En rusketur i medierne, stribevis af dårlige regnskabsår og lukkede restauranter. Nedgangen i Jensens Bøfhus har været åbenlys for enhver. F5 har mødt den kommende direktør, Anders Nikolaisen, der agter at vende forretningen fra konkurstruet til succes.
Da den 43-årige Anders Nikolaisen ved årsskiftet indtrådte i rollen som administrerende direktør for restaurantkæden Jensens Bøfhus, er det akkurat fem år siden, han forlod selvsamme virksomhed og stillingen som driftsdirektør, hvor han ekspanderede forretningen i Sverige og Norge.
”Da jeg bosatte mig i Sverige, var jeg geografisk langt væk fra den øvrige ledelse, direktion og bestyrelse, og det gjorde, at jeg i nogle situationer var alene, den sidste mand på broen, som skulle træffe nogle vigtige beslutninger”, fortæller Anders Nikolaisen, der startede sin karriere i Jensens Bøfhus som driftschef i Danmark.
I dag er det en anden virkelighed, der eksisterer for bøfkæden, og som venter den kommende direktør. For efter flere år med underskud, der ved sidste regnskabsår nåede sit foreløbige lavpunkt med 163 mio. kr. i underskud før skat, er Jensens Bøfhus i dag en mindre version af sig selv.
At stille sig ud på dybt vand
Der har været stor udskiftning i topledelsen og bestyrelsen hos Jensens Bøfhus, og den tidligere administrerende direktør Dorte Gleie forlod stillingen efter et års tid på posten. Men spørger man Anders Nikolaisen, om det er noget, der spøger i bevidstheden, afviser han blankt.
”Det er lidt en sport at snakke om, hvad der er sket i Jensens Bøfhus”, siger Anders Nikolaisen.
For selvom det kan virke angstprovokerende at stå i spidsen for et projekt, der forventes at give overskud i 2019, ser den nye direktør mest af alt opgaven som en præmis for at varetage jobbet.
”Jeg tror ikke, at der er nogen ledere, der ville påtage sig sådan en opgave, som ikke allerede bærer en model i maven for, hvordan man håndterer frygt. Man skal være villig til at stille sig ud på dybt vand og så tage konsekvenserne af det. Og bevares, der er rigtig meget dybt vand for mig i det her”.
Gode gæsteoplevelser er nøglen til succes
”Vi vil være hele Danmarks favorit-bøfhus igen”, lyder det i kampagnen ’God bøf eller gratis’, der er iværksat som en del af en større turnaround-plan, og som Anders Nikolaisen er håndplukket til at tilvejebringe af den siddende bestyrelsesformand, Jesper Rosener.
”Det har selvfølgelig betydet meget, at jeg er blevet spurgt, om jeg vil påtage mig opgaven. At blive tilbudt et job som øverste chef i et varemærke, der er så kendt, og som de fleste danskere har et forhold til, er både en udfordring og en ære”, fortæller Anders Nikolaisen, der på trods af et stigende antal konkurrenter på markedet og et dalende kødforbrug tror på, at bøfkæden stadig kan vendes til en rentabel forretning.
”Jeg synes ikke, at præmissen for at lede Jensens Bøfhus den dag i dag er modgang. Med et grundlag på 3,5 mio. gæster og en gæstefremgang på 25% i efteråret i forhold til sidste år er det en anden præmis at gå ind til. Der er gang i noget, som er godt”, påpeger den nye direktør, der ser den gode gæsteoplevelse og konceptet ’value for money’ som to succeskriterier for Jensens Bøfhus.
“Mit primære virke skal være der, hvor resultaterne skabes, og det er på restauranterne, der hvor gæsterne og vores medarbejdere er”, konstaterer Anders Nikolaisen, der i stillingen som kædedirektør hos konkurrenten Vivaldi Gruppen har erfaret vigtigheden af og resultaterne ved at være i tæt dialog med de ansatte medarbejdere i caféerne.
”Det betyder vanvittigt meget at have en organisation af ’ja-sigere’. Ved at være i tæt dialog med medarbejderne kan man fjerne de forhindringer, der måtte være, for at arbejdet kan udføres på den rigtige måde. Og den begejstring man selv putter i arbejdet, smitter også af på de andre ansatte”.
En anden virkelighed
I 2017 skiftede ejerskabet af Jensens Bøfhus hænder, da otte fynske investorer opkøbte alle aktier i Jensens Food Group. Man igangsatte efterfølgende en større omlægning af virksomheden, som blandt andet betød, at tabsgivende restauranter blev lukket ned og menukortet justeret.
”Konceptmæssigt er det klart en anden virksomhed, end den jeg forlod”, siger Anders Nikolaisen og henviser til lukningen af en fjerdedel af det samlede antal restauranter i Jensens Bøfhus.
”Der er blevet lukket en masse restauranter, og som følge deraf er virksomheden også blevet mindre på medarbejdersiden – både i restauranterne og på hovedkontoret. Så jeg skal ind og fornemme, hvad Jensens Bøfhus er for et koncept i dag”.
”Det har gjort ondt at se på det, der er sket. Det er klart en meget speciel følelse at se noget, man har været med til at bygge op, blive rykket fra hinanden og i nogen udstrækning lukket ned”, fortæller Anders Nikolaisen, der fra sidelinjen som kædedirektør hos konkurrenten Vivaldi var vidne til bøfkædens ’rusketur’ i medierne, de mange restaurantlukninger og utilfredsstillende regnskaber.
”Men det har også skabt en lyst til at kaste bolden op, genskabe og rejse tingene igen. Og på den hardcore ledelsesmæssige side, mener jeg også, at de rigtige forhold er til stede nu”.