Katastrofearbejde er flyttet ind på sociale medier

10. June 2016

Facebook-grupper og Twitter # er blevet centrale værktøjer, når almindelige mennesker hjælper under katastrofe. Myndighederne har svært ved at følge med, forklarer forsker

Kattevideoer og selfies har fået en ny og mere alvorlig konkurrent i feedet på de sociale medier. Nemlig kriser, katastrofer og terrorangreb.

Sociale medier som Facebook og Twitter en nemlig ikke bare så småt ved at blive befolkningens foretrukne nyhedskilder sådan helt generelt. De er også ved at blive platforme for genopbygningsarbejde og katastrofe-rapporteringer, når den vestlige verden pludselig står midt i endnu en krise, en nødsituation, et terrorangreb eller en naturkatastrofe.

Det fortæller Ph.d.-studerende Kristoffer Albris, der er ansat ved Institut for Antropologi ved Københavns Universitet og forsker i sociale mediers brug i krisesituationer.

Læs også: Virksomheder har desperat brug for social media-retningslinjer

“Man kan se en tendens til, at sociale medier i stigende grad er afgørende for den måde, hvorpå folk indgår i netværk, der udøver civilt beredskab,” siger Kristoffer Albris og forklarer, at hans studier viser, at de sociale medier har en helt særlig evne til at organisere nye civile samarbejder, der hurtigt kan lede hjælpende hænder derhen, hvor der er ekstra hårdt brug for dem.

I sine studier har han kigget særligt på oversvømmelserne langs Elben i Dresden i 2013. Her gjorde lokalbefolkningen en massiv indsats i katastrofearbejdet, og meget af den aktivitet blev organiseret gennem Facebook-grupper. Det er et tilfælde, der kan være retvisende for andre lignende situationer i Europa, mener Kristoffer.

Læs også: Jo ældre du er, jo mere bruger du Outlook – sociale medier er en ungdomsfest

Facebook bliver omstillingsbord
Ved at fokusere på én Facebook-gruppe der boomede natten over, under oversvømmelserne i Dresden, kunne Kristoffer identificere en helt bestemt funktion som gruppen faciliterede; det han kalder for en switchboard-mekanisme:

“Facebook-grupperne kan fungere lidt som telefoniske omstillingsborde og forbinde folk, der vil hjælpe, med folk, der mangler hjælp.”

“Klassisk set har der været et stort ressourcespild, fordi folk samles om katastrofeområdet og skaber en overflod af mennesker. Der, hvor grupperne kan være rigtigt effektive, er, når de kan sprede ressourcerne af civilbefolkningen ud til de steder, hvor der faktisk er brug for dem.”

Man kunne måske spørge, hvorfor myndighederne så ikke ‘bare’ selv tager initiativ til at organisere den slags distribuerede frivillig-indsats. Men grupperne på de sociale medier kan noget helt særligt:

“Folk vil kun bruge det og bidrage til det, hvis det er lavet af en person uden for staten. En person, der er ligesom dem, en medborger.”

Myndigheder er for gamle til sociale medier
Samspillet mellem myndigheder og beredvillige civilister har aldrig været helt nemt. For når civilister løser myndighederne opgaver, mister myndighederne nemt overblikket og kontrollen med situationen. Og kontrollen er en del af myndighedernes raison d’être, fortæller Kristoffer Albris.

Men med de sociale medier, er der kommet nye muligheder for at myndighederne kan bruge de mange frivillige hænder og samtidig holde overblikket, fortæller han.

“Den nye dynamik, der opstår gennem brug af sociale medier, giver de civile netværk et ansigt. De får en offentlig profil, og på den måde har myndighederne også en måde at interagere og kommunikere med netværkene på.”

Det er også tilfældet i Danmark, hvor grupper som Venligboerne samler frivillige, der har lyst til at give en hjælpende hånd. Venligboerne fik blandt andet ros fra Røde Kors’ generalsekretær for deres indsats over for flygtninge i Danmark.

Samarbejdet mellem civilsamfund og beredskabsinstanser viste sig også at bære frugt i tilfældet af Dresden. Men spørgsmålet er, om myndighederne generelt set er gode nok til at gå i dialog med civilbefolkningen gennem de sociale medier?

“Helt generelt, ud fra de mennesker jeg har talt med under feltarbejdet, er svaret nej,” svarer Kristoffer. “De forskellige kommuner og myndighedsinstanser, i Tysklands tilfælde – er bemandet af folk, som er for gamle, som ikke er vokset op i den digitale tidsalder, og ikke kan operere og forstå den sociale medievirkelighed.”

Læs også: Færdig med Facebook: Gen-Y sladrer på anonyme sociale medier

Risikoen for falsk rapportering
Selvom tilfældet i Dresden var showcase for en utrolig produktiv brug af de sociale medier, er det ikke altid tilfældet. Én af de risici aktivistisk arbejde på sociale medier afføder, er faren for falsk informering.

“Det bedste eksempel er Boston Marathon Bombings, hvor der lige pludselig kørte en heksejagt på Reddit, som der også er lavet en virkelig god dokumentar om. [“The Thread”, 2015, red.],” fortæller Kristoffer.

“Det var et ekstremt eksempel, der ender med, at de (brugerne på reddit, red.) mener, at de har fundet frem til én af de to bombemænd, og politiet udsender en arrestordre på manden, som viser sig at være uskyldig.”

Og det er ikke kun i terrorsager, men også under naturkatastrofer misinformationen kan florere på de sociale medier. Det viser orkanen Sandy eksempelvis.

Med utallige stemmer, der hver især giver deres mening til kende, kan kvalitetskontrol nogle gange lide under mængden af information, der pumpes ud. Men det er ikke et nyt fænomen, forsikrer Kristoffer:

“Katastrofeforskere har altid kunne rapportere, at de traditionelle massemedier også har været dårlige i deres nyhedsdækning, og givet forkerte oplysninger. Hurricane Katrina er et super eksempel, hvor billederne af de ‘plyndrende sorte horder’ der væltede ind over alle de tillidsvækkende amerikanske medier var løgn. Det var simpelthen forkert. Det var folk der bare prøvede at overleve.”

“Problemerne med falsk information er ikke blevet mindre i den digitale tidsalder. Den er blevet anderledes, ikke mindst fordi ting kan gå viralt. Men man kan sige, indtil nu har der ikke været eksempler på, at det har haft direkte fatale konsekvenser, når folk har delt forkert information.”

Kristoffer argumenterer, “Risikoen for falsk rapportering er i sidste ende prisen man må betale for åben og fri informationsdeling.”

Læs også: Ledere: Uacceptabelt at blokere Facebook på jobbet

Katastrofer giver flere facebookbrugere
På godt og på ondt er det dog ikke til at komme uden om, at aktivitetsniveauet på de sociale medier under katastrofer er stigende. Mindre akutte tilfælde som de store nyhedshistorier fylder også mere og mere i vores feeds. Så selvom kattebilleder, babybilleder og frokostbilleder stadig findes i ny og næ, bliver de i højere grad skubbet til side for de mere alvorlige emner.

“De sociale medier er en proxy-indikator for, at det her er noget folk går sindssygt meget op i.”, forklarer Kristoffer. Og det er ikke kun de digitale indfødte, der tager kampen op på sociale medier:

“Der var mange i Tyskland, der fortalte, at det først var i forbindelse med oversvømmelserne, de overhovedet oprettede en profil på Facebook. Det var først, da de så, hvordan de konkret kunne bruge platformen til noget godt.”

“Rigtig mange mennesker har forstået, at et medie som Facebook, som mange i hverdagen ellers tænker er lidt irrelevant – særligt i Tyskland, hvor man er meget skeptisk overfor sociale medier og digital overvågning – pludselig siger, ‘Wow, der her er ikke kun et sted jeg plejer mit eget lille personlige netværk. Jeg kan faktisk bruge det til noget der er ekstremt vigtigt for rigtig mange mennesker’.”

Læs også: Fremtiden er intelligent – er du?

Helene Haugaard

Læs også

Har du fundet din praktikplads til næste semester?

Har du fundet din praktikplads til næste semester?

F5 er en ung og ambitiøs virksomhed, som stræber efter at være Danmarks foretrukne leverandør indenfor lederudvikling. Vi har gennem de seneste 6 år samlet ca. 2000 ledere fra Danmarks største organisationer til sparring via netværksgrupper, foredrag, konferencer og...

read more
“I et eksternt netværk kan du tale frit”

“I et eksternt netværk kan du tale frit”

Er man som leder medlem af et internt organisationsnetværk, kan det til tider være svært at tale rent ud af posen. Det mener Henriete Siff Thomsen, der er centerleder i Frederikssund Kommune. Hun føler, at der er et andet fortrolighedsrum i hendes netværk hos F5...

read more
“Intimitet er nøglen til lederskab”

“Intimitet er nøglen til lederskab”

Lederudvikling kommer i mange afskygninger, men der er stor forskel på udbyttet, mener Stefan Schlie, der er Head of WTG Engineering i Vattenfall. Han går både til workshops og konferencer, men peger på, at et netværk med kontinuitet og intimitet har mest at byde...

read more

Medlemskaber

Som medlem hos F5 er du altid på forkant med de nyeste trends og tendenser indenfor ledelse og lederudvikling. Vi samler nysgerrige og ambitiøse ledere, der har fokus på personlig udvikling gennem sparring og faglige diskussioner.

Vil du være med i et professionelt ledernetværk eller blot have adgang til alle vores konferencer og foredrag, så bliv klogere på dine muligheder her.

Hent PDF om netværket

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en.

Source - network group

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Få en gratis workbook.

Indtast dine oplysninger og vi sender dig en rabatkode, der giver dig én gratis workbook.

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Få en gratis workbook.

Indtast dine oplysninger og vi sender dig en rabatkode, der giver dig én gratis workbook.

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette kursus?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette kursus?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag vores eventkalender i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag kursusbeskrivelse i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag netværksbeskrivelsen i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag netværksbeskrivelsen i din mailindbakke

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag brochuren om medlemskabet i din mailindbakke

Source - membership PDFs

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag brochuren om medlemskabet i din mailindbakke

Source - membership PDFs

Tak.

Are you interested in this network group?

Fill out the form and we will contact you.

Source - counseling

Thank you.

Are you interested in this network group?

Fill out the form and get access to the PDF about the network.

Netværksbeskrivelser

Thank you.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.