da
da
en sv

Autenticitet er mere end et buzzword

8 min

I en årrække har autentisk ledelse været en efterspurgt disciplin, og det er ikke uden grund. Ledere skal i dag være åbne, sårbare og skabe resultater gennem andre, og det kræver, at de også bruger deres egen personlighed som ledelsesgreb.

Autentisk ledelse, ledelse med hjertet og at lede mennesker som mennesker. Det er alle sammen ledelsesbegreber, der vender ryggen til Henry Fords maskinelle tilgang til arbejdet og den omdiskuterede KPI-styring, og som i stedet for tillægger personen bag lederfiguren en større rolle end den professionelle facade.

Det er også alle begreber, der er i høj kurs for tiden. På flere af vores netværk er de mere personlige ledelsesformer på dagsordenen, og tilbage i 2015 udråbte Havard Business Review autentisk ledelse til at være ”gold standard for leadership”.

Også ledelsescoachen Mads Qwist, der til dagligt hjælper ledere i den private og offentlige sektor med mental sundhed, team- og lederudvikling, bekræfter den større interesse for de mere personlige ledelsesformer. Det er på trods af, at autentisk ledelse langt fra er et nyt begreb, men et fænomen som løbende dukker op.

Derfor har vi sat os for at undersøge, om der er substans i begrebet, eller om det nærmere er en af de mange floskler, der allerede nu burde ligge hengemt i en afkrog på kontoret.

”Der bliver talt rigtig meget om autentisk ledelse, og 80% af det er varm luft og spild af tid, fordi det bliver gjort til et idealbillede”, slår Mads Qwist fast.

Åben og sårbar

En af dem, der har kigget lidt nærmere på autentisk ledelse, er iværksætteren Jonathan Løw. I hans engelske bog ”The GuruBook” får han flere førende eksperter til at komme med deres bud på, hvad autentisk ledelse er.

Blandt dem er bestsellerforfatteren Todd Dewett, der sætter ord som ærlig, åben og sårbar på autentisk ledelse og ser en negativ tendens til, at folk ikke lader den professionelle facade på arbejde møde den private facade fra hjemmets fire vægge. Samme kompetencer bakkes op af en artikel om autentisk ledelse fra Forbes.

Da Jonathan Løw gik i gang med sin bog, var idéen at skrive om ledelse, men han opdagede hurtigt, at autentisk ledelse var en fællesnævner.

”Det gik igen, at der skal være en menneskelig leder, der tør vise styrker og svagheder. Det er opblomstret oven på en periode, hvor autenticitet har været tabt. Vi har brug for ledere, der kan samle folk om, at de står for noget ægte, hvor det, der bliver sagt, også er det, der bliver gjort,” siger iværksætteren.

Mere end buzz

En mere konkret forklaring på, hvad autentisk ledelse er, hverken kan eller vil Mads Qwist give.

”Hvis vi skal bruge begrebet autentisk, skal det komme indefra. Det skal komme fra mig. Derfor kan jeg ikke tage på et kursus for at få at vide, hvad det er, for så har vi besluttet os om, hvad autentisk ledelse er”.

I stedet for at definere det individuelle begreb mener Mads Qwist, at det giver mere værdi at definere de to ord. Autentisk er ifølge ham det at være oprigtig og ægte, mens ledelse er at føre sig selv og lede andre. Derfor er det den autentiske leders fornemmeste opgave at forløse det menneskelige potentiale, fordi det i sidste ende er medarbejderne, der skal komme i mål med strategier og mål. Derfor mener han også, at autentisk ledelse burde være udgangspunktet for al ledelse.

Påvirker bundlinjen

Men selvom der er stor interesse for autentisk ledelse, bliver de personlige ledelsesformer unødvendigt udskældt, fordi flere ikke kan se den reelle værdi i det, mener Mads Qwist.

”Autentisk ledelse bliver ofte set som navlepilleri-, halvterapeutisk-, hippi-tilgang. Men i virkeligheden handler det om, at vi ikke bare vil have din uddannelse, vi vil have dig og dine menneskelige kvaliteter”.

Når organisationer investerer i personen i stedet for medarbejderen, vil det også kunne ses på bundlinjen. På den positive måde. Det skyldes, at autentiske ledere også er bedre til at spotte de små detaljer i hverdagen, der viser, hvordan den enkelte medarbejder trives, og hvordan teams samarbejder, og derved bliver lederen i stand til hurtigt at reagere, hvis noget ikke fungerer.

”Hvis du skal være en succesfuld leder i dag, skal du kunne lave resultater gennem andre. Du skal kunne vække engagement, entusiasme, tillid og kreativitet hos medarbejderne. Og hvis du kun tænker i form og firkanter, kan du ikke vække det i dem”, siger Mads Qwist og henviser til, at det derfor også handler om at få medarbejdere til at være til stede, når de er på arbejde. Hvis de fysisk er på arbejde uden mentalt også at være det, er deres engagement begrænset.

”Jo mere af det menneskelige potentiale ledere vækker i lagene under dem, jo bedre beslutninger tager de og motiverer deres potentiale”, forklarer Mads Qwist.

Slip egoet og tidspessimisten

I stedet for at fortælle hvad autentisk ledelse er, handler det for Mads Qwist om at opdage, hvad der forhindrer ledere i at være autentiske. Så længe der er støj på linjen, er der en undskyldning for ikke at være autentisk.

Blandt de største og mest støjende syndebukke er tempoet og den manglende tid, fordi mange mener, at de ikke har tiden til at være autentiske. Men det er sikreste kort i bullshit-bingo.

”Vi lever i en tid, hvor vi tror, at tid er en mangelvare. At tid står i vejen for autentisk ledelse. Men der er ikke en regel om, at det tager længere tid”, forklarer Mads Qwist og kommer med et godt råd til ledere, der vil være mere autentiske:

”Vi skal slippe egoet for at være autentisk. Vi skal væk med fordomme, begrænsninger og antagelser”.

Nye medarbejdere og ældre ledere

Der er særligt en årsag til, at autentisk ledelse stadig står højt på aktualitetslisten. Nemlig nye generationer af medarbejdere og ældre generationer af ledere. Det fremhæver både Mads Qwist og flere af deltagerne i Jonathan Løws bog som eksempelvis den canadiske professor og forfatter inden for ledelse og organisation Henry Mintzberg samt medstifteren af den amerikanske certificeringsvirksomhed B Corp Bart Houlahan.

Mads Qwist peger på, at mange nuværende ledere er blevet ledere på baggrund af deres intellektuelle evner til at være analytiske, kunne retfærdiggøre deres beslutninger, implementere og følge en strategi. Deres venstre hjernehalvdel er styrende for deres kompetencer, mens autentisk ledelse trækker mere på højre hjernehalvdel, hvor mening og følelser skjuler sig.

De ledere, som formår at trække mere på kompetencerne fra højre hjernehalvdel i deres ledelse, er også de ledere, der står bedst rustet til at møde de nye generationer på arbejdsmarkedet. Som Bart Houlahan fortæller i ”The GuruBook”, forventer de nye generationer mere af deres ledere og job end tidligere. De vil ikke bare tjene penge, de vil også have et meningsfuldt job.

”Millennials er vokset op med forældre, der er interesseret i dem som mennesker og ikke bare som afkom. De er vokset op med, at de har en stemme, at de er vigtige, og at de gerne må kræve. Der er et vindue, ikke en naturlighed til autenticitet”, slår Mads Qwist fas og fortsætter:

“Altså, det at kunne mærke sig selv, og de vil ikke acceptere maskinel tænkning. Det kræver noget andet af ledere”.