Vestjysk Bank udkonkurrerede sit eget produkt. Digitaliseringen har gjort det lettere at teste nye produkter, lyder det fra banken
De er glade i Vestjysk Bank. Et nyt indlånsprodukt genererer ikke bare øget omsætning og mere tilfredse kunder – det har også skaffet banken en række nye, gode kunder i løbet af produktets korte levetid.
Men hvordan kom produktet til verden? Svaret er kannibalisme, forklarer Carsten Anderson, der er udviklingschef i banken.
“Jeg deltager i et innovations-netværk, hvor vi havde kannibalisme som tema. Og jeg bor i Lemvig, så hele turen på vej hjem fra Aarhus, tænkte jeg over, hvordan vi kunne bruge det her koncept og overføre det til vores forretning,” udtaler han.
Nyt indlånsprodukt
Det, Carsten Anderson kom frem til, var, at man kunne lave et bedre indlånsprodukt ved at ændre på rentestrukturen. Han regnede tallene igennem flere gange – og var overbevist – her var et produkt, som kunne udkonkurere deres eget produkt. Ren kannibalisme.
Men først skulle resten af ledelsen overbevises.
“De var nok lidt skeptiske. Men jeg fik lavet en case, der kunne illustrere det, og så fik jeg en periode til at teste det,” fortæller han.
Men allerede efter 14 dage kunne man i banken se, at der var stort potentiale i det nye produkt. Med ganske få markedsføringskroner kaprede man nye kunder og omlagde gamle kunder til det nye produkt, som fik navnet vestjyskFRI Opsparing.
“Hvis man har det rigtige produkt, så kan det gå rigtig stærkt,” siger Carsten Anderson.
Nye fordele
Grundtanken i det nye indlånsprodukt er, at jo flere penge, man sætter ind, des højere rentesats modtager man. Derfor appellerede det til de bedste kunder. Derudover bliver indlånet ikke bundet i 3-5 år, som tilfældet ofte er. Det medfører, at kunderne i højere grad bliver ‘rigtige’ kunder, som bruger Vestjysk Banks andre ydelser i stedet for delkunder, der kun bruger et enkelt indlånsprodukt.
Det tidligere indlånsprodukt havde taget syv år om at opnå samme høje volumen som, det nye opnåede på ganske få måneder, hvis ikke uger.
Carsten Anderson mener, at digitalisering er en vigtig faktor, der understøtter en lynhurtig innovations- og testproces.
“Vi kunne bare skrive til folk på netbanken, og nye kunder kunne melde sig til på vores hjemmeside. I dag er det let at teste, hvad folk vil have. Nu har vi droppet det gamle indlånsprodukt og satser på vestjyskFRI Opsparing.”
Mere kannibalisering
Carsten Anderson mener, at mange måske er skræmt over mulighederne i at udkonkurrere sine egne produkter, men at det er den rette vej at gå:
“Der er måske en tendens til, at virksomhed tænker på, hvad de har i stedet for, hvad de kan få. Det er det sikre mod det usikre,” siger han og kommer med en forudsigelse:
“Jeg kan sagtens forestille mig, at vi prøver at kannibalisere flere af vores produkter. Det er utroligt let at teste, og fordelene kan være mange.”