Digitaliseringen sætter bilforhandlerne under pres. Der er brug for nytænkning, lyder det fra branchekendere
Den snedige og charmerende bilsælger har i mange år haft kronede dage. Men nu kan han ikke længere hvile på laurbærene. For mens han har forfinet sine salgstricks, er et nyt fænomen opstået, som kunderne er meget begejstrede for. Nemlig internettet.
Det har bilforhandlerne været for alt langsomme til at indse.
Det siger Lars B. Nielsen, partner og leder af Deloittes Auto-afdeling, til Finans (betalingsmur).
“For år tilbage besøgte folk forhandleren otte-ni gange, inden de besluttede sig. Nu er der i snit 1,7 gange. Valget er foregået på nettet og de sociale medier, hvor man næsten har mere tillid til sin omgangskreds. Den gammeldags bilsælger er et overstået kapitel og kontakten med kunderne, når bilvalget skal træffes fremover, bliver meget begrænset.”
Bilforhandlere er ikke naturlov
Direktør i Bilbranchen under DI, Thomas Møller Sørensen, mener ligeledes, at branchen bliver nødt til at udvikle forretningsmodellen og komme med på den digitale bølge.
“Biler er der altid brug for, men det er ingen naturlov, at forhandlerne har den andel, de har i dag. Der skal ske rigtig meget med den klassiske forretningsmodel. Mildt sagt skal den justeres, hvis ikke ligefrem udvikles,” siger han til Finans og uddyber:
“I dag laver man næsten al sin research selv online, men der er stadig masser at gøre med it-investeringer i branchen, så tingene kan ske smartere. For eksempel med onlinebooking, når bilen skal til service. Det kan man i andre lande omkring os, men kun hos et fåtal hos os. Vi er bagud på den konto. Sagt positivt er der et stort potentiale.”