Smartere kommunikation på jobbet er en guldgrube som it-giganter som Facebook, Google og Microsoft kæmper om
Har din arbejdsplads også enormt mange systemer? Altså du bruger ét program til at dele filer, et andet til at sende mails og et helt tredje til at indkalde til møder?
Du altså ikke alene. Og hvis du, at der da må være smartere måder at samarbejde på, end fællesmails, excel-ark og word-dokumenter, der skal vedhæftes og sendes frem og tilbage i én uendelighed. Ja, så er du fuldstændig på bølgelænge med verdens største it-giganter.
Både Facebook, Microsoft og Google satser i øjeblikket stort på at levere den optimale kommunikationsplatform til arbejdspladsen. Chatfunktioner er hurtige og effektive, og det er mere overskueligt at have chatlignende tråde med sine nærmeste kolleger, end det er at have hundredevis af mailkorrespondancer.
Læs også: Fire idiotiske ting, som (de fleste) arbejdspladser gør
Platformen Slack har længe forsøgt at blive virksomheders foretrukne kommunikationsplatform. Der er mulighed for både at kommunikere direkte til mennesker, layoutet ligner en chat-funktion, men mulighederne er mange flere. Man kan oprette gruppesamtaler med flere personer, og man kan lave tråde med temaer, så man altid kan fremsøge relevante links eller dokumenter om det emne. Eksempelvis hvis man har gang i et bestemt projekt.
Startuppen Slack allierede sig for nylig med giganten over dem alle: Google. Slack skal integreres bedre med Google Drive, så det kan gøres lettere og hurtigere at dele dokumenter og filer på tværs i organisationen.
Alle vil lege med
Men også andre giganter vil ind på det marked, som Slack længe har forsøgt at penetrere. Og det er både spillere, der normalt er en del af kontorets it-systemer, og virksomheder som Facebook, der måske er lidt mere fy fy at bruge i arbejdstiden.
Microsoft har platformen Microsoft Teams, som er en chatbaseret platform, der er integreret med Office-pakken. Citrix har Podio, der ligeledes er en kommunikationsplatform, der let og overskueligt kan bruges til at styre projekter. Salesforce vil lancere en chatfunktion, så man kan chatte med sine kolleger i CRM-systemet. Og Facebook vil nu også ind på markedet med Workplace.
Læs også: Drop e-mails: Fem apps, der gør dig hurtigere, klogere og bedre
Facebooks satsning har mange af de funktioner, som vi kender fra det sociale medie. Dog i lukket virksomhedsøjemed. Medarbejderne har en profil på Workplace, man kan oprette grupper og kommunikere på tværs af afdelinger, dele indhold og endda sende live-videoer.
Workplace skal for alvor tage kampen op med Slack og de andre. For designet er intuitivt for de fleste – for det ligner nemlig det, hvor onkel Arne lægger sine billeder op fra weekendens ølsmagning, og hvor vennerne lægger billeder ud af sine børn – altså moderskibet Facebook.
Og ifølge Techcrunch vil Workplace slå sig på at være en platform, der skal samle hele virksomheden. Altså nærmere et moderne intranet.
“Vi ser på det sådan her: Vi prøver at forbinde hele virksomheder. Andre produkter forbinder teams,” siger Sean Ryan, Vice President for Facebooks platformspartnerskaber til Techcrunch. De langer med andre ord ud efter Slack og Microsoft Teams.