Din øko-mælk kan få personlighed

13. March 2018

Forbrugerne kan stille spørgsmål til varerne i supermarkedet, når de såkaldte chatbots kobles på produkterne. Teknologien er endnu i sin spæde vorden, men kan revolutionere al markedsføring og betyde enden på virksomhedernes fokus på målgrupper.

”Hej. Velkommen til H&M. Vil du se på mande- eller dametøj?”

H&M’s virtuelle stylist byder velkommen med påfaldende mange emojis – noget, der hurtigt neddæmpes, da den efter et par spørgsmål finder ud af, at personen på den anden side af mobilskærmen er en mand i 30’erne.

”Sejt! Tid til at lære din tøjstil at kende”, fortsætter stylisten, hvorefter den viser seks forskellige billeder af mandlige modeller, hvis tøj rangerer fra ungdommeligt og afslappet til skjorteklædt revisor. På skift skal jeg vælge til eller fra, indtil vi til sidst når frem til, at min unikke tøjstil er casual.

”Perf!” siger stylisten og mener formentlig perfekt. ”Jeg har netop lavet en brugerdefineret profil til dig”.

Jeg chatter videre med stylisten, som sender mig 16 forskellige billeder af tøj, som jeg skal tage stilling til. Til sidst står jeg med et sæt tøj bestående af chinos, t-shirt, sneakers og til min egen overraskelse også en sort vest, som stylisten anbefaler mig at købe. Tøjet – eller rettere vesten – er lige til den gode side, som man ville sige på min hjemstavn, men til gengæld er sættet perfekt farvekoordineret og specielt sammensat til mig.

Mit første møde med en chatbot i kommerciel tjeneste er overstået, og jeg er for at være ærlig ikke blevet blæst omkuld. Men hvis det står til de mest fremsynede på markedet, kan det meget vel komme til at ske i en nær fremtid. For når den kunstige intelligens bag chatbotten er trådt ud af barneskoene, vil forbrugerne formentlig skulle vænne sig til at tale med varerne på hylderne i supermarkedet og tøjet i H&M’s butikker.

Virksomhederne venter på teknologien

En chatbot er kort fortalt et computerprogram, der kan deltage i en samtale ved hjælp af kunstig intelligens. Den kommunikerer med brugerne – enten via stemme eller tekst – og en række virksomheder verden over har allerede sat chatbots til at udføre opgaver i forbindelse med kundeservice. Fordelene er åbenlyse; chatbotten sover aldrig, den kan tage sig af de mere rutineprægede opgaver, og den lader aldrig kunden vente. Pizza Hut har eksempelvis en platform, hvor brugerne kan bestille pizza, mens den multinationale medievirksomhed Viacom har sat chatbots til at svare på spørgsmål fra seerne under store liveevents.

Ifølge Forrester Research – et amerikansk analysefirma – har 4% af alle virksomheder implementeret chatbots, mens yderligere 31% planlægger at lancere dem, når først teknologien er blevet mere moden. For det er netop teknologien, som lige nu er den største udfordring. Alligevel er tech-folk begyndt at spekulere i, hvordan chatbots kan bruges i fremtidens markedsføring.

Chatbots trækker i brugerne

Sujan Patel, som er en amerikansk specialist i internetmarketing, skrev eksempelvis en klumme i erhvervsmagasinet Forbes, hvor han kom med sine seks bud på effektiv brug af chatbots i virksomheders markedsføring.

Han peger blandt andet på, at en chatbot kan gøre virksomheden mere menneskelig i kundens øjne og fungere som en rådgiver.

”Den er på fornavn med kunden og er i stand til at bruge relevante informationer til at reklamere for andre produkter, de også kunne være interesseret i”, skriver Sujan Patel. ”Det er stort, eftersom næsten ni ud af ti kunder siger, at skræddersyede råd har indflydelse på deres køb”.

Også Adelyn Zhou, som er medstifter af Topbots – et amerikansk nyhedsmedie, der beskæftiger sig med kunstig intelligens – kommer ind på chatbots menneskeliggørelse af virksomhederne og produkter. I en klumme nævner hun eksempler som Disney’s Miss Piggy-chatbot, som fik brugerne til at indgå i timelange samtaler, og med sine sjove og frække kommentarer viste langt bedre, end noget reklamefremstød kunne have gjort det, hvem grisen fra The Muppet Show er.

”Traditionelle reklamer bliver stoppet ned i halsen på den uvillige eller apatiske seer, mens chatbots trækker i brugerne og får dem til at indgå i en samtale”, skriver Adelyn Zhou. ”Veludførte chatbots kan fortælle dit brands historie, aktivere publikum, fremme handlen og dermed få din virksomhed til at vokse”.

Mælken svarer på spørgsmål

I Aarhus sidder den danske iværksætter Sven Philipsen og drømmer om lignende resultater med sit nystiftede firma Eachthing. Han har tænkt sig at tage menneskeliggørelsen af virksomhederne ved hjælp af kunstig intelligens og chatbots endnu længere. Men inden han når til at fortælle om sin vision, skynder han sig at indskyde et forbehold:

”Der er ikke nogen i verden, der kan sige noget intelligent om kunstig intelligens. Simpelthen fordi det ikke findes”.

Det skal imidlertid nok komme, mener 32-årige Sven Philipsen. Han har siden teenageårene arbejdet med softwareudvikling, været CIO i en større dansk virksomhed og kastet sig ud i flere digitale eventyr. For eksempel en netradio med elektronisk musik, der voksede sig til verdens andenstørste.

Sven Philipsen er udnævnt til en af verdens 25 mest indflydelsesrige personer på Twitter, når det kommer til kunstig intelligens. Han har opbygget en følgerskare på den solide side af 50.000, til hvem han deler viden og artikler om de nyeste tendenser indenfor kunstig intelligens.

Nu har han sagt sin velbetalte stilling op for at forfølge sin drøm om at gøre eksempelvis varerne på hylden i supermarkedet mere intelligente. Med på sidelinjen står blandt andre personer fra Syddansk Universitet, InnovationLab og Google, og han fortæller, at idéen er, at forbrugerne skal kunne stille produkterne spørgsmål om for eksempel allergener.

”Og så kunne det svare, ja, jeg indeholder gluten”.

Selvom det umiddelbart lyder som science fiction og mere en gimmick end noget, der har reel værdi for virksomhederne, kan det ifølge Sven Philipsen give store konkurrencefordele, hvis eksempelvis økomælken i supermarkedet udstyres med en menneskelig stemme.

”Forbrugerne ønsker en samhørighed med de produkter, de køber. Og den bedste måde at skabe en relation mellem produkt og forbruger er jo at personliggøre produktet. Folk vil ifølge al forskning gerne møde et menneske”, siger han.

Målgrupper bliver forældede

Udover menneskeliggørelsen af produkterne har chatbotten også potentialet til at kickstarte et paradigmeskifte i virksomhedernes markedsføring. For med en chatbot vil de få en mere direkte adgang til forbrugerne og ikke mindst deres spørgsmål, som traditionelt er blevet i butikken. Netop de spørgsmål kan åbne op for, at virksomhederne i stedet for at tænke i målgrupper begynder at fokusere på individer. For hvor den ene forbruger går op i at beskytte regnskoven, vil den anden måske hellere vide, om varen indeholder allergener eller er fairtrade. Og det kan den intelligente chatbot tage højde for.

”Hvis du har lavet en gammeldags marketingstrategi med segmenter, ved du reelt ikke, om du går glip af 30% af din målgruppe, fordi de data, som den enkelte forbruger synes er relevante, ikke er til stede på dit produkt”, siger Sven Philipsen. ”Her er vi ude i at målrette markedsføringen mod ualmindeligt mange flere grupper eller decideret være direkte fra person til person”.

Og det er fremtiden?

”Det er der nok nogle udover mig, der vil argumentere for”.

Jeppe Nybye

Læs også

Har du fundet din praktikplads til næste semester?

Har du fundet din praktikplads til næste semester?

F5 er en ung og ambitiøs virksomhed, som stræber efter at være Danmarks foretrukne leverandør indenfor lederudvikling. Vi har gennem de seneste 6 år samlet ca. 2000 ledere fra Danmarks største organisationer til sparring via netværksgrupper, foredrag, konferencer og...

read more
“I et eksternt netværk kan du tale frit”

“I et eksternt netværk kan du tale frit”

Er man som leder medlem af et internt organisationsnetværk, kan det til tider være svært at tale rent ud af posen. Det mener Henriete Siff Thomsen, der er centerleder i Frederikssund Kommune. Hun føler, at der er et andet fortrolighedsrum i hendes netværk hos F5...

read more
“Intimitet er nøglen til lederskab”

“Intimitet er nøglen til lederskab”

Lederudvikling kommer i mange afskygninger, men der er stor forskel på udbyttet, mener Stefan Schlie, der er Head of WTG Engineering i Vattenfall. Han går både til workshops og konferencer, men peger på, at et netværk med kontinuitet og intimitet har mest at byde...

read more

Medlemskaber

Som medlem hos F5 er du altid på forkant med de nyeste trends og tendenser indenfor ledelse og lederudvikling. Vi samler nysgerrige og ambitiøse ledere, der har fokus på personlig udvikling gennem sparring og faglige diskussioner.

Vil du være med i et professionelt ledernetværk eller blot have adgang til alle vores konferencer og foredrag, så bliv klogere på dine muligheder her.

Hent PDF om netværket

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en.

Source - network group

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Få en gratis workbook.

Indtast dine oplysninger og vi sender dig en rabatkode, der giver dig én gratis workbook.

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Få en gratis workbook.

Indtast dine oplysninger og vi sender dig en rabatkode, der giver dig én gratis workbook.

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette kursus?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette kursus?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag vores eventkalender i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag kursusbeskrivelse i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag netværksbeskrivelsen i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag netværksbeskrivelsen i din mailindbakke

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag brochuren om medlemskabet i din mailindbakke

Source - membership PDFs

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag brochuren om medlemskabet i din mailindbakke

Source - membership PDFs

Tak.

Are you interested in this network group?

Fill out the form and we will contact you.

Source - counseling

Thank you.

Are you interested in this network group?

Fill out the form and get access to the PDF about the network.

Netværksbeskrivelser

Thank you.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser