Hver tirsdag skruer Mark Zuckerberg drastisk ned for internethastigheden, så hans udviklere kan mærke, hvordan det føles at være på Facebook i Afrika
Når Facebooks udviklere designer det sociale medie, er det som oftest ud fra en forventning om, at brugerne har ret god internetforbindelse.
Problemet er bare, at netforbindelsen i steder som Afrika og Indien, minder lidt om Danmark anno 2007. (Det var dengang inden 3G, hvor en internetside kunne tage op til et minut at åbne over edge.)
Derfor har Facebook nu taget pædagogiske virkemidler i brug for at få udviklerne til at opleve på egen hånd, hvordan Facebook føles i sneglefart. Kampagnen hedder ‘2G Tirsdag’, og går kort fortalt ud på, at udviklerne hver tirsdag morgen, når de logger ind på Facebook eller Messenger på telefonen, kan vælge at opleve det sociale medie med meget lav internethastighed den følgende times tid.
Det skriver den engelske version af Business Insider.
Flere af de ansatte har taget imod udfordringen, og ifølge Tom Alison, der er Engineering director i Facebook, har det en chokerende effekt.
“Jeg havde det sådan – woow!” siger Alison til Business Insider.
“Det udfordrede helt klart min tålmodighed, og jeg havde det som om, at dele af produktet helt var gået i stykker.”
På den måde bliver det ifølge Alison meget tydeligt for de ansatte, hvilke dele af tjenesten, der trænger til at blive ændret, og hvor der er sket forbedringer siden sidste uge.
Tidligere på måneden fremviste Facebook nogle af de forbedringer og opdateringer, de har foretaget i applikationen i de wifi-udfordrede vækstlande.
For eksempel har de udviklet et system, der gør app’en i stand til at måle brugernes internethastighed, imens de er på farten. Ud fra hastigheden på deres internetforbindelse, vil brugeren blive præsenteret for forskelligt indhold. Med dårligt internet vil der for eksempel være færre videoer og billeder og flere tekstbaserede opdateringer, der tager kortere tid at loade, skriver Business Insider.