Du ligger i sofaen. Du vil have en øl eller lidt fredagsslik – nu! Men du gider bare ikke hente det. En ny, dansk app løser problemet.
Med en investering fra blandt andet Innovationsfondens InnoBooster-ordning har en ny, dansk app set dagens lys: FETCH hedder den, og den kombinerer vores stigende behov for løsninger, der gør vores liv lettere med danskernes evige cykeliver.
Med appen kan du nemlig med få klik få leveret sine yndlingsvarer til døren af cykelfriske folk, der kan melde sig som bude, når de alligevel er ude at trille.
Når de tilknyttede cykelbude er online på appen, har de, når nye bestillinger tikker ind, mulighed for at vælge en leveringsopgave. Så henter buddet bestillingen i den pågældende butik, hvor den er færdigpakket, og leverer den personligt til dig inden for 20 minutter.
Læs også: Fremtidens kunder vil have enhjørninger og outsourcing
Et svar på verdens megatrends
Ifølge Christian Thorborg, der er direktør og stifter af FETCH, er den nye app et svar på flere af de megatrends, der lige nu ses verden over. Herunder convenience, deleøkonomi, grønne løsninger og det faktum, at vi i dag styrer store dele af vores liv fra mobilen. Noget som man internationalt også kan se med blandt andet Instacart, som ligeledes er en app, hvorigennem man kan hyre personlige shoppere til at sørge for dagens indkøb ned i mindste detajle.
Christian Thorborg peger også på endnu en megatrend, som er afgørende for FETCH’s forhåbentlig kommende succes: Udviklingen i den måde, vi i stigende grad ønsker at arbejde på, som er ‘når vi vil, hvor vi vil og i det omfang, vi vil’. Det kommer tydeligt til udtryk i antallet af henvendelser fra cykelglade københavnere, der gerne vil være ‘fetchere’ og tjene de pt 19 kr., man får pr. tur.
– Man kunne måske tro, at det var svært at få folk til at cykle rundt som bude, men det er overhovedet ikke! Folk står faktisk i kø lige nu. Folk kan virkelig godt lide ideen om at køre rundt og levere ting til hinanden – og samtidig tjene en skilling på det.
Læs også: Nu kan du finde medarbejdere på “Tinder for freelancere“
Læs også: Tag på ferie for at arbejde
Samarbejde med Irma
FETCH’s første faste samarbejdspartner er Irma, der ser FETCH som et grønt og tidssvarende alternativ til traditionelt vareindkøb og varelevering.
– Siden man åbnede varelagrene op, så folk selv kunne gå ind og handle frem for at bestille ved en disk, så er der jo ikke sket ret meget i forhold til den måde, vi tænker indkøb på. Så for Irma er FETCH en måde at bringe noget mere teknologi og innovation ind i forretningen, siger Christian Thorborg om samarbejdet.
Irmas direktør Søren Steffensen siger i en pressemeddelelse, at han ser store muligheder i den nye app og kalder ordningen for en slags “Uber for cykelbude” og den “klimavenlige udgave af nutidens bybud”.
– Fetch er deleøkonomi, når den er bedst og i bogstaveligste forstand et grønt bud på en ny indkøbsoplevelse i dagligvarehandlen, siger Søren Steffensen.
Det er allerede nu muligt at bestille sine varer gennem FETCH, og der har 120 cykelbude og 500 kunder. FETCH, der lige nu kun opererer i København, har med tiden planer om at udvide konceptet til også at omfatte de 50 største byer i Europa.