Når en trafikulykke skyldes brug af mobilen, er det så også telefonens skyld? Producenter bør gøre mere for at forhindre brug af telefonen under kørslen, lyder en kritik af Apple
I USA har en hændelse i 2013 for nylig sparket gang i debatten om, hvorvidt telefonproducenterne bærer en del af ansvaret for de trafikuheld, der skyldes brug af smartphones under kørslen. Det skriver New York Times. For i 2013 kørte amerikanske Ashley Kubiak på en landevej i Texas. Hun tjekkede sin iPhone for at se, om hun havde fået nye beskeder. Og så gik det galt. Hun ramte en anden bil. Chaufføren døde og et barn blev lammet.
Nu har de pårørende så gjort et søgsmål ud af det. Men det er ikke chaufføren, der står for skud. Det er Apple. Familien mener nemlig, at Apple udmærket er klar over, hvordan telefonerne bruges, og ikke gør noget for at forhindre, at man bruger sin smartphone på farlige tidspunkter. Selvom juridiske eksperter vurderer, at de pårørende næppe får medhold i sagen, rejser det dog stadig spørgsmålet: “Har Apple, Samsung eller andre telefonproducenter ansvar for at forhindre brug af mobiltelefoner under kørsel?
Ashley Kubiak fik efter uheldet en dom på fem års betinget fængsel for uagtsomt manddrab. Hun placerer nu sin telefon på bagsædet, når hun kører bil. På trods af ulykken er fristen til at have et halvt øje på telefonen nemlig stadig for stor, hvis den er indenfor rækkevidde.
“Det faktum, at hun lægger sin telefon i en taske på bagsædet viser, at hun har indset, hvor fristende det er at kigge ned, når man hører et bip, ring eller en vibration. Hun vil ikke være i nærheden af den mulighed,” siger Jason Cassel, Ashley Kubiaks advokat til New York Times.
En undersøgelse fra Sikker Trafik viser, at uopmærksomhed er en afgørende faktor i en tredjedel af alle trafikulykker. I gennemsnit foretager vi os distraherende ting i 30 procent af den tid, vi kører bil. Og hele 19% af danske bilister tjekker beskeder på telefonen, mens de kører, hver måned.
Læs også: Ny dansk el-delebil bliver megabillig og nogle gange gratis
Hvad kan man gøre?
Men kan en virksomhed som Apple gøre noget for at forhindre trafikanter at sende en sms på farten?
Teknisk set, ja. Sommerens absolut mest hypede app, Pokémon Go, tilføjede i en af deres opdateringer en pop up, når app’en registrerer, at man bevæger sig med mere end 20 kilometer i timen. Derefter skal man aktivt sige, at man ikke er chauffør, hvis man skal have lov til at spille spillet, mens man bevæger sig.
Det burde derfor være relativt simpelt at udvikle en teknologi, der forhindrer brug af smartphone under kørsel, eller som minimum kommer med en påmindelse ligesom Pokémon Go, hvor man nemt kan sætte sin telefon på flytilstand eller forstyr ikke med et hurtigt tryk.
Apple har patent
Ifølge netmediet Appleinsider har Apple faktisk allerede taget patent på en teknologi, der skal få visse funktioner på en telefon til automatisk at slå fra, når ejeren kører bil. Men teknologien virker umiddelbart mere kompliceret end Pokemon Go-tilgangen. For iPhones skal efter sigende kunne afkode, om det er brugeren, der fører bilen, eller om man blot er chauffør.
I patentansøgningen stod der blandt andet, at “teenagere forstår godt, at det er farligt at sms’e, mens de kører, men det er ikke altid motivation nok til at lade være.”
Læs også: Hvem køber bil i en deleøkonomi?
Teknikken er selvsagt ikke lanceret endnu, og ingen ved, hvor langt de egentlig er med udviklingen.
Telefondød i tog bremser udviklingen
I forbindelse med debatten har formanden for det amerikanske sikkerhedsråd, Deborah Hersman, meldt ud, at teknologien allerede eksisterer, men at ingen tør implementere den. På trods af, at hun i 2012 sendte et brev til telefonudbydernes brancheforening med en bøn om, at virksomhederne skulle gøre mere for at forhindre chauffører i at bruge trådløse enheder under kørslen.
Virksomhedernes svarede at en blokering af funktioner er for upålidelig, og at man ikke kan garantere at komme til at lukke ned for telefonbrug for eksempelvis en togpassager ved en fejl.
Men der er endnu en grund, mener David Teater, der er tidligere medlem af det amerikanske sikkerhedsråd og nu er selvstændig konsulent i sikker trafik. Han mener, at virksomhederne er bange for at lancere en teknologi, der blokerer antennen under kørsel. For vil brugerne acceptere, at en privat virksomhed blander sig i, om man overholder færdselsloven? Hvis svaret er nej, risikerer virksomhederne at miste markedsandele til konkurrenterne.
“Men hvis Apple for 10 år siden havde implementeret en teknologi til at forhindre telefonbrug under kørslen, ville der være flere mennesker i live i dag. Og tænk på det fra en forælders perspektiv: Hvordan ville du have det, hvis du vidste, at Apple havde muligheden for at forhindre teenagere i at køre med opmærksomhed på telefonen, men valgte ikke at benytte sig den?” siger David Teater til New York Times.