da
da
sv

At holde troen på et vraget u-produkt

5 min

Morten Sørensen vil sælge alkohol uden alkohol til de tørstige danskere. Det påfund købte løverne i Løvens Hule ikke, så han måtte gå hjem uden en investering. Men hvordan bevarer man egentlig troen på sit produkt?

Hvis man gerne vil have et glas uden procenter, er der umiddelbart masser alternativer: sodavand, danskvand, juicer, mocktails, kaffe, te og endda alkoholfri øl. Men Morten Sørensen oplevede ikke alternativerne som gode nok, da han for et par år siden besluttede sig for at droppe alkoholen helt i 100 dage. Han savnede en drink, som ikke bare var en sød ”børnedrink”. Derfor udviklede han Rumish og Ginish som det alkoholfri alternativ til rom og gin og startede virksomheden ISH Spirits.

Tilbage i januar kunne man så se Morten Sørensen og ISH Spirits i Løvens Hule. Og selvom løverne virkede positive overfor virksomheden i første omgang, så var de ikke så tørstige efter en investering i det alkoholfri-marked.

“At være med i Løvens Hule var en rigtig god oplevelse. De var meget begejstrede for præsentationen, men troede ikke rigtig på det alkoholfri marked, for vi drikker jo helt vildt i Danmark, så hvorfor ville jeg overhovedet gå ind i det marked?”, siger Morten Sørensen og tilføjer:

“Det gjorde ikke motivationen mindre”.

ISH Spirits fik hurtigt andre investeringer og sælger i dag i fire lande. Morten Sørensen sammenligner sine alkoholfri varer med de nye kødfri kødprodukter og mælkealternativer. For måske ti år siden var der ikke mange, der ville tro, at der var et marked for hakket plantefars og havremælk.

“Det er det, du indser, når du er i opstartsfasen af et helt nyt produkt. Det er enten make it eller break it”, siger Morten Sørensen, som anerkender risikoen ved at være first-mover.

”Vi er nogle af de første, der er ude og gøre det. Det kan være, vi om to år siger, vi dropper Danmark, fordi det er fuldstændig håbløst. Men vi gør et reelt forsøg for at gøre det nemt for de to ud af otte i et selskab, som ikke gider alkohol, eller som har taget bilen, også gør vi det nemt at være en god vært for dem”.

Udlandet er en udfordring

En udfordring er kræsne og kritiske løver, en anden er det store udland, som allerede har set potentialet i det alkoholfri marked. Der findes allerede et par mindre konkurrenter til Rumish og Ginish, men de store alkohol-firmaer kan meget muligt være på vej.

”Jeg har bare rigtig meget fart på nu for at positionere mig som brand, som en firstmover og som en go-to. Det er også en del af navnet: ish. Det er ligesom, man siger: Jeg skal bare have en ’ish’ en ’drinkish’, og gør det til en del af terminologien. Når de store så kommer, lad os sige, det er Tanqueray, der kommer og laver en alkoholfri version. Så er de nødt til at tage stilling til ISH først. Om det så betyder, at de vil købe ISH og drive det videre, eller de vil lave en Tanqueray og udkonkurrere, det vil tiden vise”, siger Morten Sørensen.

Der er god grund til at tro, at de store brands vil bevæge sig ind på det alkoholfri-marked. I byer som London og New York er fænomenet ’sober and social’ ved at vinde frem i form af events og barer, der lægger op til socialt samvær uden procenter på flaske. Det er den gamle idé, om at man sagtens kan have det sjovt uden alkohol, og det er vigtigt at tage højde for, mener Morten Sørensen.

”Vi er godt nok forskellige lande, men en global verden, og der er en global trend. Vi kan se i London, der er de ret langt fremme i skoene, og i USA er den også godt på vej. I Danmark er vi mindre fremme i det. Men når vi går ind og snakker specifikt med forskellige hoteller, restauranter og butikker, så er der en enorm værdi i det for dem. De kan gå ind og positionere sig efter at sige: ’Selvfølgelig har vi også alkoholfri’. De ved godt trenden er på vej”.

Men at være blandt de første på et nyt marked ser Morten ikke bare som en fordel og en udfordring. Det er også en forpligtelse:

”Ved at være de første har vi et ansvar for at sætte baren højt. Vi kan ikke bare sige, nu er vi færdige, det var det. Det skal hele tiden blive 20% bedre – ’new and improved’ ligesom med opvaskemiddel. Vi har et ansvar, hvis vi vil gøre os gældende, så er vi nødt til at gøre tingene bedre hele tiden”.