da
da
sv

Hovsa: Telenor har 12 millioner bankkunder. I Pakistan!

3 min

Telenor har i al ubemærkethed fået 12 millioner aktive bank-kunder i Pakistan. Tele-giganten spår mobilpenge en stor fremtid og har allerede øjnene rettet mod nye markeder.

Imens Danske Bank ikke kan få armene ned over sin succes med MobilePay, er teleselskabet Telenor i al stilfærdighed ved at disrupte den asiatiske banksektor.

Mobilpenge har for alvor fået fat i en række tredjeverdenslande, hvor særligt Kenya med M-Pesaen bliver fremhævet som et mønstereksempel. Men i andre regioner af verden er mulighederne for mobilpenge også store. Det har den skandinaviske telegigant Telenor fået øjnene op for. I Pakistan har firmaet allerede 12 millioner aktive kunder til deres finansielle services.

“Vi lancerede vores første mobilpenge-program i Pakistan. Et land med mere end 180 millioner indbyggere, hvor kun 15 procent af befolkningen allerede var bankkunder. Der er stort potentiale på sådan et marked. Telenor-programmet ved navn Easypaisa har i dag 12 millioner aktive kunder, og vi har store vækstambitioner. Bangladesh er et andet marked med lignende potentiale, og om kort tid vil vi starte en service i Thailand og måske på sigt i Myanmar,“ fortæller Atle Lessum fra Telenors digitalafdeling i Norge.

Han vurderer, at Telenor vil satse endnu mere på mobilpenge i fremtiden.

“Det anslås, at der er 2,5 milliarder mennesker uden bankkonti i verden. Teleselskaber er i en fordelagtig position i forhold til at udfylde den rolle, der er med hensyn til simple ydelser som personlige pengeoverførsler og betaling af regninger“

Kundedata

Et varmt emne inden for mobilpenge, er hvorvidt kundernes data er godt nok beskyttet, da teleselskaber ikke er reguleret på samme vis som banker og typisk kan indsamle langt flere data om kunderne. Telenor bedyrer dog, at de tager kundernes ret til at værne om privatliv meget seriøst, men at dataen kan bruges til at tilbyde kunderne yderlige services.

“Kundedata er sensitivt, og man bør ikke gå på kompromis. Tele-data har en stor forudsigelseskraft og kan bruges til at hjælpe folk uden bankkonto med at få adgang til de formelle finansielle markeder ved at skabe en ‘kredithistorie’, siger Atle Lessum og påpeger, at selskabet allerede tilbyder mikrofinans til landmænd og lignende grupper i Pakistan.

Er mobilpenge en mulighed i Danmark og resten af Norden? Eller giver det kun mening i lande, hvor banker ikke er særligt udbredte?

“Mobilpenge er startet ud på markeder med lav bank-penetration. Men det er en service, som bestemt har sin berettigelse på mere modne markeder. Nogle tele-operatører er i øjeblikket i færd med at lancere mobilpenge i Europa. Det har vi dog ikke planer om. Vores mål er at tilbyde bankydelser til dem, som ellers ikke ville have muligheden for at bruge en bank. Men vi arbejder på andre finansielle services målrettet de mere udviklede markeder.”

Foto: Udensrigsministeriet i Norge

Her er afrikas svar på Mobile Pay