Mobile betalingsløsninger var et af de helt store emner på årets Mobile World Congress i Barcelona, hvor en række store spillere meldt sig i kampen
Rygterne om en kommende Android Pay-mobilbetalingsløsning er nu blevet bekræftet af Googles produktchef Sundar Pichai. Det skriver blandt andre TechCrunch.
Mobile betalingsløsninger har dermed været et af årets helt store emner på den årlige Mobile World Congress i Barcelona, der slutter i morgen.
Året for mobilbetalinger
Annonceringen kommer nemlig lige i hælene på Samsungs afsløring af, at Samsung Pay også er lige på trapperne og bliver lanceret i USA og Sydkorea til sommer. Og PayPals køb af den amerikanske startup Paydiant, der netop specialiserer sig i mobilbetalinger.
2015 tegner sig med andre ord til at blive året, hvor slaget om markedet for mobilbetalinger for alvor skal stå.
Apple Pay er som tidligere rapporteret langsomt men sikkert ved at vinde markedsandele i USA, og rygtes snart at rulle tjenesten ud i Europa og andre dele af verden.
Kapløb om at komme i lommerne på forbrugerne
De tre store konkurrenter, Google, Samsung og Paypal, har dog alle deres esser i ærmerne.
PayPal har længe haft en førende rolle på markedet for valutaoverførsler, og de har derfor en kæmpe brugerbase, der allerede er PayPal-kunder.
Samsung har til gengæld opkøbt startupvirksomheden LoopPay og deres Magnetic Secure Transmission (MST)-teknologi, der gør det muligt at betale trådløst med sin mobil selv i terminaler uden Near Field Communication (NFC)-teknologi. En teknologi som ellers er påkrævet af Apple Pay og Google Wallet. MST foregår ved, at telefonen udsender et magnetisk signal, der kan opfanges af en helt almindelig kortlæser af en slags, der ifølge Samsung skulle findes 30 millioner af i verden.
Det er en stor fordel på blandt andet det amerikanske marked, mens langt de fleste terminaler i Europa efterhånden er udstyret med NFC.
Og endelig håber Google på, at de kan vinde kapløbet ved at gøre API‘et bag Android Pay tilgængelig for tredjepartsudviklere, der dermed kan implementere platformen i deres egne apps og services og gøre brugerne i stand til at betale med et enkelt klik og uden at forlade app’en.