Færre forskellige el-pærer kan meget vel være lige præcis det, IKEA’s kunder drømmer om, mener ekspert i brugerdrevet innovation. Og så er det rigtig godt for miljøet
Halogenlamper, lysstofrør og glødepærer – alt dette er nu en del af IKEA’s fortid.
For fra idag kan boligvarehusets kunder kun købe LED-lamper. Og i en tid, hvor kunden har mere ret, end nogensinde før, er det en meget modig beslutning. Det mener Anne Bay, direktør i belysningsbranchens videncenter Dansk Center for Lys.
»Det er et stærkt signal, specielt når man tænker på, at forbrugerne ikke særligt gode til at tage LED til sig«, siger Anne Bay til politiken.dk. For de fleste bygge- og supermarkeder stadig sælger mange billigere, men meget mere energislugende elpærer.
»De fleste andre butikker har ikke gjort det store ud af LED, men retter sig mere efter, hvad forbrugerne tager ned fra hylderne«, siger Anne Bay.
Ekspert: Forbrugerne drømmer om fravalg
‘Modigt’ er i denne her sammenhæng, måske et lidt stærkt ord. Det mener Rasmus Thomsen, der er partner i det strategiske innovationsbureau Is it a Bird. Han mener faktisk, at IKEA under overfladen giver forbrugerne lige præcis, hvad de drømmer om.
“Vi lever i en verden, hvor de rigtig mange mennesker drømmer om at have lidt færre valg – så alting bliver lidt mere simpelt. Og det gælder også, når vi står og skal vælge mellem 25 forskellige lyspærer. Så kan vi egentlig godt lide, at nogen træffer valget for os, og vi ved jo, at det er miljørigtigt og ikke særlig meget dyrere,” siger Rasmus Thomsen og tilføjer,
“Nogle gange skal man ikke spørge folk, hvad de vil have. Jeg så for nylig en opgørelse over, alle de forskellige telefon-modeller Nokia lavede igennem årene. Det er helt vildt mange. Og de blev alligevel udkonkurreret af iPhone, der i starten kun udkom i én model og én farve. Og jeg tvivler på, at nogen havde kunne sige, at de havde behov for en iphone, før de så den.”
IKEA’s satsning er altså langt fra et kundemæssigt selvmål, mener Rasmus Thomsen.
“Hvis nogen kan tvinge den forandring igennem,” siger han “så er det IKEA. De har størrelsen til det. Og på den måde, er det meget ansvarligt af dem.”
LED er vildere end vindmøller og solenergi
Hvis det lykkes for IKEA at skabe en LED-revolution blandt kunder og forhandlere verden over, kan satsningen vise sig at være en stor gave til truede dyr og fremtidige generationer.
For ifølge en undersøgelse fra Wood Mackenzie, kan en total omstilling til LED-pærer skabe en større energibesparrelse en solceller og vindmøller. Det skriver finans.dk.
Beregnet ud fra amerikanernes strøm- og lysforbrug vurderer Wood Mackenzie, at LED-pærer kan skabe energibesparelser i over 20 millioner amerikanske hjem. I gennemsnit udgør lys 5 procent af husholdningens energiforbrug.
Alt dette forudsætter, at forbrugerne tager LED til sig. Men spørger man IKEA ser det (undskyld) lyst ud.
I 2012 fremlagde møbelvarehuset nemlig en rapport, der viste, at 49 pct. af de amerikanske husholdninger havde købt mindst en LED-pære. Dette tal steg til 64 pct. i en tilsvarende rapport fra 2015, skriver finans.dk.