da
da
sv

Klumme: Det rigtige billede er afgørende i krisetider

3 min

Den nuværende pandemi sætter dagsordenen overalt. Der er ikke nogle dele af Danmark, som ikke er påvirket. På ingen tid gik vores del af verden til at være i god form til det modsatte. En luftkaptajn har 10 gode råd til kriselederen.

Et sted, hvor man kan hente inspiration i en krisesituation, er ironisk nok indenfor luftfart. En branche der er voldsomt hårdt ramt af COVID-19.

I 1970’erne blev den ‘sorte boks’ introduceret, og den gav et bedre overblik over, hvorfor ulykker hændte. Det var sjældent, fordi man ikke var dygtig nok til at flyve, men udfordringen var, at flykaptajner reagerer uhensigtsmæssigt på de opståede problemer. Ofte lyttede kaptajnen ikke til co-piloten eller det øvrige crew for at få det fulde billede af situationen. Dermed blev der taget en forkert beslutning. I nogle tilfælde med fatale konsekvenser. 

At have den rigtige information er helt afgørende i en krisesituation. Men det er ikke altid lige nemt. Det vil aldrig være muligt at få et 100 procent billede af en situation. Der vil altid være en manglende brik.

På forkant med situationen

En leder skal altid være på forkant med situationen. Det er ham eller hende, som medarbejdere skal bruge som den trygge klippe i en svær situation. 

Her er ti gode råd inspireret af den britiske luftkaptajn Steve Hawkins fra British Airways;  

  1. Overvåg altid situationen. Træk på alle kilder, du kan komme i nærheden af.
  2. Sæt tid af til at udarbejde en diagnose over problemet. Lad være med at gå direkte til handling. En forkert diagnose af situationen kan gøre ting værre.
  3. Lad være med at samle alle beslutningen et sted. Brug hele organisationen.
  4. Undgå at falde i fælden med at kun søge information, som bekræfter dig i netop det, du mener, der er diagnosen. Vær åben og stil aldrig lukkede spørgsmål, når du samler information.
  5. Sørg for at andre kan overtage de operationelle opgaver, således at du kan holde fokus på at få udarbejdet en korrekt diagnose.
  6. Lad være med at stole på hukommelsen. Brug checklister, hvis de er til stede. 
  7. Alligevel skal du være fleksibel og kreativ.
  8. Vær 100 procent entydig på hvem, der har ansvaret og hvem, der gør hvad.
  9. Vær opmærksom på kropssproget. Hold øjenkontakt og lad være med at tale højt for at lyde mere overbevisende. Det virker modsat.
  10. Kend din stress-tærskel.

Den aktuelle Corona-krisen har udviklet sig dramatisk på meget kort tid. Virksomheder har tabt deres forretningsgrundlag og andre kæmper hårdt for at sikre stumperne. Men en ting er sikkert; selvom det ser sort ud, så vil der altid være et tidspunkt, hvor tingene bevæger sig i en positiv retning. Det vil også ske her. Men der vil være ting, som er forandret for altid. 

Du kan læse mere i ‘Crisis Leader’, som er skrevet af Tim Johnson. Bogen er udgivet på forlaget Bloomsbury i 2018.

F5 Update har en fast gruppe klummeskribenter, der beriger vores magasin med viden, indsigt og meninger. Klummerne er udtryk for skribentens egne holdninger.