da
da
sv

Fårehyrder, ulve og unicorns

7 min

Det er giganternes tid. Store tech-virksomheder fra USA og Kina stormer frem og presser de etablerede forretningsdynastier. Det fordrer nye virksomheder til at tænke stort – også i Danmark.

Hurtige unicorns, danske fårehyrder og glubske amerikanske ulve. Det er hovedkaraktererne i Eric Lagiers eventyr om Danmarks rolle i den store tech-industri.

”Danmark er en nation af fårehyrder. Vi er super gode fårehyrder. Vi er uddannet og opdraget som fårehyrder. Og hvad betyder det så? Vi er rigtig gode til at tælle fårene hvert kvartal. Vi tæller fårene, og så sikrer vi og optimerer og tuner hele maskineriet. Til sidst melder vi op til vores chef, som også er en god fårehyrde. Han giver os et klap på skulderen og siger, ’Det ser rigtig godt ud’. Sjovt nok er hans chef også fårehyrde, og bestyrelsen har vi bare fyldt med fårehyrder”, siger Eric Lagiers til Dansk Erhvervs Årsdag. Eric Lagier har selv erfaring med tech-branchen som serieiværksætter, og i dag hjælper han andre start-ups som Managing Partner i iværksætterfonden byFounders.

Indtil nu har fårehyrdementaliteten ikke været et problem. For i Danmark har forretningshjulene spinnet derudad, og virksomheder har overlevet både i årtier og i århundreder, men nu er det nye tider.

”Der er ikke noget odiøst i at være fårehyrde. Jeg er selv uddannet fårehyrde. Vi er alle sammen fårehyrder, men vi kan også godt tænke som ulve. I Silicon Valley opdrætter de ulve, og de har kun et formål: at spise så mange får inden fårehyrden opdager noget som helst”, siger Eric Lagier og forklarer, hvordan de amerikanske virksomheder med nye forretningsgange lynhurtigt udkonkurrerer gamle og stabile virksomheder verdenen over.

Den gamle spiller

Butikskæden Matas har netop fejret 70-års jubilæum og er med sine knap 291 fysiske butikker et godt eksempel på en stabil virksomhed, der nu må opleve presset fra giganter som Amazon og Alibaba – på trods af at virksomhederne endnu ikke opererer i Danmark:

”Det er ikke synd for dansk detailhandel. Der er ikke nogen, der skal have ondt af os. De forandringer, som rammer verdenen, den digitalisering, der kommer, de giganter, der kommer, dem skal vi jo lære at håndtere. Vi ønsker os ikke en eller anden form for medlidenhedslovgivning, hvor vi beder politikkerne om at skærme os fra den onde konkurrence. Vi ved godt, det er os, der skal op på tæerne. Det er os, der skal forandre os i et tempo som aldrig før”, siger Matas’ administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg, som også deltog på Dansk Erhvervs Årsdag.

Han anerkender konkurrencen og de nye spilleregler, men han ser også nogle fordele i at være en gammel traver på markedet.

”Vi tror på, at forandringer skal ske inde i maven af virksomheden. Det er hele virksomheden, der skal forholde sig til de forandringer. Den eneste måde, vi kan lykkes på, er, hvis vi bevæger os med samme tempo som iværksættere og tech-giganter og udnytter de fordele, vi har ved at være en established player – en del af samfundet og danskerens historie”.

De danske unicorns

Giganterne tempo og store ambitioner smitter af på iværksættermiljøet, hvor hastigheden er blevet en vigtig faktor. I løbet af få år opnår start-ups en markedsværdi på over 1 milliard – de såkaldte unicornvirksomheder. På verdensplan er der lige over 300 unicorns, hvoraf langt de fleste hører hjemme i Kina eller USA. Men indenfor de sidste seks år har fem danske virksomheder sat deres ulvetænder i markedet og opnået den eftertragtede unicornstatus.

En af dem er Unity Technologies, som laver brugervenlige softwareplatforme til spiludviklere. Men ulvementaliteten er svær at genkende for virksomhedens stifter.

”Jeg betragter hverken mig selv eller Unity som en ulv. Men vi har en stor ambition og er forblevet private, så vi blandt andet kan handle frit, rejse, og bruge den kapital, vi skal for at vækste på de markeder, vi skal og har brug for”, fortæller Unity Technologies stifter David Helgason til Dansk Erhvervs Årsdag. Og selvom Unity Technologies har skabt en af verdens største platforme til spiludvikling, så er de langt fra færdige.

”Det er først slut, når spillene laver sig selv. Det arbejder vi på med kunstig intelligens”.

Udover Unity Technologies har fire andre danske virksomheder opnået unicorn-status: Just Eat, Sitecore, Zendesk og Tradeshift.

”Fra dag et havde vi en global ambition, og fra dag et byggede vi et globalt team. Det var ikke en forudsætning, at man kunne tale dansk for at arbejde i Tradeshift. Al dokumentation og samtale foregik på engelsk, så hvis der kom en engelsktalende senere ind i tråden, så kunne de følge med i, hvad der skete. Vi vidste fra dag et, at vi skulle lykkes globalt eller køre i hegnet. Der var ingen mellemvej”, fortæller medstifter af Tradeshift Mikkel Hippe Brun til Dansk Erhvervs Årsdag.

Tradeshift har fundet sit fokusområde som digital platform til samhandel mellem virksomheder og leverandører. I dag forbinder de 1,5 millioner virksomheder i 190 lande. Og netop dét at finde et afgrænset fokus kan give succes på den lange bane. Det har nemlig også været vigtigt for Unity Technologies’ succes.

”Vi sagde, at vi ville demokratisere spiludvikling, gøre det mere åbent, bringe folk ind og hjælpe dem til at opnå succes. Det har været sådan en sætning, der har hjulpet os med at tænke klart, og hver gang vi har handlet med den, så har vi haft succes”, fortæller stifter af Unity Technologies David Helgason.

Selvom både Unity Technologies og Tradeshift startede sine dage i danske kælderlokaler, så endte begge virksomheder på kontorer i Silicon Valley sammen med de andre tech-giganter.

”Tilbage i 2010, der var Silicon Valley virkelig jordens navle i forhold til tech-industrien. Hvis man ville have en tech-virksomhed, som skulle lykkes globalt, så skulle man være i Silicon Valley. Så vi tog derover for at få adgang til investorer, talent og et community. Det var de primære årsager. Vi kunne ikke have vidst, at det ville blive til en investering fra PayPal og fra andre børsnoterede virksomheder. Man bliver bare nødt til at gøre sig tilgængelig i sådan et område”, fortæller Mikkel Hippe Brun fra Tradeshift og pointere vigtigheden af at satse som iværksætter:

”Det er rejsen, der tæller. Kører man i grøften, skal man rejse sig op, børste støvet af sig og sige, ’Hold kæft, hvor var det sjovt”.