Han er superentreprenøren, der har ændret spillereglerne for bogmarkedet og internethandel, og han vil bogstavelig talt indtage verdensrummet. Men mest af alt er Jeff Bezos optaget af at gøre en god forretning.
“Amazonfloden er ikke bare verdens største flod – den er mange gange større end den næststørste flod. Og den fejer alle andre floder af banen.”
Sådan sagde Jeff Bezos til sine medarbejdere, da han grundlagde Amazon i 1994. Siden har Amazon udviklet sig fra at være en af verdens første online-boghandlere til at være verdens største internetbutik. Butikken, der sælger alt. Til alle. I hele verden. Og butikken, der ændrede spillereglerne for salg og køb på nettet.
“Hvis han ser en god forretningsmulighed, så går han målrettet efter den, fortæller journalist Nicholas Carlson, der har dækket Amazon i en årrække for Bloomberg Business.
Den gode forretningsidé
Og det var også sådan det hele startede. I 1994 var internettet helt nyt, og Jeff Bezos, der på det tidspunkt var 29 år, arbejdede som vicedirektør i Wall street-firmaet D.E. Shaw. Han lagde mærke til at brugen af nettet steg med en enorm hastighed og så muligheder for et helt nyt marked – internethandel.
Bezos gav sig derfor straks til at undersøge mulighederne for at udnytte udviklingen. Han undersøgte postordrefirmaerne for at se om han kunne finde noget, der kunne blive solgt bedre på nettet end med traditionelle metoder og fandt ud af at bøger ville være perfekte, fordi bogkataloger er for store til posten.
Hans forældre lånte ham penge til at starte firmaet. Ikke fordi de så muligheder i internettet, men fordi de gerne ville hjælpe deres søn.
“Da jeg bad min far om et lån spurgte han, hvad internettet er,” fortæller Jeff Bezos til Bloomberg Business. Og hans far var ikke den eneste, der stillede spørgsmål til Bezos internetidé. Mange var skeptiske over at han ville forlade sit gode velbetalte job for at starte en boghandel på nettet. Men det stoppede ham ikke. “Jeg vidste, at når jeg blev 80 år og kiggede tilbage på mit liv, så ville jeg ikke fortryde, at jeg havde taget chancen. Der ville derimod være stor sandsynlighed for, at jeg ville fortryde det, hvis jeg ikke tog chancen, fortæller han til Forbes.
“Helt klart en nørd”
I modsætning til Elon Musk, en af tech-verdens store entreprenør ikoner, er Bezos ikke drevet af idealisme men derimod den gode forretningsidé. Og iskold kapitalisme.
Han blev født i Albuquerque, New Mexico. Og allerede som barn var han innovativ og interesseret i videnskab. “Han var vild med science-camp, science fiction og matematik, helt klart en nørd,” fortæller hans fire år yngre bror til biography.com. Og allerede dengang havde han gang i nyttige opfindelser, hvor han for eksempel lavede en elektronisk alarm til at holde sine to søskende ude af sit værelse. Han var også vild med Star Trek, og da han kom i High School forelskede han sig i computere, fordi man kunne spille Star Trek på skolens computer.
Sender frygtede mails med ‘???’
Jeff Bezos er en privat mand, og der er ikke mange journalister, der får lov til at komme tæt på ham. Men sidste år skrev journalisten Brad Stone en biografi. Stone havde talt med hundredvis af Bezos nuværende og tidligere venner og medarbejdere, og i bogen bliver han beskrevet som en benhård chef, der sætter kunderne først, og som er kapitalist helt ind i sjælen.
Medarbejdere fortæller, at han selv læser de mails, der tikker ind på hans mail, hvor kunderne kan klage. Og ikke nok med, at han selv læser dem: Han sender dem også videre til de medarbejdere, der skal tage sig af klagen. Med intet andet end et spørgsmålstegn i emnefeltet. Når en medarbejder på Amazon modtager en mail med spørgsmålstegn fra Bezos, reagerer de som om, de har modtaget en tikkende bombe. De har typisk få timer til at løse det problem, der er blevet stillet spørgsmålstegn ved. Og til at forberede en ordentlig forklaring på problemet, der derefter bliver gennemgået af en gruppe managers, før forklaringen bliver præsenteret for Bezos.
Denne ledelsesmetode er en måde, hvorpå Bezos sikrer sig, at kundens stemme altid bliver hørt i firmaet. Medarbejderne fortæller også, at hans evne til at overfuse sine ansatte kun overgås af hans evne til at få nye ideer, og i bogen får man en del smagsprøver på det bezoske temperament.
Frynsegode hos Amazon: Panodiler
Brad Stone fortæller også om en episode, hvor en medarbejder spørger Bezos, hvornår Amazon vil “skabe en bedre balance mellem arbejde og privatliv.” Ifølge bogen svarede Bezos: “Vi er her for at få tingene gjort – det er førsteprioriteten. Det er Amazons dna. Hvis ikke du kan brillere og lægge alt i det, er det måske ikke det rette sted for dig.” Af den samme grund er gratis Panodiler, ifølge bogen, en af medarbejdernes ellers meget få frynsegoder.
“Jeg har begået fejl for milliarder”
Selvom historien om Amazon er en succeshistorie, så har Bezos også fået en række dårlige idéer og investeret i fejlslagne projekter gennem tiden. Senest måske den mislykkede Fire Phone.
“Jeg har begået fejl, der har kostet milliarder,” fortalte Bezos til en konference (Business Insider Ignition conference) i New York i december. “Men det ville gøre lige så ondt som en rodbehandling uden bedøvelse at tænke for meget over det.
Ifølge ham er det at tage store chancer det samme som at eksperimentere. “Risikoen for at fejle er en del af eksperimentets natur,” siger han. “Men få store succeser kan kompensere for dusinvis af ting, der ikke virkede.”
Tror stadig på Fire Phone
Selvom Fire Phone ligner en fiasko, er Bezos ikke parat til at vifte med hvide flag. Det er nemlig alt for tidligt ifølge ham. Han tror stadig, at den kan blive en succes og planlægger at udvikle den over de kommende år. Og selvom den ikke bliver en succes, mener han stadig, at det var en chance, der var værd at tage. Ligesom med hans online boghandel i internettets barndom.
For nyligt har han også taget chancen med Drone-teknologi, hvor droner skal levere pakker for Amazon. Han har startet et rumfirma, der skal bane vej for rumturisme, og senest har han for sin egen formue købt Washington Post.
Spørg, hvad ændrer sig IKKE?
Men selvom Jeff Bezos måske kan lyde som en risikovillig forretningsmand med evner til at spotte nye fremtidige forretningsideer og modet til at tage chancerne, er hemmeligheden bag hans forretningseventyr, ifølge ham selv, i virkeligheden temmelig konservativ.
Nøglen til succes ligger ikke begravet i komplicerede analyser af fremtiden, men i de helt basale sandheder.
Overfor Business Insider påpeger han, at han meget tit får spørgsmålet: Hvad vil ændre sig de næste ti år. Men egentlig ville han ønske flere stillede spørgsmålet: Hvad vil IKKE ændre sig de næste ti år. Det er nemlig et svar, man kan bruge til noget, mener han. Ganske enkelt fordi man kan bygge sin forretningsstrategi omkring det, der er stabilt.
Eller som han siger det: “Når du ved noget er sandt. Også på lang sigt. Så har du råd til at lægge en masse energi i det.”
Han ved for eksempel med sikkerhed, forklarer han, at kunderne hos Amazon vil have lave priser, hurtig levering og et stort udvalg af varer. Og at det er umuligt at forestille sig, at det vil ændre sig i løbet af de næste ti år. Derfor er de tre ting hjørnestenene i Amazons forretningsstrategi.