klart, at det bliver en form for rullende kontor. Det er den service, som erhvervslivet gerne vil have i dag,” siger Jacob Gulmann.
Kunderne har droppet ventemelodien
Ifølge Jacob Gulmann er taxakunder i København og Kolding holdt så småt op med at ringe efter en taxa. Og derfor har det været naturligt for selskabet, at bygge bestillingen ind i folks smartphones, forklarer han.
“Hvis man ser, hvad der kommer af konkurrence fra udlandet, som for eksempel Uber, så er det drevet af teknologi. Det drejer sig om at gøre en bestilling nem for kunden,” siger Jacob Gulmann, adm. direktør i Taxa 4×35.
“Uber kan ikke noget, som vi ikke kan”
Den teknologiske opgradering har ifølge den administrerende direktør gjort, at taxa 4×35 har klaret sig igennem med overskud i en branche, hvor omsætningen ellers er for nedadgående.
I 2014 omsatte Taxa 4×35 for 874 mio. kr. Det er en stigning på 5 pct. i forhold til året inden. Taxa 4×35 har omkring 800 vogne. De kørte i 2014 over 5,1 mio. ture.
“Vi siger velkommen til enhver form for konkurrence. Jeg tror også, det er sundt at blive udfordret lidt i branchen på sin tankegang. Uber kan jo ikke noget, som vi ikke kan, så jeg er overhovedet ikke bekymret for den slags konkurrence,” siger Jacob Gulmann.