Hvordan skaber man gode kundeoplevelser i 2017? I en tid, hvor vi har vænnet os til, at produkter og services gerne må være noget lidt særligt. Det må også godt gøre vores liv lettere – og hvis det også får os til at fremstå bedre, så er det optimalt.
Mens trafikken snegler sig afsted på motorvejene langsommere og langsommere år efter år, så rejser information hurtigere end nogensinde. Markeder og behov skifter hurtigere, end du kan nå at opdage, at Vice ikke længere kun producerer nyheder, men nu også øl. Bryggerierne åbner til gengæld hoteller, og hotellerne lancerer tøjmærker. For hele 86% af alle virksomhedsledere enige i, at kundeoplevelsen lige nu er det afgørende for succes (Harvard Business Review, January 2017), og kunderne er langt fra så nemme at imponere, som de har været.
Oplevelserne i dag skal være noget særligt, og de skal kunne imponere og leve på de digitale medier. Billedet af en kop god kaffe og en Mac på cafeen er ikke længere nok. Nu skal latten gerne være i “Goth-design” eller måske serveres i en avocadoskal? Eller den skal have enhjørningetema, som Starbucks’ Unicorn Frappucchino, der blev lanceret i klare pangfarver og instagrammet tusindvis af gange under hashtags som #unicornfrappe, #starbucksunicorn og #unicornfrap
Hvor kommer trenden fra?
Så hvad skaber gode kundeoplevelser i 2017? Det har den internationale trendspotting-organisation TrendWatching udgivet en analyse af. Blandt andet er konklusionen sikkert noget, du har hørt før; at tid og opmærksomhed er den mest værdifulde valuta, du handler med kunderne i. Grunden til, at det er blevet sådan, konkluderer Trendwatching, er, at:
• Digitale forretningsmodeller i dag leverer alt fra måltidskasser til livscoaching og opdateringer på, hvordan bilens dæk har det, og hvornår de skal skiftes. Det giver os masser af muligheder for at effektivisere i vores liv – så hvorfor bruge tid på noget, der tager mere tid af vores tid? Jo mere, vi kan outsource af kedelige eller komplekse opgaver til diverse tjenester, jo mere tid har vi jo til at instagramme den enhjørninge-frappuchino…
• Big data begynder så småt at virke, og vores alle sammens dataspor gør virksomhederne i stand til at vælge for os kunder på en måde, der rent faktisk giver mening. Så hvorfor vælge noget, der ikke matcher MIG?
• Den meget mere flygtige måde at tilgå oplevelser på via tjenester som Snapchat og the Copycats kaster benzin på oplevelsesøkonomiens bål. Det hele skal bare være “mere, vildere, hurtigere” – hvorefter vi som en anden guldfisk glemmer det og er videre til det næste. Der er jo altid noget noget nyt og spændende i den næste snap eller Youtube-video. #ohshiny
• Et voksende kor af værdidrevne brands, store som små, tilbyder os måder at blive (eller i hvert fald fremstå) som en bedre version af os selv. Og ofte holder de faktisk, hvad de lover. Så hvorfor ikke vælge det brand, der hjælper mig til at være den, jeg helst vil være?
Der er ét spørgsmål, virksomheder skal stille sig selv…
Konklusionen er altså, at vi lever i en tid, hvor kunderne konstant søger efter nye, anderledes og/eller vildere oplevelser, de kan engagere sig i og dele. Samtidig med at de er blevet mere forvænte om at få personaliserede produkter. Og så er de super utålmodige. Det er til at blive forpustet af.
Så hvordan overlever man så som virksomhed? Det svarer TrendWatching også på ved at konkludere, at der kun er ét spørgsmål, virksomheder lige nu skal stille sig selv: Tilbyder du oplevelsen, eller er du en trædesten på vej til oplevelse?
Svaret på det spørgsmål kan ændre sig i løbet af den kunderejse, der knytter sig til det, din virksomhed leverer. Men hovedsagen er, at du fanger kundernes opmærksomhed. Mister du den, mister du dem.
Du kan se TrendWatchings 45 minutters webinar om fremtidens kundeoplevelse lige her