da
da
sv

“Det handlede ikke om at redde verden – det handlede om at redde virksomheden”

7 min

Da trykkeriet KLS PurePrint i 2007 var på konkursens rand, måtte man gentænke forretningsstrategien for at overleve. Løsningen blev fuld fokus på bæredygtighed og i dag er trykkeriet blandt de mest bæredygtige i verden.

KLS PurePrint er historien om en familievirksomhed, der i 1946 startede med håndtrykte visitkort hjemme på køkkenbordet, og som i dag er på vej mod at kunne kalde sig verdens grønneste trykkeri.

Det er samtidig historien om en virksomhed, der ud af nød har bevist, at bæredygtighed med succes kan ‘forfremmes’ fra CSR-strategi til virksomhedens bærende forretningsstrategi.

KLS PurePrints grønne rejse startede allerede i 1990’erne, da man under det oprindelige navn K. Larsen & Søn søgte at blive certificeret til at producere med det nu velkendte Svanemærke.

Læs også: ”Bæredygtighed handler om at fremtidssikre din forretning”

“Allerede meget tidligt i forløbet har det nok ligget i firmaets DNA at være bæredygtigt. Derfor var det også helt naturligt at starte med Svanemærket, men dengang var det mere et kundeønske frem for en egentlig strategisk beslutning. Sådan tror jeg, det forholder sig for mange virksomheder – at bæredygtighed først er noget, man fokuserer på, når det er et kundeønske. For vores vedkommende røg det først øverst på agendaen i 2007”, fortæller Kasper Larsen, der i dag er kommerciel direktør og CCO i den virksomhed, som hans oldefar grundlagde.

Med ryggen mod muren

I 2007 var det dog ikke et kundeønske, men ren og skær overlevelse, der sendte trykkeriet i en grøn retning. På daværende tidspunkt stod virksomheden nemlig overfor en række markante udfordringer, da Larsen-familien kunne se både finanskrisen og digitale printere lukke deres konkurrenter på stribe. Også K. Larsen & Søn var på daværende tidspunkt ude i tovene, og var, ifølge Kasper Larsen, blevet sendt til tælling, havde det ikke været for en drastisk beslutning.

Læs også: “Selvom mine ansatte ligger 10 min. på sofaen, har jeg vundet meget på det – effektivitetsmæssigt”

“Hånden på hjertet – jeg havde dengang svært ved at se os komme ud af 2007. Vi var helt ude på kanten, og det var nok også det, der gjorde, at vi turde tænke radikalt. Med ryggen mod muren var vi nødt til at differentiere os, og så besluttede vi at satse på en bæredygtig strategi”, fortæller han og tilføjer:

“Vi endte med at beslutte, at vi hellere ville være ambitiøse og fejle, end at sætte nogle mål, der ikke var ambitiøse. Det er også et af de råd, jeg gerne vil give videre. Man skal turde fejle, og man skal turde at sætte en strategi, der er så ambitiøs, at man får en lille smule fugtige håndflader, for så er det, at man bliver tvunget til at tænke nyt”.

Elbiler og verdensmål

KLS PurePrints ambitioner var i den grad skruet i vejret fra starten. I løbet af bare tre år skulle virksomheden spare 20 procent af sit energiniveau – “fordi 10 procent var for uambitiøst”, som Kasper Larsen forklarer. Med årene har man fulgt op med tiltag som udelukkende at køre i elbiler, udelukkende at bruge energi fra vindmøller, hvidt klimavenligt tag på fabrikken samt mange års målrettet arbejde med reduktion af alle former for miljømæssige belastninger.

Processen blev kun vanskeliggjort af trykkeriets sideløbende ambition om, at printsagerne skulle have samme kvalitet og skulle kunne sælges til samme pris som traditionelle tryksager. En anden ambition – og delmålet før titlen som ‘verdens grønneste trykkeri’ – var at kunne leve op til en af verdens skrappeste og mest kompromisløse certificering – Cradle to Cradle, som analyserer samtlige ingredienser i produktet. En certificering, der sammen med flere af FN’s verdensmål, udgør tankegangen bag PurePrints forretning.

Læs også: En sund læringskultur er vejen til vellykkede forandringstiltag

I dag har KLS PurePrint 45 medarbejdere og producerer bæredygtige trykkeri-produkter til mere end 150 virksomheder – blandt andet Danmarks Naturfredningsforening.

Begynd med det oplagte

Selvom den 75 år gamle familieejede virksomhed i dag kan bryste sig af branchens grønne førertrøje – en førertrøje der ligeledes er blevet den overvejende del af trykkeriets identitet – så lægger Kasper Larsen ikke skjul på, at det bæredygtige fokus i første omgang ikke blev til på baggrund af filantropiske overvejelser.

“Det handlede ikke om at redde verden – det handlede om at redde virksomheden, men sidenhen er det jo gået op for os, hvor alvorlige klimaforandringer vi kigger ind i”, siger han og understreger, at en bæredygtig virksomhedsprofil bliver nødt til at bunde i en oprigtig lyst til at ville bidrage til den grønne omstilling.

“Bæredygtighed er ikke et grønt logo og et smart payoff – det er substansen, der tæller. Dit ønske om at blive en grøn virksomhed skal komme fra hjertet, og du skal ville de radikale ændringer, som følger med”, lyder opfordringen.

Læs også: Denne overraskende egenskab vægter danskerne højest hos deres leder

Kasper Larsen opfordrer derfor andre organisationer til både at være seriøse med deres bæredygtige mål, men også at starte et sted, der giver mening.

“Det er afgørende, at flere virksomheder fremover tænker bæredygtigt, men man skal tage det i et tempo, man kan håndtere. Start med det som er ligetil og oplagt –

eksempelvis at reducere vandforbrug, fjernvarme og energi. Det vil være et godt sted at begynde. I løbet af vores proces har vi gennemført omkring 200 forskellige projekter – lige fra meget små til relativt store projekter, men vi startede med projekter og visioner, som ganske vist var ambitiøse, men som vi vidste, vi kunne rykke på”, fortæller han.

Hør resten interviewet med Kasper Larsen i vores podcast F5 Focus og få inspiration til at lykkes med jeres grønne tiltag. Du finder afsnittet HER eller i afspilleren herunder.