Når historier og science fiction overbeviser ledelsen

13. August 2015

Du kan ikke overbevise ledelsen med excel-ark alene. Evnen til at skabe et narrativ omkring dine idéer er altafgørende, når det kommer til at få organisationens opbakning

Du har fået en god idé. Hvad gør du?

Hvis du er som mange andre, snakker du lidt med dine kollegaer ved samme skrivebords-ø, laver en business case med nogle overslag, og går ned – sommerfugle i maven – og pitcher idéen til ledelsen.

Men selvom chefen giver dig fem minutter, lytter han slet ikke. Du taler om produktet, som vil revolutionere branchen, mens han tænker på regnskabet i Q4.

Og hvornår du dog vil lade ham være i fred.

Sandheden er, at han har allerede sagt nej, inden du banker på den tunge egetræsdør.

Dette scenarie er typisk. Det mener Thomas Wedell-Wedellsborg, der med base i New York, rådgiver nogle af verdens største virksomheder om innovation og står bag ledelsesbogen Innovation as Usual, som er udgivet af Harvard Business Review.

Thomas Wedell-Wedellsborg foreslår en anden tilgang, som blander metoder fra forskelligartede miljøer som hemmelige militæroperationer og lean startup-tilgangen. Gå under radaren, og arbejd i al hemmelighed med din idé, indtil den er moden. Byg derefter et fascinerende narrativ op omkring den.

“Ofte ser man, at gode idéer systematisk bliver skudt ned, og i den situation kan man overveje, hvad jeg kalder stealth innovation,” fortæller Thomas Wedell-Wedellsborg.

Han forklarer, at der generelt er for mange idéer i verden. Derfor er det ganske naturligt, at direktionen møder de fleste af dem med skepsis.

“I stedet for at bede chefen om lov først, kan du eventuelt  gå i gang med at teste og udvikle din idé. Få opbakning i andre dele af organisationen og lån ressourcer, hvor det er muligt,” siger han og betoner, at man selvfølgelig skal have en idé, der både er i forretningens interesse, og som samtidig ikke er for risikabel, hvis den skulle fejle.

Holdt idé skjult – og blev chef
Thomas Wedell-Wedellsborg nævner HR-succesen PfizerWorks fra 2008 som et tiltag, der blev bygget ved hjælp af diskretion, snilde og god storytelling.

Jordan Cohen, som var HR-manager i Pfizers New York-afdeling, fik idéen, at ansatte burde have mulighed for at outsource det mest repetitive rugbrødsarbejde. På den måde kunne de højtuddannede medarbejdere blive frigjort til at fokusere på de opgaver, hvor de kunne skabe mest værdi.

I stedet for at gå direkte til ledelsen, holdt Cohen sig under radaren i et år. Han indsamlede bevismateriale, empiri og allierede.

Da han endelig bankede på døren ind til ledelsen, kunne han præsentere ikke blot en idé, men et system, som havde en beviselig track record og en masse glade brugere. Det var en no-brainer for ledelsen at sige ‘ja, tak’.

Cohen blev leder for PfizerWorks og hyldet i BusinessWeek og Fast Company for sin idé.

“Stealth innovation handler om at bygge momentum under radaren, før man går ud og forsøger at sælge sin idé,” forklarer Thomas Wedell-Wedellsborg. Han forklarer, at Cohen også havde forstået, at der skal storytelling til.

“Jordan Cohen var ikke naiv. Han vidste, at forskellige ting gør indtryk på henholdsvis kollegaer og ledelse. Til ledelsen fortalte han om en mand ved navn Paul, en højtuddannet – og højtlønnet – person i Jordans team, som havde siddet og brugt ufatteligt lang tid på at behandle triviel data. Det gav ringe produktivitet. Men til medarbejderne, fortalte han, hvordan outsourcing havde reddet Paul i en presset situation, så han kunne gå på weekend. Jordan Cohen vidste godt, at chefer måske er lidt mindre fokuserede på det med weekenderne, så med dem brugte han et andet eksempel,” forklarer Thomas Wedell-Wedellsborg.

Kognitivt bias
Grundlæggende har vi et kognitivt bias for historier, fortæller Thomas Wedell-Wedellsborg. Vi har svært ved at forstå abstrakte ting, hvilket i øvrigt gang på gang er blevet bevist af forskningen. Det som i stedet sidder fast, er det konkrete eksempel.

“Jeg oplever det selv, når jeg er ude og holde foredrag,” fortæller innovations-forfatteren. “Jeg har nogle anekdoter i mine oplæg, som folk kan huske, og som de deler på Twitter efterfølgende. Jeg fortæller ofte, at menneskeheden først puttede hjul på kufferter i 1972 –  altså flere år efter, at vi havde sendt en mand til månen. Sådan et eksempel gør meget mere indtryk, end et abstrakt udsagn om, at innovation kan ligge lige foran os i dagligdagen.”

Thomas Wedell-Wedellsborg har en tommelfingerregel for, hvornår en historie er godt fortalt:

“Hvis den person, du fortæller den til, er i stand til at fortælle den videre. Så har du nået dit mål,” siger han.

Man kan også med fordel skele til en klassisk struktur med tre akter, når man skal konstruere sit innovations-narrativ. Der er en protagonist, der har et problem. Derpå udfører protagonisten en handling, hvorefter et resultat følger.

“Men det skal gerne være en overraskende handling,” supplerer Thomas Wedell-Wedellsborg. “Hvis historien er forudsigelig, er den ikke så interessant.”

Han uddyber:

“Gode historier er ofte handlingsanvisende. De giver et nyt bud på, hvordan man selv kan agere, hvis man står i en lignende situation.Og det er derfor, historier er mere brugbare end facts eller abstraktioner.”

Lowes innovation lab
Et af de steder, hvor man ikke bare har ladet det blive ved snakken, er i det amerikanske byggemarked Lowe’s såkaldte Innovation Labs’. Firmaet har nemlig ansat et hold af science fiction-forfattere. Deres rolle er at omdanne business cases til rigtige historier med tre akter, komplet med skurke og helte. Når historierne er skabt, tager en tegner over og laver dem om til tegneserier. Ledelsen kan dermed tage stilling til noget andet end tørre excel-tal. Lowe’s kalder det ‘science fiction prototyping’.

“Tal kan ikke inspirere til store beslutninger,” fortalte Kyle Nel, som er chef for Lowe’s Innovation Labs, da han var i Danmark for nylig.

Thomas Wedell-Wedellsborg mener, at en lignende tendens er ved at gøre sig gældende i en række virksomheder. Som eksempel nævner han New York-virksomheden Prehype, som bygger startups i samarbejde med store firmaer:

“Prehype bruger meget energi på visualisering, når de pitcher en startup-ide til et stort firma. For eksempel laver de prototypen på en app så overbevisende, at det nærmest virker som om, at den allerede er bygget. Og det har en enorm effekt. Det bliver meget mere konkret,” siger han og påpeger, at storytelling kan ses som skridtet inden ‘rapid prototyping’, ‘pretotyping’, ‘mvp’, ‘hackathons’, og hvad der ellers florerer af hypede udtryk for at supplere idéudvikling med konkrete genstande.

Thomas Wedell-Wedellsborg mener dog, at det er vigtigt at kende sit publikum nøje, inden det kommer for vidt med de kreative udskejelser. Han påpeger, at metastudier af kreativitetstræning har vist, at den mest effektive type træning også er den mest virkelighedsnære.

“Man kan let komme til at infantilisere innovation. Jo mere farvelade man smører ud over det, des større risiko er der for, at det kun er noget, som sker en gang om året. I reklamebranchen er der højere til loftet, mens man nok ikke skal have en hawaii-skjorte på i en bank, hvis man vil bevare sin troværdighed.”

Kreative kommer ikke til tiden
Thomas Wedell-Wedellsborg mener, at narrativet ikke blot er vigtigt i forhold til, hvad man pitcher. Men også i forhold til, hvem det er, der pitcher.

“Det handler også om at brande sig selv internt. Når cheferne tager stilling til en idé, kigger de mindst lige så meget på dig som på idéen. Har du en track record? Er du pålidelig og realistisk, eller er du lidt af en loose cannon?”, siger han.  

Og det kan være en hæmsko for de kreative personer. For mange professionelle ender i innovationsjobs, fordi de gerne vil være ‘kreapersoner’.

“Problemet med kreativitet er, at det også indebærer nogle negative associationer. Folk, der er meget karismatiske, kan overkomme det, men generelt tror mange, at kreative mennesker også er lidt uberegnelige. Fordommen er, at de kreative kommer for sent til møderne, ikke er så stærke til det med tal og ledelse og den slags,” siger Thomas Wedell-Wedellsborg med reference til en undersøgelse foretaget i 2010 af forskere fra Cornell University.

Derfor mener den danske innovations-rådgiver, at man internt bør gå efter at vinde opbakning fra de stabile, forudsigelige typer. De kan give projektet validitet. Få uformelle rådgivere om bord, som du har arbejdet med før, og som ved, at du er til at stole på.

Men bliver det ikke en næsten Christiansborg-agtig politisk verden af spin og alliancer at gennemtrumfe innovation, hvis man skal følge Thomas Wedell-Wedellborgs råd? Kan man ikke bare sige tingene, som de er?

Jo, muligvis. Man kommer bare ikke langt med det, fortæller han.

“Organisationer er i høj grad præget af politik. Og kreative har ofte et had til bureaukrati, til et punkt hvor de nægter at spille spillet. Men det er desværre ikke en god opskrift på succes,” siger Thomas Wedell-Wedellsborg. “Hvis du vil have din ide gennemført, er du nødt til at lære, hvordan du navigerer i det firmapolitiske rum.”

(Foto: Jonas Heide Smith)

Asser Bøggild Christensen

Læs også

Har du fundet din praktikplads til næste semester?

Har du fundet din praktikplads til næste semester?

F5 er en ung og ambitiøs virksomhed, som stræber efter at være Danmarks foretrukne leverandør indenfor lederudvikling. Vi har gennem de seneste 6 år samlet ca. 2000 ledere fra Danmarks største organisationer til sparring via netværksgrupper, foredrag, konferencer og...

read more
“I et eksternt netværk kan du tale frit”

“I et eksternt netværk kan du tale frit”

Er man som leder medlem af et internt organisationsnetværk, kan det til tider være svært at tale rent ud af posen. Det mener Henriete Siff Thomsen, der er centerleder i Frederikssund Kommune. Hun føler, at der er et andet fortrolighedsrum i hendes netværk hos F5...

read more
“Intimitet er nøglen til lederskab”

“Intimitet er nøglen til lederskab”

Lederudvikling kommer i mange afskygninger, men der er stor forskel på udbyttet, mener Stefan Schlie, der er Head of WTG Engineering i Vattenfall. Han går både til workshops og konferencer, men peger på, at et netværk med kontinuitet og intimitet har mest at byde...

read more

Medlemskaber

Som medlem hos F5 er du altid på forkant med de nyeste trends og tendenser indenfor ledelse og lederudvikling. Vi samler nysgerrige og ambitiøse ledere, der har fokus på personlig udvikling gennem sparring og faglige diskussioner.

Vil du være med i et professionelt ledernetværk eller blot have adgang til alle vores konferencer og foredrag, så bliv klogere på dine muligheder her.

Hent PDF om netværket

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en.

Source - network group

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Få en gratis workbook.

Indtast dine oplysninger og vi sender dig en rabatkode, der giver dig én gratis workbook.

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Få en gratis workbook.

Indtast dine oplysninger og vi sender dig en rabatkode, der giver dig én gratis workbook.

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette kursus?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Er du interesseret i dette kursus?

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag vores eventkalender i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag kursusbeskrivelse i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag netværksbeskrivelsen i din mailindbakke

Source

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag netværksbeskrivelsen i din mailindbakke

Source

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Tal med en rådgiver.

Indtast dine oplysninger og vi vil kontakte dig.

Source - counseling

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag brochuren om medlemskabet i din mailindbakke

Source - membership PDFs

Tak.

Indtast dine oplysninger og modtag brochuren om medlemskabet i din mailindbakke

Source - membership PDFs

Tak.

Are you interested in this network group?

Fill out the form and we will contact you.

Source - counseling

Thank you.

Are you interested in this network group?

Fill out the form and get access to the PDF about the network.

Netværksbeskrivelser

Thank you.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Tak.

Er du interesseret i dette netværk?

Indtast dine oplysninger og få adgang til PDF'en om netværksgruppen.

Netværksbeskrivelser

Tak.