Kunstig intelligens, nye kompetencer og digitale trusler er alle en del af det, som virksomheder skal opruste på i 2018 for at komme helskindet igennem den digitale transformation.
Hvad kræver det for både at være med i front, når det gælder disruption, agilitet og produktivitet? Og hvad er de helt store trends, som vil præge IT-billedet i år?
I 2018 handler det om den teknologi, du har brug for, og ikke den, du laver. Det siger Dan Hushon, der er CTO hos it-virksomheden DXC Technology i en artikel på deres egen hjemmesideside. Han kalder det nye år for beslutningsåret, hvor virksomheder skal planlægge, forberede og udføre deres digitale transformation.
For at klare sig bedst skal en virksomhed have fokus på transformationen. Men hvordan gør man det? Dan Hushon har forudset seks trends, som vil ramme i 2018, og som alle kan hjælpe virksomheder til at stå stærkere digitalt.
Fælles platform
Skræddersyede platforme er fortid. Det er mange forskellige platforme også. I stedet for bør virksomheder have en fælles platform. Det gør dem i stand til at reagere hurtigt på ændringer i markedet, som er uundgåelige i den digitale tidsalder. Det gør også virksomheden mere produktiv og i stand til at træffe beslutninger på et større informationsgrundlag, fordi en fælles platform indeholder meget data og kræver ikke de store kodekundskaber. Det er eksempelvis platforme fra mastodonter som Amazon, Microsoft og Google, men også mindre udbydere tilbyder sådanne platforme.
Kamp om digitale talenter
Som en konsekvens af den fælles platform bliver nye kompetencer en afgørende faktor for, hvilke virksomheder der klarer sig bedst. For med de rette kompetencer bliver overgangen til en fælles platform lettere.
I stedet for at drifte bliver det i langt højere grad vigtigt at have mange forskellige færdigheder som analytics og kunne håndtere data konsekvent, relevant og korrekt. Samtidig skal de også kunne bruge machine learning, intelligent automation, natural language processing og andre teknologier, da virksomheder i 2018 vil arbejde med platforme, der gør brug af de teknologier.
Ifølge Dan Hushon er det begrænset med disse kompetencer i dag, og derfor vil virksomhederne også kæmpe om talenterne. I forlængelse heraf vil virksomhederne også bruge nye kampteknikker til at sikre sig talenterne. Det er eksempelvis crowdsourcing, hyre et helt team på én gang, købe hele virksomheder for at få fingre i deres talenter og lave eller sponsorere organisationer, som hjælper iværksættervirksomheder.
Udnyt data
En væsentlig drivkraft for den digitale transformation er, at virksomheder vil udnytte data fra deres systemer til at blive dygtigere og øge produktiviteten. Al den data giver nemlig et godt indblik i kundernes vaner og præferencer, som virksomheder med fordel kan bruge til at ramme dem endnu bedre. Samtidig vil virksomheder være tvunget til at gentænke big data og med machine learning træffe bedre beslutninger, som baserer sig på færre data.
Det betyder, at virksomhederne skal bruge data, eksperimenter og resultater som grundlag for deres beslutninger i stedet for at basere dem på deres mavefornemmelse. Dan Hushon kalder det for “The rise of intelligent decision making”.
Bliv modstandsdygtig overfor trusler
Risikoen for at blive ramt af eksempelvis et hackerangreb, naturkatastrofer og leverandørfejl skal tages alvorligt. Der er nemlig stor sandsynlighed for, at det rent faktisk rammer. Derfor skal virksomheder sikre sig, at de kan stå imod truslerne og angrebene. Det handler om at både at planlægge og øve, hvordan man skal reagere i sådan en situation. Og når et angreb rammer, gælder det ikke bare om at komme helskindet igennem. Ifølge Dan Hushon skal virksomheder sørge for at komme stærkere ud af angrebet, så de står endnu stærkere, næste gang de bliver ramt.
Digital udvidelse
Ligesom Amazon gik fra at være en online boghandler til at være en stor online markedsplads, skal virksomheder udvide deres digitale evner til hele organisationen. Det betyder, at virksomheders digitale færdigheder skal bruges til at ramme nye markeder eller nye forretningsområder. For at kunne gøre det skal den digitale udvidelse integreres i strategien. Relevante spørgsmål som ”hvad kan jeg gøre nu?” og ”hvad kan jeg gøre som det næste?” er værd at tage med i overvejelserne.
Smart kunstig intelligens
Det er ikke til at komme uden om kunstig intelligens, når man snakker om IT i disse tider. Det er den helt centrale teknologi, der afgør, hvem der klarer sig godt og skidt på den lange bane. Kunstig intelligens vil i 2018 rykke yderligere ved grænser for, hvad der er science fiction, og hvad der er virkeligt.
Står det til Dan Hushon har folk tidligere brugt kunstig intelligens uden de rigtige bagtanker, men det vil ændre sig i 2018, fordi virksomheder bliver mere informationsdrevet og bruger neurale netværk til løbende læring.