da
da
en sv

Danske ledere mangler digital dannelse

10 min

Som leder er du nødt til at forstå og handle på de store forandringskrav, som den digitale udvikling stiller til organisationer og virksomheder. Det mener digital vismand Pernille Kræmmergaard, der understreger, at mangel på digitale lederevner kan være fatalt for alle typer virksomheder.

Den gennemsnitlige danske leders digitale udvikling stoppede nogenlunde samtidig med, at nu afdøde Steve Jobs kunne præsentere iPhone 4-modellen.

Selvom danske ledere er dygtige til at motivere, til coaching, til at udstikke retning eller til at afholde MUS, så ændrer det ikke ved, at der i høj grad mangler digital nysgerrighed på danske ledelsesgange samt en forståelse for de digitale og teknologiske udfordringer og muligheder, som præger danske organisationer i 2019.

Det mener Pernille Kræmmergaard, der er tidligere professor ved Aalborg Universitet og nuværende direktør i Digitaliseringsinstituttet. Ifølge hende er ledere nødt til at blive gode til ’digital ledelse’, hvis de ønsker at transformere deres organisation i forhold til den digitale udvikling  og ikke se den halte håbløst efter – eller i værste fald bukke under.

”Som leder i dag bliver du nødt til at forstå den digitale udvikling. Du bliver nødt til at være teknologisk nysgerrig, men det er der desværre mange ledere, der ikke er. Det er muligt, at de har andre gode ledelsesmæssige kompetencer, men det er blevet en nødvendighed, at også ledere udvikler en nysgerrig på og viden om ny teknologi og digitalisering, hvis ens virksomhed fortsat skal udvikle sig”, forklarer hun og tilføjer:

”God ledelse er stadig god ledelse, men der kommer hele tiden nye elementer til moderne lederskab, og det er nødvendigt at følge med og interessere sig meget mere for sin organisations it, data og brug af samme”, mener Pernille Kræmmergaard.

Hun understreger, at selvom Danmark traditionelt set har været med i førerfeltet, når det kommer til udvikling, it-optimering og digitalisering af både administrative processer og arbejdsgange, så hænger vi i bremsen, når det kommer til implementering af digital transformativ forståelse på lederniveau.

”Nogle vil muligvis sige: ’Jamen vi er jo lige blevet verdensmestre i offentlig digitalisering, og vi er et teknologisk modent samfund, so what’s the problem?’, men hvis ikke vi bliver mere ledelsesmæssigt transformative i forhold til de digitale og teknologiske udfordringer – og muligheder – som præger vores samfund og organisationer, så kommer vi til at sakke bagud. Vi har ikke været særlig gode til at tage de nyeste teknologier i brug, og vi har ikke transformeret særlig meget – men mest sat strøm til det, vi kender”, siger hun.

Lær af Uber, Spotify og Airbnb

At ledere bliver nødt til at tage den digitale og teknologiske transformation alvorligt, har der været adskillige velkendte eksempler på i løbet af de seneste 10-15 år, hvor disruptiv innovation har skabt helt nye digitale forretningsforståelser. Forståelser som har vendt op og ned på brancher, som ikke i deres vildeste fantasi havde forestillet sig, at de ville blive efterladt i digitaliseringens slipstrøm.

Bare tænk på Airbnb, der på trods af ikke at eje nogle hotelværelser eller ejendomme er blevet verdens største udbyder af logi. Eller Uber, der ikke besidder nogle biler, men alligevel er blevet klodens mest udbredte transportfirma. Eller Spotify, der til trods for ikke at have nogle fysiske butikker, er blevet verdens største musikdistributør.

Ønsker man som leder at gå forrest i bestræbelserne på at transformere sin organisation i digitaliseringens navn, så man er forberedt på dén digitale disruption, som meget vel kan ramme ens branche, er det dog ikke nok at overlade den teknologiske forståelse til eksperterne i sin virksomheds it-afdeling.

”It er blevet alt for vigtig til udelukkende at overlade til en it-afdeling. Alle skal have den fornødne digitale indsigt – også ledelsen, men da alle selvsagt kan ikke være lige gode til alt, er tværorganisatorisk samarbejde vigtigt. Det er dog ikke tilstrækkeligt blot at hente viden i sin egen organisation”, forklarer Pernille Kræmmergård og peger på et af de springene punkter i bestræbelserne på at få en digital opdateret ledelsesgang.

”Mange ledere ved ikke, hvordan de kommer i gang, og mit råd til dem vil først og fremmest være at tilegne sig et begrebsunivers for at kunne forstå omfanget af de digitale udfordringer, de står med. Du kan ikke forstå en verden, som er anderledes end din egen, før du får et sprog at forstå den med. Man er nødt til at indse, hvad det er for en transformativ kraft, som de nye teknologier har på vores organisation og den måde, som vi skaber værdi på, og det gør man ved at få hjælp udefra”, fastslår hun.

Danske ledere er bevidst ubevidste

At lederes interesse for deres egen digitale udvikling er lav, blev allerede bekræftet af en undersøgelse foretaget i 2015 blandt danske topledere. Således viste undersøgelsen, at kun 29% af de adspurgte virksomheder havde digitale kompetencer til stede i bestyrelsen og i direktionen, mens hele 54% ikke mente, at det ville blive nødvendigt foreløbig.

Ifølge Pernille Kræmmergaard tegner der sig dog et mere nuanceret billede fire år efter nævnte undersøgelse, da et stigende antal ledere efter hendes opfattelse har fået øjnene op for de reelle udfordringer, som den digitale transformation har ført med sig. Det betyder imidlertid ikke, at digital ledelse er blevet fast inventar i danske hjørnekontorer.

”Vi har rykket os siden den undersøgelse blev lavet, og jeg oplever, at danske ledere i stigende grad er blevet bevidst om nødvendigheden af digital ledelse. Til gengæld er mange i tvivl om, hvad det konkret betyder, og hvad det er, de skal kunne.  De vil gerne tage et ansvar for virksomhedens digitale modning, men savner ofte et sprog samt konkrete redskaber til at komme i gang med den afgørende omstilling”, siger hun og uddyber:

”Mange ledere spørger sig selv: Hvad skal vi tale om? Hvordan kommer vi i gang? Hvad er det for et sprog, vi skal have omkring det her, og hvordan skal vi overhovedet forstå digital transformation? Og ærlig talt så kan jeg godt forstå dem, for den digitale og teknologiske udvikling griber ind i stort set alt i organisationen”, indrømmer Pernille Kræmmergård.

En udfordring for alle

Til dagligt arbejder hun, i sit eget firma, forsknings- og kompetenceudviklingshuset Digitaliseringsinstituttet, med speciale i digital transformation. Her  hjælper hun ledere med at forstå digital transformation, og hvad den teknologiske og digitale udvikling betyder for deres organisationer og for dem som ledere .

Hun forklarer, at den digitale udvikling har givet ledere og deres virksomheder hidtil usete muligheder for en række nye løsninger, produkter og services, som meget nemmere og mere præcist kan tilpasses kunder, brugere og borgere. Det kræver dog, at ikke bare medarbejderne, men især ledere opbygger en fornyet digital forståelse for de vigtigste teknologiske tendenser og muligheder inden for deres branche.

”Den største digitale forandring, som vi skal være opmærksom på, er vores kunders krav og forventninger. I forhold til tidligere stiller de nogle andre og ændrede krav til de services, de produkter og den service, de møder. Samtidig ser det konkurrencemæssige landskab også væsentligt anderledes ud i dag, og det betyder, at loyalitet er mindre udtalt. Det er meget nemt at skifte leverandør eller udbyder, da det kræver to-tre klik på en computer. Det stiller krav til, at du hele tiden forbliver aktuel for dine kunder,” siger Pernille Kræmmergård.

Ifølge Pernille Kræmmergård må man for alt i verden ikke begå den fejl at tro, at man befinder sig i en branche, som ikke pludselig kan stå midt i en digital transformation.

”Det her er en udfordring for alle. Jeg kan ikke forestille mig en branche, som går hus forbi. Jeg har en meget bred og spændende kundeportefølje, der består af alt fra kommuner til styrelser, og fra private virksomheder til NGO’er. Udfordringerne afhænger i høj grad af den enkelte organisation og den enkelte branche, men alle skal tage den digitale udvikling seriøst”, siger hun og slår fast, at selvom det skulle lykkes erhvervs-Danmark at klæde sin ledelse digitalt på, så er det langt fra sikkert, at alle organisationer kan ånde lettet op.

”For mange virksomheder vil implementeringen af en digital ledelse være med til at stille dem bedre end konkurrenten. For andre vil det udelukkende være et spørgsmål om at kunne følge med og overleve, mens det for de uheldigt stillede vil være et spørgsmål om, hvorvidt det allerede er for sent.”

Du kan opleve Pernille Kræmmergård fortælle om digital ledelse på F5 Box i Amager Bio i København 6. november 2019.