Som koncernkommunikationsdirektør i slagterigiganten Danish Crown var der kriser på Anne Villemoes’ tallerken næsten dagligt. Ikke bare i Danmark, men verden rundt. Efter ti år i alarmberedskab sagde hun op, men kriserne er fulgt med hende over i livet som selvstændig. For Anne Villemoes kan godt lide kriser.
”Skulle jeg skrive en bog om kriser, skulle den hedde En Dejlig Krise,” siger Anne Villemoes med et grin. For hvad kalder man en shitstorm i en slagterivirksomhed? ”En salmonella”.
Vi sidder på en lille café på Vesterbro. Ret så passende har hun nemlig bosat sig i københavnske Kødbyen efter ti år i den globale slagterivirksomhed Danish Crown.
Anne Villemoes slår en latter op. Hun elskede sin tid i slagterigiganten, men som hun siger, så trængte hun til en lur og gad ikke at hedde Miss Piggy længere. Så en dag sagde hun op.
Når vi sidder her i dag, vil du dog også høre hende sige: ”Jeg har lige en krisehåndtering.” Faktisk er det noget, som Anne Villemoes siger rigtig ofte. Forskellen er bare, at hun nu er selvstændig kriserådgiver og derfor selv bestemmer. For hun er i egne ord stadig helt pjattet med kriser – så længe de ikke er hendes egne.
Her i dag har hun også en krisehåndtering. Det handler om en større virksomhed, hvor de er kommet til at kommunikere noget uhensigtsmæssigt. Anne Villemoes’ telefon bimler og bamler. ”Don’t worry, we will handle this. I will call you in an hour,” siger hun, og fem minutter efter kommer der endnu en sms fra kunden. Hun undskylder med et:
”De er noget pressede. Du ved – der er forskel på, om noget er ok juridisk, og om det er ok moralsk. Det bliver mange virksomheder fanget i. Nå, hvor kom vi fra?”
Vi kom fra 2005. Anne Villemoes har netop fortalt, at hun var i slut 30’erne og presseansvarlig i FDB (som ejer Coop, red.), da hun en dag fik et opkald fra en rekrutteringskonsulent, som vil have hende til samtale om et job i Danish Crown.
Danish Crown havde netop været igennem en historisk stor hygiejneskandale og havde brug for at genopbygge deres renommé, og det skulle de bruge en stærk kommunikatør til.
”Det gjorde mig selvfølgelig nysgerrig,” husker Anne Villemoes, som dog godt vidste, at hun var et wild card til stillingen. Men det gjorde ikke noget, for hun var ikke interesseret i at flytte til Jylland.
Alligevel tog hun en snak med headhunteren i København. Og også den næste snak med den daværende CEO for Danish Crown, Kjeld Johannesen.
”Vi havde en god kemi, men jeg forudså, at vi ville slå os på hinanden, så vi dansede en del runder, før jeg måtte indrømme over for mig selv, at jeg ville fortryde det resten af mit liv, hvis jeg sagde nej,” fortæller hun.
Det sjoveste job i branchen
På den måde fik hun det sjoveste job i branchen som koncernkommunikationsdirektør med et meget stærkt mandat, hvilket var nødvendigt for at kunne løse opgaven. For man bliver nødt til at få et stærkt mandat, hvis man skal kunne løse de kriser, der kommer på vejen i en stor, international virksomhed.
”Så jeg flyttede til Aarhus. Jeg tudede hele vejen, fordi jeg ikke havde lyst til at forlade mit liv og mine venner i København, men jeg lovede mig selv, at det bare ville være tre år, og så var jeg hjemme igen,” siger Anne Villemoes.
Især det med mandatet er en ting, hun har taget med sig fra nogle af sin karrieres vigtigste jobs. Fordi det betyder rigtigt meget, når kriser skal håndteres.
”Jeg oplevede det første gang, mens jeg arbejdede som spindoktor for Ritt Bjerregaard i Fødevareministeriet. At et menneske havde truffet en fast beslutning om at vælge netop mig til jobbet – og i samme øjeblik også havde besluttet sig for, at jeg så selvfølgelig kunne fylde det ud. Som de fleste andre har jeg oplevet at gå ind i jobs, hvor ens chef dagligt står og venter på, at – eller om – man laver fejl. Derfor var det outstanding at møde mandatet,” forklarer Anne Villemoes og bestiller en kaffe:
”Man kan selvfølgelig også kalde det tilliden, men den er ikke blind. Mine beslutninger tæller og gælder på mit fagområde. Men kun hvis jeg leverer varen hver eneste dag. Og den model arbejder jeg bedst i.”
Hør om, hvad Anne Villemoes råder ledere til, når krisen rammer i denne måneds udgave af podcast F5 Focus.
De tre år, hun lovede sig selv, blev til ti år. Kriserne blev færre, fordi der blev gået strategisk til værks. Men med ansvar for branding, reputation, intern og ekstern kommunikation kedede hun sig ikke ligefrem. Faktisk elskede hun det. Indtil hun pludselig en dag ikke gjorde det længere. Eller pludselig er måske så meget sagt, det kom stille og roligt snigende.
For sådan er det også, når hele ens liv er arbejde.
”Jeg levede nok lidt i en forestilling om, at man kunne tage anerkendelse med i banken og veksle det til kærlighed. Men det er jo forskellige verdener. Jeg havde ikke mand og børn, jeg havde mit arbejde, og jeg elskede at springe til, fordi det gav mig en følelse af at være nødvendig for nogen,” siger Anne Villemoes og fortsætter:
”Men jeg havde altid været sådan et socialt dyr. Jeg havde tabt den del af mig selv, og jeg savnede den. Så jeg var nødt til at stoppe op og se på, om mit valg blev ved med at være rigtigt.”
Arbejde som glæde
Så efter ti år som ”Miss Piggy” tog hun fat om sin egen lille krise.
”Jeg startede hos topledercoach Kasper Kold, som er det klogeste menneske, jeg har mødt i mit liv,” siger Anne Villemoes og mindes, hvordan hun først tænkte, at han var noget ung: ”Jeg sad der som en damptromle med al min energi, der kørte rundt, og han sad helt roligt overfor mig og lyttede til min færdigbagte fremstilling af mine issues. Og så afviste han alle mine ideer…”
Langsomt formedes ideen om et andet arbejdsliv. Ikke et mindre arbejdsliv, men et arbejdsliv med mere plads til den krøllede del af Anne. Og med udgangspunkt i den by, Anne Villemoes føler sig hjemme i med plads til de mennesker, der udgør Annes valgte familie.
Det er godt syv år siden, og i dag er hun lige så pjattet med kriser, som hun var, da hun startede i Danish Crown. ”Kriser er jo det bedste, og det mest alvorlige, du som menneske kan komme ud for. Der findes ikke nogen bedre platform for forandring – i mennesker eller organisationen – end kriser,” siger hun med eftertryk.
Nu går den bare ikke længere. Kvinden i den anden ende af Anne Villemoes iPhone er ved at være desperat, så vi kan ikke nå mere. Men det er ok, for vi mødes igen. Næste gang handler det nemlig om, hvordan man identificerer og løser kriser som leder, når Anne Villemoes medvirker i marts måneds udgave af podcasten F5 Focus. Den kan du lytte til her.