Skærme er ikke brugervenlige nok til vores voksende teknologiforbrug. Allerede næste år kommer der langt flere dimser, som forbrugerne skal tale med, røre ved og gestikulere til, forudsiger trendbureau
No interface – ingen brugerflade. Det er navnet på den seneste tendensbriefing fra trendbureauet trendwatching.com.
I rapporten forudser bureauet, at 2016 vil blive året, hvor vores interaktion med teknologiske dimser (endelig) bliver noget andet end at glo på en lille rektangulær skærm. Interaktionen bliver mere “naturlig”, og det vil sige, at vi om blot et års tid vil tale- og gestikulere mere med vores apparater. Og de vil også give feedback med vibrationer og andre taktile signaler.
Grunden til, at bureauet forventer et gennembrud i 2016 er ikke bare at teknologien er moden, men også fordi, at brugerne efterhånden forventer det. Det er den tendens, de kalder for No Interface.
Dimserne skal være nemmere at tale med
Ifølge rapporten tjekker den gennemsnitlige iphone-bruger sin telefon 221 gange om dagen. Og intet tyder umiddelbart på, at vi kommer til at interagere mindre med de nærmest afhængighedsskabende teknologier, der dagligt giver os opdateringer fra vennerne, hjælper os med at bestille en ubervogn, giver os vejrudsigten, de seneste nyheder og meget mere.
Med det i baghovedet, argumenterer trendwatching.com, er det klart, at det blevet nødvendigt med en nemmere kommunikation med dimser. Folk efterspørger flere services, men flere forbrugere er nu også begyndt at kigge efter en nemmere tilgang til interaktionen.
Banker, Biler og Briller
Trendwatching fremhæver mange eksempler på tendensen. Blandt andet ICICI Banks telefonservice, der genkender kundens stemme. Og aspedalen i Mercedes-Benz S550 Hybridbil, der vibrerer, når bilen skrifter fra at være batteridrevet til at være gasdrevet, nævner de også.
Og nåja, Google Glass, der var et forsøg på netop at gøre interaktionen med teknologien mere naturlig, blev en fiasko. Men ikke desto mindre, hævder trendwatching, er det forbrugerbehov, som Google prøvede at tilfredsstille reelt nok.
Og lige nu samler andre tech-entreprenører stafetten op efter Google. I marts præsenterede direktøren for Kinesiske Alibaba en teknologi, der gør brugere i stand til at betale sikkert over mobilen ved hjælp af ansigtsgenkendelse. Sådan selfiestyle.
Du får helt ny adgang til kunder
En af de interessante spørgsmål er, hvad det betyder for alverdens produktudviklere og serviceudbydere. Det koger trendwatching ned til få pointer:
I en verden, hvor mobiler og smarte ure kan prikke, pulsere og sågar varme sine brugere, er det for det første også muligt for serviceudbydere og butikker at komme i kontakt med sine kunder på helt nye intuitive måder. En forsigtig vibration, når kunden er i nærheden af en Dominos omkring frokosttid, eller aktuelle nyheder eller tilbud på vej på arbejde. Mulighederne er mange for at komme helt tæt på, men, advarer trendwatching, hvis man rammer forkert, risikere man at forbrugerne bliver rasende.
Læs også: Guide: Din næste computer skal sprøjtes ind i armen
I takt med at almindelige mennesker for eksempel kan have en vellykket dialog med Siri på Iphone, vil de som forbrugere også forvente at kunne kommunikere med spejlet i prøverummet, snakke til billetautomaten og blive genkendt på stemmen eller ansigtet af bankens pengeautomat. Har man med forbrugere at gøre, bliver man derfor nødt til at overveje, hvordan man kommer med på bølgen.
Forbrugerne forventer desuden, at komplekse processor kan klares ved et enkelt handling. For nylig har Amazon introduceret Dash Buttons, men det er strengt taget ikke, en ren No Interface løsning.
Det er det derimod, når forbrugeren intet andet skal foretage sig, end at være til stede, når de interagere med teknologien. Eller teknologien interagerer med dem, om man vil. Et godt eksempel er her, når mobilen eller døren åbnes, eller bilen tændes ved hjælp af ansigtsgenkendelse. Her har brugeren intet andet gjort, end at gøre sig klar til en handling, og teknologien har svaret. Sådan helt naturligt.
I takt med at mængden af teknologier med den interaktionsform stiger, advarer trendwatching.com, skal man også forvente, at forbrugernes tålmodighed daler. Sådan helt naturligt.
Læs rapporten her.