Ny undersøgelse viser, at danskerne går op i at beskytte deres privatliv på nettet. Alligevel er en tredjedel dog klar til at bytte personlig information for rabatter
Over halvdelen af alle danskere er bekymrede for deres privatliv på nettet. Men samtidig er en stor del af befolkningen klar til at bytte personlige oplysninger for rabatter hos eksempelvis forsikringsselskaber. Det viser en en ny undersøgelse foretaget af Erhvervsstyrelsen i samarbejde med Ingeniørforeningen.
Undersøgelsen viser, at 55 procent af alle danskere er bekymrede for deres privatliv, når de surfer på nettet. Det skyldes blandt andet, at medierne på det seneste har fokuseret mere på området. En anden grund til privatlivsbekymringerne kan være, at kun 17 procent af de adspurgte mener, at virksomheder er i stand til opbevare fortrolige oplysninger sikkert.
Derfor kan det overraske, at en stor del af respondenterne er klar til at dele fortrolige oplysninger med virksomheder, så længe det kan medføre rabatter.
For hver tredje af de 18-70 årige er villige til at afgive personlige oplysninger på nettet, hvis de oplever, at de får noget for det. Yderligere 17 procent vil overveje det, mens 48 procent ikke mener, at de vil lade sig lokke til at afgive forskellige personlige data, herunder deres vaner.
Særligt de unge er klar til at dele data med private virksomheder. Hele 47 procent i aldersgruppen 18-34 vil nemlig dele oplysninger med virksomheder, hvis de får noget til gengæld.
Sladreboks er ok
Deltagerne i undersøgelsen bliver også bedt om at forholde sig til et hypotetisk scenarie: Er de klar til at installere en boks i deres bil, som kan give deres forsikringsselskab oplysninger om kørsel mod en rabat på 25 procent? Det tilbud ville næsten halvdelen af respondenterne overveje. Ligeledes ville omkring 30 procent dele oplysninger med forsikringsselskabet via en wearable som et fitness-armbånd.
Når man spørger brugerne om, hvad der generelt skal til for at afgive fortrolig data om sig selv, svarer 73 procent, at tillid til databeskyttelse har stor betydning. 61 procent vil gerne afgive personlig information til virksomheder, de ofte handler med. Gratis produkter, rabatter og konkurrencer eller stor interesse i virksomhedens produkter kan også få mellem hver tredje og halvdelen af brugerne til at afgive personlige data, de ellers ikke ville dele.
Personnummer, helbredsoplysninger og oplysninger om økonomi og indtægt vurderes af mere end 90 procent af de 18-70 årige som private oplysninger. Der er derfor kun få, som er parate til at afgive disse oplysninger for at kunne oprette profiler på et socialt medie, komme ind på andre hjemmesider, deltage i konkurrencer eller blive medlem af en kundeklub. Adgang til personlige fotos og kontaktdata på venner vurderes også som ganske private, men en tredjedel er alligevel parate til at give adgang til fotos for at kunne oprette en profil på et socialt medie.
Hele rapporten kan læses her.