Brændt inde med seks gange dagens ret? Ny app sætter butikker i kontakt med kunder, der vil købe det, der ellers bliver smidt ud
Win. Win. Win.
Sådan beskriver, Sebastian Dueholm, konceptet bag sin app YourLocal. En app, der i al sin enkelthed forbinder butikker med kunder, der gerne vil købe de varer, der alligevel går til spilde. Til nedsat pris, selvfølgelig.
“Når jeg ser en bager med fyldte hylder inden lukketid, undrer jeg mig over, hvad der sker med alt det brød? Bliver det bare smidt ud? Det er jo spild,” siger Sebastian Dueholm. Derfor byggede han app’en. Her kan butikker lægge tilbud op på dagen. Og potentielle kunder kan vælge bare at bladre igennem tilbuddene, eller få push-beskeder fra deres favoritbutikker.
“Min veninde er sportsmassør – før sad hun tit bare og gloede ud i luften, fordi hun fik mange afbud. Det er jo også spild. App’en har forvandlet det spild til bæredygtige tilbud,” fortæller Sebastian Dueholm.
Læs også: Cirkulær økonomi er det nye sort
Og interessen er til at få øje på. Siden launch i februar er YourLocals community vokset til 40.000 brugere og 320 tilmeldte butikker i København, Århus, Malmø, Aalborg, Ikast og Taastrup.
Profit? Hvilken profit?
YourLocal er et eksempel på en af de nye digitalt drevne start-ups, der bryder med den klassiske forretningslogik. For eksempel ved de ikke, hvordan de skal tjene penge endnu.
“På nuværende tidspunkt tjener vi ingen penge. App’en skal altid være gratis for brugerne og de små forretninger. Det er dem, der skaber produktet. Det skal vi værne omkring. Det skal være et feelgood projekt for alle,” siger Sebastian Dueholm.
Men så længe at YourLocal skaber værdi for brugerne, skal pengene nok komme på et tidspunkt, forsikrer Sebastian Dueholm, der fortæller, at alle på holdet har en virkelig lav løn, og mange er frivillige. Og med det setup, kommer sagen før profitten.
“Siden vi startede har vi engageret over 50 frivillige, og de gør det kun fordi DNA’et ikke er kommercielt. Vi ser det mere som en bevægelse og ikke en forretning i klassisk forstand. Selv om vi arbejder på at gøre det til en god forretning, er det altid ideologien omkring spild der kommer først,” siger Sebastian Dueholm.
Hellere hurtig end god
Udviklingen af app’en er ifølge Sebastian Dueholm gået over stok og sten.
“Hver gang vi har stået overfor valget, om det skulle være godt eller hurtigt, har vi konsekvent valgt hurtigt,” fortæller Sebastian Dueholm.
Den filosofi giver nogle gange problemer med appens funktionalitet, men Sebastian mener, at der er noget i deres startup-DNA, der giver dem lov til at være mere loose.
Reklamer forbudt
Anderledes strikse er YourLocal, når det kommer til at værne om sagen. Tilbuddene i app’en skal være reelle spildtilbud, så YourLocal ikke bare bliver endnu en reklameplatform.
“Vi er meget optagede af, at det ikke handler om gode tilbud, men om at komme spild til livs. Udfordringen er, at vi har et super effektivt salgsværktøj, men hvis forretningerne misbruger det, så tager vi kontakt og siger, at det ikke går,” siger Sebastian Dueholm.
I fremtiden skal brugerne kunne rate, anbefale og advare imod bestemte tilbud. På den måde vil communitiet selv regulere, hvilke virksomheder, der skal straffes for tilbud, der ikke er i overensstemmelse med reglerne, men bare bruger det som reklamesøjle.
Læs også: Kan du finde én, der ikke er vild med cirkulær økonomi?
Brugerne vil også snart få mulighed for at give feedback. Det giver dem mulighed for at skrive direkte til butikkerne, at de måske ville have slået til, hvis bare tilbuddet havde været billigere.
“Det er netop, der vi vil styrke det ved at lægge bedømmelsen over på brugerne, for vi har svært ved at vurdere, hvad der falder udenfor” siger Sebastian Dueholm.
Fra sms til app på under et år
Med det store fokus der har været på madspild, skulle man tro, at YourLocal ville have mange konkurrenter, men umiddelbart er de alene på markedet.
“99% af alle ideer, er der allerede nogen, som er i gang med at lave, og har bedre forudsætninger for at udføre. Vi blev dog enige om at prøve det i praksis” fortæller Sebastian Dueholm.
I december sidste år talte Sebastian og hans partnere med lokale forretninger. De gik med til at lave en sms kæde med YourLocal, som havde 100 kunder i den anden ende. Når fiskehandleren havde noget, der ville blive spildt, røg der en tilbuds-sms ud.
“Brugerne kunne så svare, at de enten ville købe, ville have haft købt med anden pris eller, at det ikke var relevant for vedkommende. Der kunne vi se, at vi havde fat i noget godt, og så gik vi igang med at lave appen,” forklarer Sebastian Dueholm.
YourLocal regner med ret snart at kunne udvide til EU og USA. Men i første omgang går turen til Berlin til nytår, hvor de regner med at starte op til foråret.