Både salg og marketing handler om relationer. Det kan derfor være en stor gave, hvis de to afdelinger formår at bruge hinandens kompetencer.
Anders er selvstændig tømrer, han har haft eget firma i seks år. Han har en række ansatte, der alle kører rundt i varevogne. Anders vil gerne effektivisere og optimere, hvor han kan, så arbejdet kan udføres hurtigere.
En dag møder han en køkkenmontør, da han er ude hos en kunde. Køkkenmontørens varevogn er tjekket. Værktøjet er sat i system, og der er slet ikke rodet i vognen. Anders kigger på sin egen varevogn, hvor der slet ikke er samme slags orden. Det kan godt tage ham noget tid, hvis han skal finde det rigtige værktøj eller de rigtige skruer. Derfor spørger han køkkenmontøren til råds.
Køkkenmontøren kan ikke huske, præcis hvor han fik fat i sit system, men han lover Anders at vende tilbage og får hans telefonnummer. Senere på dagen modtager Anders en sms, hvor køkkenmontøren skriver, at hans system er fra Modulsystem.
Her er det første kontaktpunkt mellem Anders og Modulsystem. Anders tjekker Modulsystem ud på nettet. Han klikker rundt på deres hjemmeside, hvor man kan udfylde tests, modtage nyhedsbrev og bestille en vogn ud, der kan demonstrere, hvordan et system kan skræddersys til Anders’ behov.
I sin research afgiver Anders en masse data. Han sætter nogle digitale fodspor. Eksempelvis får Modulsystem hans mailadresse, og de kan også se resultatet af den test, han tog på siden. De ved derfor enormt meget om Anders’ virksomhed og behov på forhånd.
Al den data samler marketingafdelingen, for det er dem, der har udarbejdet det materiale, Anders møder på Modulsystems hjemmeside. Det er også marketingafdelingen, der samler den data, der kommer ind, for de måler på effekten af deres markedsføring.
Den data giver de så videre til salgsafdelingen, som kan kontakte de relevante besøgende. På den måde sparer det sælgerne tid, for de skal ikke bruge tid på at finde ud af, om Anders har brug for en løsning til tømrere eller murere. De ved også, hvor stort hans firma er, og de ved på forhånd, at det ér Anders, der er beslutningstageren i firmaet.
Det er blot et eksempel på, hvordan man kan skabe en synergi mellem salg og marketing, der giver mening. For hvordan potentialet kan udnyttes er selvfølgelig forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Men hvis man kan skabe samspil mellem marketingafdelingens tiltag og sælgernes dagligdag, kan man opnå resultater. Dels kan sælgerne spare tid og opnå større hitrate, når de ringer til en potentiel kunde. Og dels bliver der fulgt op på de leads, marketingafdelingen genererer. For marketing handler langt fra kun om at lancere kampagner længere.
Relationer er vigtige
Både marketing og salg handler om at skabe og bevare gode relationer til kunder og potentielle kunder. For begge afdelinger handler det om at opbygge en god og vedvarende relation til kunden. Og Anders er ikke kun i kontakt med virksomheden, når han taler med sælgeren. Han er også i kontakt med virksomheden, når han ser det indhold, marketing leverer. Derfor er det vigtigt, at han har samme opfattelse af virksomheden, når han tager en test på hjemmesiden, som når han taler med sælgeren.
“Kunder og relationer er noget, man skal værne om. Privat snupper man heller ikke en øl med en, man lige har mødt. Derfor skal man tage hånd om relationen, lige meget om den er fysisk eller digital. Det handler om at forstå kunden og sætte sig ind i deres tanker. Det store skifte i salg og marketing er, at kunder vil hjælpes og ikke sælges til. Her kan marketing virkelig give værdi,” siger Henrik Carentius, der er salgsarkitekt og partner i konsulenthuset Increase.
“Vi skal væk fra at tale salg og marketing og i stedet tale kunder og købsproces,” siger han.
Han forklarer desuden, at cirka 73% af en sælgers tid går med at tale med en kunde, som ikke er klar til at købe. Hvis man formår at udnytte marketings leads, kan man spare en stor del af den tid og fokusere på at sælge til dem, der i forvejen er i gang med at undersøge mulighederne. Og ifølge Henrik Carentius er det kun cirka 15% af marketing, der følges op med salg på nuværende tidspunkt. Der er derfor stort uudnyttet potentiale for mange virksomheder.