Analyse: Fællesskab trumfer ensomt geni

6. august 2015

Imens resten af verden har talt om konsekvenserne af deleøkonomi, har fremtidsforsker Peter Hesseldahl forsket i et paradigme, der vil få endnu større indflydelse på vores samfund. Er du klar til we-økonomien?

Fremtidens forretningsdrivende skal være gode kollektivister.

Det mener den danske fremtidsforsker Peter Hesseldahl. Her taler han ikke om alternative boformer, men om alternative forretningsmodeller. For ifølge Hesseldahl er samfundet i fuld fart på vej ind i en ny kommerciel virkelighed, hvor værdi skabes i fællesskab.

“I al almindelighed, er verden nået dertil, hvor produkter og løsninger ikke længere bliver designet af et enkelt geni eller af en enkelt producent. Der er meget store værdier at hente ved at forbinde sig med andre, og gør du ikke det, så kommer du bag om dansen,” siger fremtidsforskeren.

Mange af de kommercielle helte, vi har i øjeblikket, er virksomheder som Youtube, Uber og Apple. De står alle bag produkter, der måske nok er opfundet af enkelte virksomheder og deres ingeniører, men som ikke ville have nogen værdi overhovedet, hvis ikke det var for alle dem udenfor organisationen; video-skaberne, uber-chaufførerne og app-udviklerne, der bidrager med værdi.

Og skal man have succes i fremtiden, kan man ligeså godt vænne sig til, at se ud over sit eget produkt.

“Virksomheder skal grundlæggende gøre op med ideen om, at de skal eje alting selv. At de for eksempel nødvendigvis skal have deres egne ansatte og et stort produktionsapparat, så de kan lave det hele selv. Som forretningsdrivende skal man vænne sig til, at man er noget i kraft af, hvad man har adgang til,” siger Peter Hesseldahl.

Du skal sælge løsninger
“Vi er nødt til at gøre fundamentalt op med noget af den forståelse, vi har haft, af at skabe værdi hidtil. Fremover ligger det meste af værdien ikke i at sælge enkeltstående produkter, men i at organisere en  service, der opfylder kundens behov her og nu,” siger Hesseldahl og bruger Uber som eksempel.

Uber er ikke bare et nyt taxaselskab, forklarer han, men en tjeneste, der løser et transportproblem. Når du bestiller en uber-vogn kan du se alt om turen, transporttiden, ruten og prisen på forhånd. Det betyder, at man nemt kan planlægge sin rejse i forhold til togafgange og man kan sammenligne prisen med andre transportløsninger.

Kunder af enhver art forventer løsninger, forklarer Hesseldahl. Og skal man skabe løsninger frem for produkter, har man brug for at kunne trække på mange flere forskellige ressourcer. Og derfor bliver det oplagt, ja oftest nødvendigt, at bruge kunderne som medskabere eller at samarbejde med konkurrenter og aktører fra helt andre brancher, forklarer han.

Tingenes internet forandrer alt
Hele tankegangen er ny. Og den kan virke nærmest urealistisk for garvede forretningsdrivende.

Men om få år vil langt de fleste produkter blive forsynet med en lille chip, og så kan biler, kaffemaskiner, termostater og ja, alverdens dimser pludselig kommunikere med hinanden. Og så vil mulighederne og forventningerne til produkterne også ændre sig endnu mere, forudser Peter Hesseldahl.

Den udvikling han taler om her er det vi kalder for Internet of Things (IoT) eller tingenes internet: en velkendt teknologisk trend, der spreder sig hastigt i disse år. Både blandt forbrugere og i industrier verden over.

Læs også: 5g baner vejen for selvkørende biler og industrirobotter

Ingen opskrifter, men…
Desværre er der ingen hurtige genveje til at blive klar til we-økonomien.

“Man slipper ikke for at tænke selv, for det handler om at overveje konsekvenserne af nogle nye, meget generelle spilleregler. Men nogle ting går igen i de måder virksomheder tilpasser sig på,” siger fremtidsforskeren.

“Det ene er som sagt, at du laver løsninger i stedet for produkter. Det ser vi med Daimler, der nu tilbyder deres små Smart-biler på minutbasis gennem Car2go. Eller med Rolls-Royce, der leverer et antal timers motorydelse i stedet for at sælge deres flymotorer. En anden populær strategi er at tilføje et lag ovenpå det fysiske produkt, som gør, at kunderne får mere ud af at bruge det, og som giver andre virksomheder en mulighed for at bygge supplerende tjenester,” siger Peter Hesseldahl.

Et godt eksempel, forklarer han, er online instruktionsvideoer til alt fra kameraer til sportsudstyr og professionelt værktøj, hvor instruktionerne er lavet af andre firmaer end producenten – eller af brugerne selv.

“Endnu en strategi er at gøre brugerne mere aktive i at udforme produktet ved at modularisere det og sælge det i mindre dele. Det er blevet helt almindeligt at brugerne selv konfigurerer deres køkken eller  bil. Vi anskaffer hellere ikke længere en hel cd, vi nøjes med at købe en sang ad gangen, eller vi streamer musikken som en service. Og så er det selvfølgelig vigtigt, at du vælger åbne standarder eller standarder, som fleste andre bruger, når du  designer din løsning. For ellers kan andre ikke  samarbejde eller bygge videre på det, du leverer,” forklarer Peter Hesseldahl.

Men omstillingen til we-økonomien vil ikke være lige enkel for alle virksomheder, vurderer Peter Hesseldahl.

“Hvis du er en startup, så er der næsten ingen tvivl om, at du har tænkt det her ind i din forretning. Det ligger i hele den måde, nystartede virksomheder er opdraget til at skabe innovation på –  gennem netværk og crowdsourcing osv. Ventilproducenten på den jyske hede, der har eksisteret i tyve år, får sværere ved at omstille sig til, at alt kobles op og spiller sammen,” siger han.

Gør som LEGO
Alle de tendenser, der samlet set betegner we-økonomien, udfordrer mange elementer, vi kender fra en mere traditionel forretningsmodel. Og derfor kan bestyrelsen i en etableret virksomhed ikke bare omlægge forretningen og gøre den fremtidsorienteret med et snuptag.

Men skal man gøre det, kan man med fordel se på, hvordan LEGO har grebet sagen an.

“Hvis du for eksempel vil inddrage brugerne mere i udviklingen af nye produkter, kan du ikke bare lade dem overtage hele molevitten. Du bliver nødt til at gøre det i små afgrænsede områder, hvor det giver specifik værdi og passer ind i forretningen. Lego anvender deres brugere som medskabere af nye produkter. Men brugerne kan kun foreslå æsker, der består af klodser, der findes i forvejen. Det er en måde at åbne for brugerne, uden at sætte hele forretningsmodellen over styr,” siger Peter Hesseldahl.

Peter Hesseldahl og hans hold af forskere, står bag begrebet we-økonomi. Men hele måden at beskrive den kombination af tendenser i tiden på, er meget inspireret af den Britiske forfatter Charles Leadbeater, der har skrevet bogen We Think, fortæller Peter Hesseldahl.

‘We’ går ikke over
Men er we-economy eller vi-økonomien ikke bare endnu et smart buzzword i tiden?

Spørger man Peter Hesseldahl er svaret nej.

“Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det kommer til at hedde we-economy. Men ingen mennesker ved deres fulde fem, ville jo sige, at de her tendenser, vi beskriver, skulle gå over. Der er kommet nogle nye spilleregler, og det er helt sikkert, at de vil ændre tingene, som vi kender dem. Vi bliver mere forbundne, mere bemidlede og forventer mere komplekse løsninger. Jeg har svært ved at se, at det ikke skulle gå denne her vej,” siger Peter Hesseldahl og uddyber:

“Det kommer altså til at vedrøre enhver form for virksomhed og forbruger. Det kommer til at påvirke hvilken som helst branche.”

Rapporten om we-economy kan downloades gratis her.

 

Type caption for image (optional)

Jesper Knudsen

Læs også

Har du fundet din praktikplads til næste semester?

Har du fundet din praktikplads til næste semester?

F5 er en ung og ambitiøs virksomhed, som stræber efter at være Danmarks foretrukne leverandør indenfor lederudvikling. Vi har gennem de seneste 6 år samlet ca. 2000 ledere fra Danmarks største organisationer til sparring via netværksgrupper, foredrag, konferencer og...

læs mere
“I et eksternt netværk kan du tale frit”

“I et eksternt netværk kan du tale frit”

Er man som leder medlem af et internt organisationsnetværk, kan det til tider være svært at tale rent ud af posen. Det mener Henriete Siff Thomsen, der er centerleder i Frederikssund Kommune. Hun føler, at der er et andet fortrolighedsrum i hendes netværk hos F5...

læs mere
“Intimitet er nøglen til lederskab”

“Intimitet er nøglen til lederskab”

Lederudvikling kommer i mange afskygninger, men der er stor forskel på udbyttet, mener Stefan Schlie, der er Head of WTG Engineering i Vattenfall. Han går både til workshops og konferencer, men peger på, at et netværk med kontinuitet og intimitet har mest at byde...

læs mere

Medlemskaber

Som medlem hos F5 er du altid på forkant med de nyeste trends og tendenser indenfor ledelse og lederudvikling. Vi samler nysgerrige og ambitiøse ledere, der har fokus på personlig udvikling gennem sparring og faglige diskussioner.

Vil du være med i et professionelt ledernetværk eller blot have adgang til alle vores konferencer og foredrag, så bliv klogere på dine muligheder her.

Hent PDF om netværket

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en.

Source - network group

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Få en gratis workbook.

Indtast dine oplysninger og vi sender dig en rabatkode, der giver dig én gratis workbook.

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Få en gratis workbook.

Indtast dine oplysninger og vi sender dig en rabatkode, der giver dig én gratis workbook.

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette kursus?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette kursus?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag vores eventkalender i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag kursusbeskrivelse i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag netværksbeskrivelsen i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag netværksbeskrivelsen i din mailindbakke

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag brochuren om medlemskabet i din mailindbakke

Source - membership PDFs

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag brochuren om medlemskabet i din mailindbakke

Source - membership PDFs

Tak.

Are you interested in this network group?

Fill out the form and we will contact you.

Source - counseling

Thank you.

Are you interested in this network group?

Fill out the form and get access to the PDF about the network.

Netværksbeskrivelser

Thank you.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.