da
da
sv

Disse spørgsmål skal virksomheden stille sig selv inden jobsamtalen

4 min

KLUMME: Glem spørgsmålene til den jobsøgende. Vil du skridtet nærmere den rigtige kandidat til jobbet, bør ledere stille sig selv tre afgørende spørgsmål, mener ledelsesekspert Henrik Ørholst.

“Fortæl om dine stærke og svage sider”, og “hvorfor skal vi ansætte netop dig til dette job”?

Denne slags spørgsmål er velkendte for ansøgere, der forsøger at komme gennem nåleøjet til et nyt job, og ønsker man som leder andet end indøvede standardsvar, kan man med fordel forsøge sig med anderledes spørgsmål til jobsamtalen. Spørgsmål målrettet sig selv.

En herre, der kan hentes inspiration hos, er Jeff Bezos, der står i spidsen for Amazon. Han er kendt for at være utraditionel –  også i forbindelse med jobsamtaler.

Udgangspunktet er, at ingen kæde er bedre end det svageste led. Derfor gælder det altid om at finde den bedste kandidat. Lyder det bekendt? Ja – sådan har de fleste arbejdsgivere det. De vil altid have de bedste af de bedste, men (heldigvis) er der forskel på kriterierne, som der bedømmes ud fra. Den bedste kandidat for én virksomhed er ikke nødvendigvis den bedste for en anden.

Tre afgørende spørgsmål

Allerede i midten af 1990’erne, da Amazon var en ung virksomhed, og hvor underskuddet næsten voksede dag for dag, var der ingen slinger i ansættelses-valsen:

“One of his mottos was, that each time we hired someone, he or she should raise the bar for the next hire”, forklarede den blot femte Amazon-medarbejder Nicholas Lovejoy i et interview i 1999.

Med andre andre ord: Hver gang en ny medarbejder startede, skulle det gøre virksomheden endnu bedre, end den var før. 

Denne overbevisning er klassisk for Bezos’ anderledes måde at tænke på. På trods af både beskedne kår og indtægter var selvtilliden i orden hos Bezos og Amazon allerede i midt 90’erne, selvom ingen på dette tidspunkt forventede, at virksomheden ville blive en global kæmpe. Internettet var i midten af 1990’erne noget, som nørder og forskere benyttede sig af. Det var stadig telefonen, telefaxen og brevet, som var de dominerende kanaler for kommunikation, men for Bezos handlede det om at være et skridt foran – også til ansættelsessamtalerne.

25 år efter er udgangspunktet uændret, og Jeff Bezos ånd er stadig til stede, når Amazon rekrutterer nye folk. Den udkrystalliserer sig i tre spørgsmål til jobsamtalen. Spørgsmål som dog ikke skal stilles til ansøgeren, men til dig selv som leder.

  1. Vil du beundre denne medarbejder? Er det en person, som du kan lære noget af? Og er vedkommende i stand til at håndtere en vanskelig situation?
  2. Vil medarbejderen øge effektiviteten i afdelingen? Det er det mest centrale spørgsmål: Vil han eller hun være med til at hæve barren? Det er et spørgsmål om, hvorvidt engagementet og passionen fortsætter i årevis. Det nytter ikke med en medarbejder, hvor lyset går ud efter kort tid.
  3. På hvilke områder er medarbejderen en superstjerne? Hvad er det unikke talent, og er det noget, som gør en forskel for virksomheden.

Hemmelighed bag Amazon

De tre spørgsmål udfolder det, som er hemmeligheden bag den succes, som Amazon har opnået: passioneret nysgerrighed, evnen til at forbinde kunst med videnskab, evnen til at skippe jordforbindelse samt en nærmest barnlig evne til at turde stille de mærkelige spørgsmål. 

Jeff Bezos har to forbilleder, som går helt tilbage til barndommen: Thomas Edison og Walt Disney. Mens Thomas Edison var den praktiske opfinder, som ikke brugte ret meget teori og bare gik i gang, var Walt Disney den visionære drømmer. 

Amazon er blevet en gigant ved at gøre det umulige muligt.

F5 Update har en fast gruppe klummeskribenter, der beriger vores magasin med viden, indsigt og meninger. Klummerne er udtryk for skribentens egne holdninger.