Du har ingen produkter i din kurv.
Rethinking Education Vest
Uddannelsesdanmark har gennemgået store forandringer de seneste år. Der bliver efterspurgt mere effektivitet, datadrevet ledelse og kodning på skoleskemaet, og samtidig skal sektoren tilpasse sig flere statslige styringskrav. Det stiller flere og nye krav til lederen, som både skal bevare overblikket, søge nye løsninger og motivere medarbejdere. Hvordan skaber man sammenhæng mellem de politiske målsætninger og arbejdet med at fremme læring? Og hvordan forener man som leder kontinuitet og forandringsvillighed?
Dialog på tværs af institutionerne
Vi bliver nødt til at tænke ud af boksen og blive ved med at være innovative for at kunne levere kvalitative løsninger trods de knappe ressourcer, vi har til rådighed. Derfor vil vi i dette netværk skabe dialog og viden om uddannelse på tværs af institutionerne, så vi kan lære af hinandens erfaringer og styrke samarbejdet. På den måde sikrer vi, at de kommende generationer oplever en stærkere uddannelsessektor, hvor der er sammenhæng mellem uddannelse og erhvervsliv.
KIM MARTIN NIELSEN
Kim Martin Nielsen er Cand. Mag. i pædagogik, Partner i konsulenthuset LEAD – Enter Next Level. Han er efterspurgt ledelsesrådgiver og forfatter.
Kim har 20 års erfaring som coach, konsulent og underviser. Han er specialist i ledelsesudvikling, proceskonsultation, distribueret ledelse (ledelse uden formelt ledelsesansvar), coaching og teamudvikling. Kim arbejder i hele den offentlige sektor med kommuner, regioner og statslige arbejdspladser.
CHRISTIAN ØRSTED
Christian Ørsted er ledelsesrådgiver og har i 20 år undervist tusindvis af ledere og rådgivet en lang række danske og internationale virksomheder og organisationer, bl.a. Udenrigsministeriet, DONG Energy, Danske Bank, Novo Nordisk og en lang række styrelser og kommuner. Derudover er Christian forfatter til bogen “Livsfarlig ledelse” og fast ledelsesekspert på Berlingske Business og Dagbladet Børsen.
Keywords
Psykologisk tryghed
Tilbage til normal?
Indsigt i det politiske arbejde
Psykologisk tryghed defineres bredt som et klima, hvor mennesker føler sig trygge ved at tale om bekymringer og fejltagelser uden at frygte for at komme i forlegenhed eller blive straffet. De har tillid til, at de kan sige deres mening. De ved, de kan stille spørgsmål, når de er usikre på noget. De har generelt tillid til og respekterer deres kolleger. Fejl rapporteres hurtigt, så der kan træffes øjeblikkelige indgribende foranstaltninger; der skabes muligheder for glat samarbejde mellem grupper eller afdelinger, og folk deler potentielt udviklende, innovative idéer. Kort sagt er psykologisk tryghed en livsvigtig kilde til værdiskabelse i organisationer, som opererer i et komplekst, foranderligt miljø.
– Den frygtløse organisation af Amy Edmondson (forkortet).
Vi sætter fokus på netværk og konsekvenserne af Covid-19 for vores organisationer, ansvarsområder og opgaver. Hvad er der sket siden sidst? Hvad var vi godt rustede til? Hvad har været svært? Og hvordan er situationen i dag?
På anden halvdel af mødet vil vi besøge de store spørgsmål: Skal vi tilbage til normal? Eller er der noget, vi må overveje at ændre? Hvad er relevant at tage med af erfaringer? Hvor har vi brug for støtte og inspiration? Hvordan vil vi blive klogere af hinandens erfaring og bruge hinanden, når uforudsigelige begivenheder indtræffer?
Samspillet og dynamikken mellem det politiske lag og det udførende er afgørende for begge parters resultater.
Et velfungerende samarbejde kan gøre det lettere at udvikle ny politik og omsætte de politiske intentioner effektivt til praksis. Omvendt kan samarbejdsproblemer mellem de to forplante sig til hele organisationen – og blive en kilde til både politisk og administrativ ineffektivitet.
På den måde udgør det politiske og administrative system måske det vigtigste af alle makkerpar i den offentlige sektor. Og ingen kan være i tvivl om, at makkerparrene står foran krævende fælles opgaver. Men hvordan praktiseres den i organisatoriske sammenhænge? Hvordan udfoldes spillet mellem det politiske og administrative niveau? Hvordan agerer man som leder i et politisk system?