Danske ledere bør arbejde målrettet med at skabe øget tillid i deres organisation. Det mener Claudia Lindby, der er ledelsescoach og rådgiver indenfor performance ledelse. Ifølge hende kan øget tillid via vellykket kommunikation måles på bundlinjen.
Tillid på arbejdspladsen er en disciplin, som rigtig mange ledere bør have et øget fokus på. Det mener rådgiver og ledelsescoach Claudia Lindby, der peger på, at øget tillid både fra og til ledelsen er afgørende for enhver organisation.
”Jeg bliver ofte spurgt, hvorfor tillid er vigtigt, og hver gang kommer spørgsmålet lidt bag på mig, da tillid er essentielt på enhver arbejdsplads. Tillid er ikke kun en forudsætning for god ledelse, men også for performance”, siger Claudia Lindby og fortsætter:
”Hvis vi tager udgangspunkt i den nuværende krise (COVID-19, red.), så er tillid altafgørende. Det er en forudsætning for, at en fyring kan foregå på en ordentlig måde. Det er en forudsætning for, at krisekommunikation får den ønskede effekt, og så er tillid en forudsætning for at få noget ud af det kreative potentiale, der også ligger i en krise som den her”, siger hun.
Claudia Lindby, der siden 2007 har hjulpet og rådgivet virksomheder om lederudvikling og high performance ledelse, forsøger løbende at hjælpe danske ledere med at skabe øget tillid gennem kommunikation – blandt andet ved at skabe tillidsfulde rammer samt ved at argumenterer for, at åbne og undersøgende spørgsmål medvirker til et tillidsskabende rum.
Samtidig understreger hun, at tillid både øger performance og bundlinjen.
”I feltet performance ledelse er det helt indlysende, hvor meget mere vi får ud af vores indsatser, når der er tillid til stede. På den måde bliver tillid en del af den menneskelige grundbetingelse, og det er i høj grad også fundamentet for performance”, forklarer hun og tilføjer, at vi i Danmark allerede udviser en høj grad af tillid.
”I Danmark har vi generelt et højt niveau af tillid på arbejdsmarkedet. Derfor kan vi godt komme til at tage tillid i vores organisationer lidt for givet, da vi har koncepter som social kapital samt en kultur, der i høj grad bygger på åbenhed og lighed. Det betyder dog ikke, at vi ikke kan arbejde mere med tillid – tværtimod”, siger hun.
Og hvad gør man så som leder for at arbejde med tillid som et redskab?
”Man starter med at blive bevidst om, at tillid er noget, man skal arbejde med og arbejde på, for det kommer ikke af sig selv – heller ikke selvom vi i Danmark er godt med i forhold til mange andre lande.
I videoen herunder kan du se et længere interview med Claudia Lindby, hvori hun redegør for, hvordan vi skaber mere tillid og blandt andet kommer med konkrete øvelser til at skabe involverende dialog gennem åbne spørgsmål.
Claudia Lindby er tidligere blevet interviwet af F5 Update til en snak om lederes manglende feedback til medarbejdere. Læs artiklen her.