Smarte telefoner giver en presset reklamebranche nye muligheder for at nå forbrugerne og for at sælge annoncer
Først var der papir, så var der web og så var der krise. Priserne på annoncer og reklamekampagner har været dalende de seneste mange år.
Men i takt med, at antallet af smartphoneejere stiger verden over, er mobiladvertising nu blevet en ny seriøs mulighed for reklamebranchen. Ifølge analyseinstituttet e-Marketer, vil budgettet for mobilannoncer overhale dét for desktop inden for det næste år. Det giver grobund for nye muligheder og tendenser indenfor reklamebranchen.
For 3 år siden udgjorde den samlede andel af mobilreklamer kun 2%. I år er den steget til 12% og et samlet budget for annoncører på 460. milliarder kroner. Det siger analyseinstituttet e-Marketer til Politiken.
Indtil nu er væksten af mobilreklamer først og fremmest kommet Google og Facebook til gode. De to giganter sad på hele 55% af de samlede udgifter til mobilreklamer i 2014.
Reklamerne passer til tid og sted
Nogle af de vigtigste elementer, som mobil advertising udnytter er, at afsenderen ved hvor kunderne er, og hvad de laver.
De præcise lokaliseringstjenester på smartphones gør det muligt for annoncørerne, at holde øje med deres potentielle kunders færden. Det har givet virksomhederne nye muligheder for, at rette udvalgte reklamer, mod udvalgte placeringer. Eksempelvis når køberne befinder sig i en bestemt afdeling i et stormagasin eller passerer en butik på gaden. Ja sågar vind og vejr spiller ind.
Med såkaldt “programmatisk” annoncering kan automatiserede computersystemer udsende reklamer baseret på realtid og andre data. Som for eksempel vejret. Det udnyttede det franske bryggeri Kronenbourg, da de udsendte mobilreklamer baseret på temperatur og tidspukt, og dermed kunne ramme mennesker, der vil kunne lade sig friste af en kold øl på en varm dag.
Bedre mulighed for at lave kampagner
Et samlet udbytte af annoncering på flere platforme betragtes af mange som online annoncørernes hellige gral. Det er her, hvor annoncørerne kan følge købernes forbrugsmønster fra mobil til computer og tilbage igen. Det giver anledning til perfekt sammensatte kampagner, spredt over platformene.
Tv og lyd har altid fungeret på Tv skærmene. Men I takt med at telefonerne bliver bedre på alle punkter, giver det også annoncørerne mulighed for bedre at inddrage elementer som video og lyd. Det giver de kreative hoveder et nyt springbræt. Men muligvis er det ikke alle, der kan styre de mange muligheder.
Den mobile advertising har åbnet op for et fænomen kaldet Madware (mobil adware).
Denne form for online reklame går ikke uset forbi, men består af indtrængende pop-op annoncer der fylder skærmen med reklame.