Du har ingen produkter i din kurv.
Magasinet F5 Update
Ledelse, arbejdsliv og organisationsudvikling
Case: ”Forandringer handler ikke altid om at skabe nyt – det handler om at gøre tingene på en ny måde”
CBS gik på et par årtier fra at være en lokal handelshøjskole til at blive et anerkendt business universitet på internationalt niveau. Hvilken form for forandringsledelse gjorde dette muligt? Der var engang noget, som hed Handelshøjskolen i København. Det var en skole med 10.000 studerende, som...

Lav noget fedt, siger topledelsen – men mellemlederne bør IKKE styre forandringerne
At bistå forandringer er et krav i mange lederstillinger – også for...
Fiks den irriterende detalje og få medarbejderne med dig
Hjernen kommer på overarbejde, når der sker forandringer. For i bund og grund...
Mest læste artikler
Du kan ikke nudges til at jonglere – men du kan boostes til det
Man kan ikke designe sig ud af at ændre adfærd, og derfor bør man i stedet bruge forskellige boost, mener neuropsykolog og ph.d. Thomas Zoëga Ramsøy. ”Mens nudging er direkte formynderi, ligger der også noget bedrevidende i adfærds-design. Adfærdsdesign burde handle...
Case: “Der er et problem, når de skarpeste talenter ikke tror på strategien”
Toplederne i Novo Nordisk kom på en hård øvelse, da de hyrede Mette Nørr Gantz-horn som chef for deres lederudvikling. For hun mente det alvorligt, da hun sagde, at adfærdsændringer kommer fra toppen. Lyt også til denne måneds F5 Focus, hvor Mette Nørr Gantzhorn taler...
Design vejen til bedre adfærd
Adfærdsdesign handler om at blive bevidst om vores adfærd, så vi kan ændre den. Så hvis man som leder vil prøve kræfter med adfærdsdesign, skal man derfor allerførst forstå, hvad der driver adfærden. Hvis vi bliver bevidste om de handlinger, vi begår ubevidst, kan vi...
Kategorier

Interview: Sådan håndterer du en shitstorm
I en tid med sociale medier, og hvor vi er online 24/7, er risikoen for, at en shitstorm rammer din virksomhed reel. Men hvordan håndterer du som leder krisen, hvis den rammer? Og hvordan skelner du mellem den store storm og den lille brise? Rådgiver i tværmedial...

Håndtér de forudsigelige problemer og undgå kriser
Som leder kan du ikke løse en krise ved ikke at reagere. Du kan heller ikke løse den ved at forsøge at fortælle den gode historie. Og du kan slet ikke løse den, hvis du ikke også undersøger, om der faktisk er noget at komme efter. Til gengæld kommer du langt med...

Sådan tilrettelægger du det gode møde
Det går ud over beslutningsevnen, når en leder render til møder hele tiden. Derfor bør der skæres og omstruktureres effektivt i lederens kalender, mener ekspert i mødeledelse. Klokken 9-10: Tirsdagsmøde med ledergruppen. Klokken 10:15-10:30: Teamsmøde med...

Case: ”Jeg elskede at springe til, fordi det gav mig en følelse af at gøre en forskel”
Som koncernkommunikationsdirektør i slagterigiganten Danish Crown var der kriser på Anne Villemoes’ tallerken næsten dagligt. Ikke bare i Danmark, men verden rundt. Efter ti år i alarmberedskab sagde hun op, men kriserne er fulgt med hende over i livet som...

Case: “Møder er blevet det værktøj, vi hiver op, uanset hvad vi skal”
Der var engang, hvor Pia Hauge gik til så mange møder, at hun knapt nok kunne huske, hvad halvdelen handlede om, eller hvorfor de var blevet indkaldt. Hun var nemlig som ledere er flest og gik til møder konstant. Det har hun nu sat en stopper for og slår nu et slag...

Fremtidsforsker: “Det er din egen skyld, hvis et møde er kedeligt”
Der er intet, som kan sætte vores gøremål og liv i perspektiv, som når vi forestiller os fremtiden. Derfor starter denne måneds workbook om møder ud med at høre fremtidsforsker Anne Skare Nielsen fortælle om, hvad hun egentlig mener om vores mødestruktur anno 2023. Er...

Parker krybdyrhjernen og gå aldrig igennem en krise alene
Kriser kan blive forværret, hvis første reaktion er panik, men kriser rummer omvendt også et potentiale for udvikling. Derfor bør du som leder forberede din virksomhed på krisen. For den kommer, om du vil det eller ej. Først føler du dig truet. Så opstår der en...

Teams kan ikke erstatte de fysiske møder
Lige så praktiske onlinemøder viste sig at være under pandemien, lige så stor en belastning kan de ende med at være i dag. For onlinemødet har sneget sig ind overalt, og selvom de kan være logistisk smarte, er de langt fra altid særligt effektive. ”Skal vi ikke lige...

Hjælp din topleder igennem krisen
Når krisen rammer, kan det være svært at tænke klart – selv for toplederen. Her kan du som leder være den, der hjælper toplederen ud af krisen ved at lede opad. Men det kræver, at du har din leders tillid. En stor fyringsrunde. Dårlig økonomi. En skandale. Når krisen...