Apple er ifølge ny liste den mest innovative virksomhed i verden. Det skyldes et større fokus på proces og kundens behov fremfor bundlinje og aktiekurser. CEO, Tim Cook, mener, at tålmodighed i produktudviklingen spiller en stor rolle.
Innovation er en kæmpe faktor i erhvervslivet både i Danmark og internationalt. Der er brug for nytænkning i kampen om forbrugerne, som stadig kræver mere og mere af de virksomheder, de køber deres produkter fra. Hvis ikke virksomheder fornyer sig, er der nogle andre der gør det. Og det går udover dem, der holder sig tilbage.
Derfor er der altid stor fokus på de virksomheder, der har en innovativ tilgang til deres måde at drive forretning på. Lige præcis dem hylder erhvervsmediet Fast Company, der skriver om innovation i teknologi og ledelse, hvert år ved at lave en liste over de 50 mest innovative virksomheder i verden.
Og i år går førstepladsen til Apple, som sidste år fik en tredjeplads på selv samme liste. I forbindelse med dette års topplacering har Fast Company taget en snak med Apples CEO, Tim Cook, der sætter ord på virksomhedens overordnede strategi bag det konstant udviklende teknologiunivers, samt hvor og hvordan virksomheden adskiller sig fra konkurrenterne.
Produktet og mennesket først
Der, hvor Apple ifølge Tim Cook skiller sig ud fra konkurrenterne, er på deres fokus. Mange vil måske forvente, at store internationale virksomheder skeler mest til bundlinjen, og hvordan de klarer sig på aktiemarkedet. Men sådan forholder det sig ikke i Apple. De tager først og fremmest udgangspunkt i produktet og mennesket.
”Stigende aktiekurser er et medfølgende resultat, men ikke en præstation i sig selv. For mig handler det om, om vi har lavet det bedste produkt og har gjort nogle menneskers liv bedre. Hvis du gør disse ting, som i øvrigt hænger tæt sammen, fordi det ene fører til det andet, så har du haft et godt år”, siger Tim Cook.
Han fortæller, at Apple er drevet af at udvikle produkter, der giver folk muligheder for at gøre ting, de ikke har kunnet før. Han nævner den nye portrætfunktion i kameraet på iPhone X som et eksempel på at kunne tage billeder i en kvalitet, som før i tiden var forbeholdt professionelle fotografer med det rigtige udstyr. Portrætfunktionen guider brugeren i alt lige fra lysindfald til afstande, mens han tager billedet.
Tålmodighed er en dyd
Udover det menneskelige fokus fremhæver Tim Cook også Apples store tålmodighed, hvad angår lancering af nye produkter, som definerende for deres succes. Deres produkter er ofte lang tid undervejs, og Apple er sjældent de første på markedet med ny software. Det er ikke for at se, hvad de andre gør, forklarer Tim Cook og fortæller, at der er en helt særlig grund til det.
”I hvert tilfælde vil jeg tro, at vi startede lang tid før de andre, men vi tager os god tid for at være sikre på, at vi gør det rigtigt. Vi vil ikke bruge vores kunder som forsøgskaniner”, siger han og underbygger med, at selvom de fleste af deres produkter ikke var de første på markedet, var de bedst, da de kom ud.
Deadlines er fleksible i Apple, hvilket ifølge Tim Cook kommer produktionen til gode, da der bliver plads til nytænkning undervejs. Og der er ingen tvivl om, at Apple stræber efter det perfekte, uanset hvad konkurrenterne gør.
”Vi arbejder da med deadlines i forhold til at få et produkt ud på markedet, men i sidste ende er spørgsmålet altid, om produktet er godt og dermed klar til at komme ud. Hvis det ikke er, udskyder vi det.”