da
da
sv

Klumme: Slip kaos-aberne løs

3 min

Siden 2011 har Netflix benyttet ‘Chaos Monkey’ til at sikre, at deres streamingtjeneste fungerer optimalt. En strategi som også almindelige virksomheder bør prøve kræfter med for at komme fejl til livs.

Forestil dig at en abe bliver sluppet løs i et serverrum, hvor den kan få lov at hive stik ud, tænder og slukke for knapper, ødelægge og i det hele taget opfører sig helt utilregneligt.

På trods af det uundgåelige kaos er dette scenarie faktisk virkelighed hos den amerikanske streamingtjeneste Netflix. Sådan da.

Hver dag slipper streaming-giganten nemlig ‘kaos-aber’ løs i form af små bots, der har til formål at angribe tjenestens egne systemer. Chaos monkey hedder systemet, der dræber tilfældige processer og på den måde udbedre fejl og lukke eventuelle huller.

De destruktive aber har vist sig at være en glimrende idé, da de er med til at sikre oppetiden for Netflix, der som streamingtjeneste kører ualmindeligt stabilt.

Det er dog ikke kun indenfor IT, at en Chaos Monkey kan være et nyttigt redskab. At forberede sig på næsten utænkelige ting er nødvendigt. Kommunikationsafdelingen har beredskaber for, når medierne ringer, IT-afdelingen har nødprocedurer, og HR-afdelingen har succession-planer for topchefen, hvis den berømte tagsten rammer.

Chaos Money er i familie med disruption og inkrementel forandring. Verden kan også hurtigt forandre sig – Uber og Airbnb har vendt op-og-ned på taxibranchen og givet hotellerne nye konkurrenter.

Selvom brancherne er blevet disrupted, er det ikke noget, som har udraderet de etablerede brancher. De eksisterer stadig, men det nye konkurrencebillede har ændret dem for altid.

Chaos Monkey er skarpere, og det kan bruges til at holde organisationen på tæerne. Stil dig selv spørgsmålet om robustheden i organisationen: har medarbejderne den fornødne erfaring, viden og indsigt til arbejde i organisationen under alle omstændigheder:

Abe-testen

Fire spørgsmål som kan bruges til at teste din virksomhed

1. Hvor stærk er kulturen? Kultur er der altid. Den kommer af ingenting, og den kan være med til at styrke organisationens mål og strategier. Men hvad nu hvis der bliver ansat en dårlig chef? Vil den dårlige chef forandre kulturen, eller vil kulturen være så stærk, at den er i stand til at kompensere for chefens dårligdomme?

2. Kan din organisation overleve en skandalesag i medierne? Når først snebolden ruller, kan den være svært at stoppe. Er produkterne, som er på hylden, så stærke og af så god kvalitet, at skandalesager ikke ødelægger kundernes eller det omkringliggende samfunds opfattelse af organisationen? Når Forsvaret er blevet centrum for en række skandalesager, giver det et politisk stormvejr på Christiansborg og i medierne, men tilliden er stadig intakt.

3. Hvad sker der, hvis banken lukker for kassekreditten? Vil det betyde, at der ikke er likviditet nok til at betale regningerne?

4. Den helt klassiske; at en stor kunde eller en leverandør svigter.