Tiden er inde til, at økonomiafdelinger tager del i automatiseringsbølgen. Ikke kun fordi teknologien er tilpas velafprøvet og giver mulighed for at høste effektivitetsgevinster, men også fordi det giver CFO’en en mere strategisk rolle i virksomheden.
”Tiden er moden til, at vi sætter strøm til økonomifunktionen”.
Sådan siger Anne-Sophie Andersen, der er director i konsulentvirksomheden Transcendent Group. Hun har i mere end 25 år arbejdet med økonomistyring, forretningsudvikling, projektledelse og optimering i store internationale virksomheder. Der har hun set, hvordan økonomiafdelinger har været tilbageholdende med at investere i ny teknologi, der kan automatisere og effektivisere processerne. Men den tid er slut.
”Tiden er med CFO’erne. Den eksponentielle udvikling i datalagring, processingpower og prisudvikling har givet os teknologi, der nu er tilstrækkelig hurtig, kraftfuld og samtidig kosteffektiv”, siger hun og tilføjer, at CFO’en, der kun fokuserer på traditionel cost-cutting og kaizen-optimering, går glip af store muligheder for at udvikle sin funktion.
Samme muligheder ser konsulentvirksomheden McKinsey. I en artikel tegner de et billede af, hvordan fremtidens økonomifunktion ser ud. Hvor offshoring, outsourcing og centralisering førhen har været de foretrukne midler til effektivisering og øget performance, er det nu automatisering og robotter, peger artiklen på.
Kvalitative eller kvantitative opgaver
I første omgang rammer automatiseringsbølgen ifølge en ny rapport fra PwC de datadrevne brancher, som økonomifunktionen netop er. Næste step er at bruge avancerede algoritmer, men der er de fleste økonomiafdelinger ikke endnu, og derfor skal de i første omgang koncentrere sig om automatiseringen, mener Anne-Sophie Andersen.
Ifølge hende er der flere fordele for økonomiafdelinger ved at automatisere. Blandt fordelene er effektivisering, stabilitet og standardisering, da teknologien typisk er hurtigere, mere præcis og objektiv end mennesker.
Men samtidig er det langt fra alle opgaver, som teknologien kan overtage, understreger hun. Når det kommer til store analyser med standardiserede opgaver, kan teknologien hurtigt se afvigelser i store datasæt. Andre opgaver som bogføring, controlling og betalinger kan teknologien også sagtens løse. Teknologiens begrænsninger opstår, når det handler om komplekse beslutninger, forretningsudvikling samt rådgivning og sparring med den øvrige ledelse.
”Der, hvor teknologien giver mindre mening, er, når du laver større processer og analyser, hvor du hver gang skal forholde dig subjektivt til noget nyt. Når du skal kvalificere noget, kommer teknologien til kort. Når det er kvantitativt, kan robotterne lave det”, forklarer Anne-Sophie Andersen.
Fra dataregistrerende til databehandlende
For medarbejderne betyder robotternes arbejdskraft, at deres rolle ændrer sig. McKinsey anbefaler i artiklen, at CFO’er skal tage ejerskab over implementeringen og være klar på at gentænke processerne og hele organisationen for at tilpasse sig teknologien.
Især gælder det om at udnytte medarbejdernes kompetencer bedst muligt. De skal hverken konkurrere mod robotterne eller erstattes af dem. De skal derimod arbejde med data på en ny måde, fordi meget data fremover kommer fra robotterne.
Derfor skal medarbejderne være mere databehandlende end dataregistrerende, mener Anne-Sophie Andersen, der ser det som en klar fordel for CFO’en.
”Medarbejderne kender jo dataene, så CFO’en får medspillere, der forstår og kan behandle dataene”, lyder det.
CFO’en i strategiske klæder
Automatiseringen betyder også, at CFO’ens rolle ændrer sig i en mere strategisk retning. Når CFO’en har transformeret afdelingen til at blive mere databehandlende og leverandør af data, har han den nødvendige indsigt til at hjælpe virksomheden til at blive skarpere og mere strategisk, forklarer Anne-Sophie Andersen.
”Økonomiafdelingen er en kæmpe databank, som kan hjælpe resten af virksomheden. Derfor skal afdelingen gå fra at være lukket til at åbne op overfor resten af virksomheden, interagere mere og bruge den viden og data, som afdelingen har”.
Det betyder også, at CFO’en bevæger sig fra en operationel rolle til at spille en mere proaktiv og strategisk rolle i virksomheden, fordi han kan bruge dataene til transanalyser og påpege uhensigtsmæssigheder – både i forhold til, hvordan virksomheden tjener penge, men også hvordan den bruger dem.
”Du kan næsten ikke lave noget, uden det rammer i økonomiafdelingen. Den magt skal CFO’en bruge aktivt”, slår Anne-Sophie Andersen fast.