Alibaba investerer milliardbeløb i Kinas svar på Uber. Imens forbyder landets regering privat taxakørsel, og etablerede vognmænd demonstrerer i gaderne .
Europa og USA har været på den anden ende over Uber-vognenes indtog i gaderne. Men i Kina og Japan formår taxa-apps også at skabe røre i andedammen.
Udover Uber er der to andre apps, der dominerer markedet for privat taxakørsel: Didi Dache og Kuaidi Dache. De sidder tilsammen på 90 procent af Kinas ride on demand-marked (køretur-på-bestilling, red.) ifølge Reuters.
Nu melder Alibaba (Kinas svar på Amazon og eBay, red.) sig ind i kampen om taxakunderne. De har kastet 600 millioner dollars efter Kuaidi Dache sammen med en række andre investorer, der i forvejen havde aktier i app’en.
Fremtidens taxa er privat
Investeringen fra Alibaba og vennerne kommer blot en uge efter, at den kinesiske regering forbyder privat taxakørsel. Investeringen er blot et af flere eksempler på, at store netbaserede koncerner investerer i privat taxakørsel.
Uber Technologies Inc i Kina bakkes for eksempel op af det kinesiske internetfirma Baidu, internetfirmaet Tencent Holdings har aktier i Didi Dache. Sidste år kastede den japanske tele- og internetgigant Softbank næsten 500 millioner dollars efter sydøstasiatiske GrabTaxi og indiske Ola.
Der er med andre ord udbrudt krig på et marked, der i 2013 havde 45 millioner brugere. Og det kinesiske firma iResearch forudser, at det antal vil tredobles i 2015.
Mange analytikere inden for tech-industrien forventer, at ride-on-demand på den lange bane vil komme til at spille en central rolle på globalt plan.
Foto:
Læs også: Amazon bringer ud med taxa