Du har ingen produkter i din kurv.
Strategisk pædagogisk ledelse handler om
…at bane vej for gode uddannelsesmiljøer ved at skabe samarbejde mellem ledere, medarbejdere, elever/studerende og det omgivende samfund. Det handler om at sætte mål for det pædagogiske arbejde og om at udvikle strategier for, hvordan organisationen samlet set bevæger sig i den ønskede pædagogiske retning.
Det kræver, at du kan bygge bro mellem politik og praksis og mellem fag, afdelinger og sektorer. Og det kræver, at du kan omsætte komplekse formål til meningsfulde betingelser for medarbejdernes udøvelse af dømmekraft.
Formålet med dette netværksforløb er at hjælpe og støtte ledere fra uddannelsesverdenen i at udvikle deres praksis. Det gør forløbet ved at tilbyde forståelser af de dynamikker, der kendetegner uddannelsesinstitutioner, ved at tilbyde redskaber til at håndtere feltets udfordringer og ved at opdyrke gode sparringsrelationer mellem kolleger.
KLAUS MAJGAARD
Klaus Majgaard har arbejdet med ledelse i offentlige organisationer i mange år både som praktiker, forsker og konsulent. Han har været børne- og kulturdirektør i Fredericia, børn- og ungedirektør i Odense og kommunaldirektør i Furesø. Han er ph.d. og har skrevet flere bøger om offentlig ledelse, og han underviser på masteruddannelser for offentlige ledere på DPU og CBS.
TEMATIKKER
Som medlem kommer du på forkant med den nyeste viden og udvikling inden for ledelse. Her er et par eksempler på temaer, vi har behandlet i netværksgruppen i løbet af de sidste år:
Ledelse af tværgående samarbejde
Vi sætter fokus på den værdiskabelse, der finder sted, når vi samarbejder på tværs af fag, organisationer og sektorer. Det kunne handle om samarbejde med forældre og lokalsamfund, med PPR og familieafdelingen, med uu,
ungdomsuddannelser og jobcenter – eller med kulturinstitutioner og virksomheder.
Ledelsesteamets indre samspil og læringsmiljø
spændingsfelter på en realistisk og omsorgsfuld måde.
Involvering og distribueret ledelse
Ledelse er ikke en solodisciplin, og ledelse udøves ikke kun af ledere. I de senere år er der i den pædagogiske verden en voksende erkendelse af, at ledelse er en proces, som mange er med til at skabe og forme. Ikke mindst inddrager vi i stigende grad uformelle, faglige med-ledere såsom ressourcer og vejledere (distribueret ledelse).
HAR DU SPØRGSMÅL?
Hvis du vil du vide mere om vores netværk, medlemskaber eller andet, så lad os tage en snak om det sammen.