Du har ingen produkter i din kurv.
Dialog på tværs af institutionerne
Uddannelsesdanmark har gennemgået store forandringer de seneste år. Der bliver efterspurgt mere effektivitet, datadrevet ledelse og kodning på skoleskemaet, og samtidig skal sektoren tilpasse sig flere statslige styringskrav. Det stiller flere og nye krav til lederen, som både skal bevare overblikket, søge nye løsninger og motivere medarbejdere. Hvordan skaber man sammenhæng mellem de politiske målsætninger og arbejdet med at fremme læring? Og hvordan forener man som leder kontinuitet og forandringsvillighed?
Dialog på tværs af institutionerne
Vi bliver nødt til at tænke ud af boksen og blive ved med at være innovative for at kunne levere kvalitative løsninger trods de knappe ressourcer, vi har til rådighed. Derfor vil vi i dette netværk skabe dialog og viden om uddannelse på tværs af institutionerne, så vi kan lære af hinandens erfaringer og styrke samarbejdet. På den måde sikrer vi, at de kommende generationer oplever en stærkere uddannelsessektor, hvor der er sammenhæng mellem uddannelse og erhvervsliv.
SØREN THORBORG
Søren Thorborg er en erfaren kommunal leder med en baggrund som lærer, skoleleder, pædagogisk konsulent og underviser på læreruddannelsen. Han har arbejdet som skolechef i Køge Kommune i over 15 år og har bidraget til at styrke lederudvikling, samarbejde og udvikling af kerneydelsens kvalitet. Han har gennemført mange rådgivningsforløb for ledere og mellemledere og har planlagt og gennemført temadage, projektforløb og udviklingsindsatser. Søren er en del af det internationale netværk for procesfacilitatorer, Art of Hosting, og har etableret Thorborg Transformation for at bidrage til ledere og organisationers udviklingsprocesser, samarbejde og strategiske positionering og implementering.
TEMATIKKER
Som medlem kommer du på forkant med den nyeste viden og udvikling inden for ledelse. Her er et par eksempler på temaer, vi har behandlet i netværksgruppen i løbet af de sidste år:
Psykologisk tryghed
Psykologisk tryghed er et afgørende parameter, når vi skal håndtere fejl, være innovative og samarbejde om komplekse og relationelle opgaver. Udfordringen er dog, at den er usynlig for ledelsen, når den mangler. Derfor tror mange ledere fejlagtigt, at den er høj, når tilfældet faktisk er, at der er problemer, som ikke bliver omtalt. Dette kan potentielt udvikle sig til katastrofer eller tilbageholde ideer, som kan være vigtige for vores fremtidige virke.
Hjernen og professionelle læringsfællesskaber
ledelsespraksis og undersøger, hvordan vi kan implementere den nye viden direkte i vores egen hverdag.
Samarbejdet i ledelsekæden
En velfungerende ledelseskæde er en forudsætning for, at strategier og politiske beslutninger oversættes og implementeres helt ude hos medarbejderne. En ledelseskæde skal have klarhed om ansvar og roller – og en åben tillidsfuld dialog. I virkelighedens verden er der dog også nogle ‘knæk’ eller skrøbeligheder i ledelseskæden. Vi undersøger, hvordan roller og ansvar kan afklares i en samlet ledelseskæde og hvilke faldgruber der knytter sig til samarbejdet.
HAR DU SPØRGSMÅL?
Hvis du vil du vide mere om vores netværk, medlemskaber eller andet, så lad os tage en snak om det sammen.