Big data viser, at det faktisk kan betale sig at skele til jobkandidaters valg af browser
I gamle dage kunne man bedømme folks personlighed på deres valg af fodtøj. I disse moderne tider er det dog valg af browser, man skal skele til, hvis man som arbejdsgiver vil vide noget om potentielle kandidater.
Chrome- og Firefoxbrugere viser sig nemlig at blive længere tid i et givet job end kollegaer, der bruger Internet Explorer og Safari. De klarer sig desuden bedre i jobbet. Det skriver The Atlantic.
Det er virksomheden Conerstone OnDemand, et firma som sælger rekrutterings-software, som har påpeget sammenhængen. Firmaet har analyseret data fra 50.000 personer, som har taget virksomhedens onlinetest i forbindelse med en ansættelse.
Kandidaterne arbejdede inden for områder som telekommunikation, detailhandel og hotel- og restaurationsbranchen.
Conerstone konkluderede, at folk, som tog deres test på en ikke-standard browser, såsom Firefox eller Chrome, endte med at blive i deres job omkring 15 procent længere end de, som benyttede Safari og Internet Explorer. Der var ikke nogen statistisk forskel på Mac og pc-brugere
Michael Housman fra Cornerstone forklarer, at firmaet ikke har fundet nogen årsagssammenhæng, men han har dog en personlig teori om, hvorfor forskellen er så markant.
“Jeg tror, at det siger noget om dig, at du bruger tid på at installere Firefox på din computer. Det viser, at du er en vidende forbruger,” siger han ifølge The Atlantic.