iPhoneproducenten har gjort det nemmere at blokere reklamer på telefonen, og brugerne er vilde med det
Reklamer på nettet er skide irriterende – det kan de fleste blive enige om. Men ofte er det netop annoncerne, der betaler gildet, når man besøger en nyhedshjemmeside eller en rejseblog uden at skulle have kreditkortet op af lommen.
Derfor har Apple, modsat de andre store tech-firmaer været lidt tilbageholdende med at give såkaldte ad-blockere alt for meget vind i sejlene. Helt konkret har ad-blockers og safari-browseren til iphone ikke talt særlig godt sammen. Altså indtil Apple lancerede iOS 9 forleden.
Her blev det netop blevet muligt at integrere diverse reklame-blokerende apps med i Safari, og det sendte anti-reklame-programmerne til tops på bestsellerlisten i itunes.
Tre ud af fem, af de mest solgte apps her i slutningen af september, var reklame-blokerende apps som Purify, Peace og Crystal. Det skriver Politiken.
Apple: Tjen penge på noget andet!
Safari på iPhone er langt fra den største browser på markedet. Men ifølge Politikens tech-skribent Morten Bay er Apples beslutning, “et ret kraftigt signal om, at Apple ikke mener, at mediernes reklamefinansiering nødvendigvis er fremtiden.” Og som Bay påpeger, er Apple digitale trendsættere, og deres ord har stor vægt i store dele af den digitale scene.
Så skal man gøre som Apple anbefaler, skal man som annoncefinansierede forretning til at se sig om efter en anden indtjeningskilde på mobilen.
Favorit-app har trukket sig
App’en Peace, der var en af de tre mest populære fik ganske hurtigt nok af opmærksomheden, og udvikleren bag, har derfor trukket app’en tilbage.
Det skriver Morten Bay.
Marco Arment, som manden bag app’en hedder, har udtalt, at han gerne yder support til dem, der allerede har downloadet app’en, men han kommer ikke til at udvikle nye versioner.
Givetvis, formoder Morten Bay, fordi Marco Armant er ene mand om at udvikle og supportere app’en.
Og desuden, har Armant givet udtruk for, at han ikke vil være symbolet på en trend, der potentielt kan fjerne gratis, reklamefinansierede glæder på nettet.