Mange medarbejdere har for høje tanker om sig selv, når de arbejder i teams, og de dygtigste undervurderer sig selv
Som leder er det en god idé at tænke sig om en ekstra gang, før man sætter et team i gang med at træffe beslutninger. Der er nemlig risiko for, at den beslutning gruppen kommer frem til er dårligere end den beslutning, den mest kompetente medarbejder ville have truffet alene.
Det viser ny forskning fra Department of Experimental Psychology, University of Oxford.
Forskerne bag har gennem en række forsøg påvist, at mange mennesker har for høje tanker om sig selv, når de er dårlige til noget og skal træffe beslutninger sammen med andre. Og at den dygtigste i en gruppe ofte undervurderer sig selv og viser for meget tiltro den ‘den dårligstes evner.’
Konsekvensen er, at de mindst kvalificerede kommer til at trække hele gruppen i retning af en dårligere beslutning.
“Det er især folk, der ikke er særligt kompetente, som tror, de er lige så gode som andre,” siger Dan Bang, der er en af de forskere, der står bag de nye resultater, til Videnskab.dk.
Det nye studie er en forbedring af tidligere forskning, som viser, at vi ubevidst har en tendens til at opføre os, som om vores egen mening er lige så god som alle andres – uanset reelle forskelle i kompetencer.
Vigtigt at skelne mellem, hvilke beslutninger der skal tages.
Jacob Storch, der til daglig rådgiver ledere om beslutningeprocesser, mener dog ikke, at ledere skal være bekymret for at lade grupper træffe store beslutninger. Man skal bare være opmærksom på, hvilke beslutninger man lader være op til en gruppe.
“Det er helt klart, at det er bedst at lade den ‘mest kompetente’ træffe beslutningen alene, hvis det drejer sig om det, vi kan kalde rutinebeslutninger. Men hvis man står over for komplicerede beslutninger, er der faktisk andre forskningsresultater, der viser, at grupper kommer frem til en bedre beslutning end den beslutning, ‘den mest kompetente’ medarbejder vil kunne træffe alene,” fortæller han.
Skab et high-performance team
For at undgå at den mindst kompetente medarbejder kommer til at påvirke beslutningsprocessen negativt, handler det, ifølge Storch, generelt om at skabe high-performance-teams: Grupper hvor medlemmerne er gode til at være nysgerrige og undersøge emnet fra mange forskellige vinkler i stedet for at diskutere ud fra deres egne perspektiver. Og hvor folk er positive overfor hinandens udsagn. En tommelfingerregel er, ifølge Storch, at hvis der i en gruppe-diskussion er fem-seks positive udsagn for hvert enkelt negativt, så er der større sandsynlighed for at gruppen får succes.
Jacob Storch fremhæver desuden, at det er vigtig, at man som leder tilrettelægger arbejdet, så de ansatte laver det, de er bedst til hver dag. Det giver ikke bare gladere medarbejdere, men løser også problemet med at nogle gruppemedlemmer ikke er kvalificerede til at løse en opgave.