da
da
sv

F5 Focus med 2020 i bakspejlet – april

Enhver krise afføder uundværlig viden

2020 er et overstået kapitel, som bør skrives i lærebogen fremfor glemmebogen, mener lektor og arbejdsmarkedsforsker. Det handler nemlig ikke om at se frem, men snarere tilbage på det seneste års prøvelser for at tilegne sig de værdifulde erfaringer, som ligger og venter for enden af enhver krise. Erfaringer der kan vise sig afgørende for både din organisation og dit lederskab.

Hvad med alt det, der var vigtigt før corona?

Hvad blev der af de fokusområder, der prægede det offentlige før krisen? Hvilke tendenser kan vi forvente at sætte fokus på igen? Og hvor har 2020 stillet det offentlige i bestræbelserne på at skabe fremtidige visioner og implementere nye dagsordener? Professor Kurt Klaudi Klausen gør status og ser på de kriselæringer, der efter corona kan medvirke til at accelerere offentlig udvikling.

“Vi skal passe på med at bruge ord som ‘vende tilbage til’”

Mange virksomheder er klar til at genoptage de dagsordener, som herskede før krisen, men ifølge ledelsesekspert Helle Bro findes der ikke længere en virkelighed uden coronaens fingeraftryk. Det er dog ikke nødvendigvis en dårlig ting, fastslår hun.

Den organisatoriske krystalkugle: Sådan spår du om fremtidige kriser

Lyt med når futurist Anne Skare Nielsen gæster vores podcast og retter blikket mod fremtiden for at give sit bud på de kommende kriser, katastrofer og tendenser, som potentielt venter danske virksomheder.

Ifølge Anne Skare Nielsen kan man sagtens spå om fremtiden – faktisk er det kun blevet nemmere med årene, og derfor er hun også optimistisk på morgendagens vegne.

“Generelt er jeg meget fortrøstningsfuld for fremtiden, for når vi ser tilbage på de kriser, der tidligere har været, ja så har vi lært noget hver eneste gang. Meget af det, der har formet os til dem, vi er i dag, har været tidligere kriser og katastrofer, som vi er kommer styrkede ud af, fordi vi har valgt, at det er det, vi vil”, forklarer hun.

Webinar: Strategisk offentlig ledelse i kriseperspektiv med Kurt Klaudi Klausen

Coronakrisen var en strategisk game changer, der bevirkede, at fokus skiftede fra en offensiv udviklingsorientering mod en defensiv fokusering på drift og kerneopgaver. Et år efter ser vi igen fremad og belyser, hvordan offentlige ledere kan vende tilbage til det udviklingsorienterede fokus.

Under webinaret vil vi belyse de makrotendenser, som blev tydeliggjort under krisen, særligt ift. centralisering og de-centralisering af ledelse. Kurt Klaudi vil belyse, hvilke strategiske dagsordener der bør vende tilbage, såsom afbureaukratisering, decentralisering, tillid, udvikling og genopfindelse.

BONUS interview med Thomas Woldbye

Københavns Lufthavn er én af de danske arbejdspladser, der har været hårdest ramt af coronakrisen. Af samme grund har lufthavnens adm. direktør Thomas Woldbye i mere end et år været på en uhørt vanskelig opgave i bestræbelserne på både at opretholde den daglige drift og samtidig sikre økonomien i en tid, hvor passagertallet har befundet sig på en tiendedel af det normale.

Se med når Thomas Woldbye gæster F5 Live og fortæller om krisehåndtering, overlevelsesstrategier, vigtige læringer samt kunsten af ikke at gå i panik.

F5 Workbook

Som medlem af F5 får du hver måned unik adgang til en Workbook, som guider dig igennem denne måneds tema, med links til indhold og refleksionsspørgsmål.

Denne workbook hviler på to søjler, der sammen tjener det formål at skabe faglig udvikling for ledere: Den omfatter:

1) Journalistisk indhold der alle omhandler samme tema og rummer ny indsigt og viden om aktuelle tendenser inden for ledelse, organisations- og kompetenceudvikling.

2) En række refleksionsspørgsmål- og værktøjer til, hvordan du sammen med andre arbejder målrettet på at styrke dit lederskab og dine kompetencer med udgangspunkt i det udvalgte magasin-materiale. Værktøjer der tjener som vejledning for diskussion, refleksion og handling.

Har du endnu ikke modtaget din Workbook, kan du få den her.

(Angiv venligst hvilken udgave du mangler)

3 råd til lederens sidste tur i coronakrisens rutsjebane

KLUMME: 2020 har været som en rutsjebanetur, du ikke kan komme af, mener ledelseskonsulent Nana Scheibel. Som en håndsrækning til rundtossede ledere kommer hun her med tre gode råd til, hvordan vi sammen klarer os det sidste stykke gennem coronaen.

Krisen som katalysator for servicedesign i det offentlige

COVID-19 har vendt op og ned på dét arbejdsmarked, vi kender – ikke mindst hos den offentlige sektor. Samtidig har krisen givet os en enestående mulighed for at gentænke og optimere vores offentlige serviceydelser, mener Kenneth Kristensen, direktør i rådgivningsfirmaet Reel Udvikling.

Krisen har tydeliggjort purpose-ledelsens styrker

Corona-krisen har lært os, hvor meget vi kan opnå gennem formålsdrevet ledelse. Det mener en erhvervscoach og en rådgiver inden for performance ledelse, der begge ser krisen som et vidnesbyrd om, hvorfor flere ledere bør fokusere på purpose.