Dagligvarehandlen på nettet stiger stødt, men venter stadig på det store gennembrud i Danmark. Omstillingen til online handel er for dyr for de store dagligvarekæder, der venter på at nemlig.com har modnet markedet
Handel med dagligvarer på nettet er kommet for at blive. Det er de fleste eksperter og branchefolk enige om. Og de forventer, at danskerne i fremtiden vil købe en meget stor andel af deres havregryn og toiletruller online.
Men i dag er tallet kun tre procent. Og dagligvarehandel på nettet har altså ikke ligefrem fået sit store gennembrud.
Kæderne vil hellere bygge med mursten
“De danske dagligvarebutikker, især kæder, har sovet i timen og håbet at internethandel ville forsvinde, fordi de så undgik at skulle bygge en helt ny forretningsmodel.”
Det siger Kresten Wiingaard, der er ekspert i e-handel og administrerende direktør i firmaet Adapt, til Finans.dk. Han sammenligner med Storbritannien, hvor dagligvarebutikkerne som Tesco, ifølge ham, allerede begyndte at rykke online for ti år siden.
Forklaringen er, mener Wiingaard, at de store kæder frygter, at nethandlen vil kannibalisere på deres egne fysiske butikker så i stedet for at udvikle onlineløsninger, vælger de at åbne nye butikker overalt.
Og som Flemming Birch, der er ekspert i forbruger- og detailtrends pointerer overfor finans.dk: “Størstedelen af de fysiske butikker er ejet af detailkæder, som dermed har en del værdier bundet i mursten.”
nemlig.com & co. baner vejen
Skal danskerne gøre sig nogle forhåbninger om at se en online Fakta, Kvickly eller Netto indenfor overskuelig fremtid, mener Flemming Birch, at det er en god idé at handle mere hos det, han kalder for de rene aktører. For eksempel nemlig.com.
“Hvis et firma som nemlig.com bliver væsentligt større, kan det muligvis tvinge de store detailkæder til at reagere. Men jeg ser det ikke ske hverken i morgen eller overmorgen,” siger han.
Coop vil “gøre det ordentligt”
Hos Coop er man dog ikke enig i, at danske dagligvarebutikker har sovet i timen.
Ifølge Jesper Wacherhausen, der er kommerciel direktør i Irma.dk, er netop Irma sådan set i fuld gang med at finde ud af, hvordan man skaber en god forretningsmodel, som eventuelt kan bredes ud over alle Coops butikker i fremtiden.
“Vi er startet med Irma.dk, fordi den typiske kunde i Irma hører til den målgruppe, der handler meget på nettet. Og vi vil være sikre på, at vi kan gøre det ordentligt, inden vi sætter fuldt blus på,” siger han.
Selv er han og hans folk meget inspirerede af Tesco i England, der gik online for ti år siden. Men i mange mange år har Tesco også kørt med underskud, forklarer han. Det koster at være tidligt ude.
Irma.dk: Væksten er lige om hjørnet
Og det er også tilfældet i Irma.dk. For selvom flere danskere er begyndt at handle dagligvarer på nettet, er det nemlig stadig ikke en lukrativ forretning for Coop. Og koncernen taber stadig penge på Irma.dk.
Men det forventer Jesper Wacherhausen vil ændre sig snart.
“Jeg tror, vi er kommet til et punkt, hvor væksten for alvor kommer,” siger han. Og selvom han også oplever, at danskerne har nogle meget indgroede indkøbsvaner, som det kan tage tid at lave om på, så sporer han håb i tallene.
“En tredjedel af vores nye kunder på nettet bliver faste kunder i netbutikken,” fortæller Wacherhausen. Og derudover kan han også se, at købene på nettet skaber køb i butikkerne.
Kunderne køber både i pose og på net
Derfor mener han heller ikke, at onlinehandel i Coop nødvendigvis kannibaliserer på koncernens fysiske butikker.
“Fra søndag til onsdag er der høj aktivitet på nettet, hvor kunderne fylder indkøbskurvene godt op. Og torsdag til fredag er der mindre aktivitet på nettet, men højere aktivitet i butikkerne, hvor indkøbskurvene er mindre fyldte,” siger han.
Det betyder, forklarer han, at kunderne køber stort ind til en hel uge til at starte med og derefter supplerer deres indkøb i butikkerne sidst på ugen.
Men selvom han og partnerne i Coop tror på onlinehandel, kan Jesper Wacherhausen ikke løfte sløret for, hvornår det bliver muligt at handle på nettet i alle Coops butikker.
Det har de nemlig ikke besluttet endnu. Som han siger, “Vi er endnu ikke afklaret omkring vores forretningsmodel endnu, men vi investerer i fremtiden med Irma.dk. Og det er en kæmpe stor satsning for Coop.”