Armbånd, briller og Nintendo-teknologi vil i fremtiden gøre selv den største teknologi-spade til en ferm robotchauffør
Hvis man skal styre en robot i dag – kræver det som regel en mellemlang ingeniøruddannelse eller i det mindste en del erfaring og flair for programmering.
Men ifølge Simon Bøgh, der er forsker ved Robotics & Automation Group, Aalborg Universitet, er det kun et spørgsmål om tid, før enhver kan håndtere en ellers temmelig avanceret industrirobot. Bogstavelig talt i en håndevending.
Simon Bøgh og hans forskningsenhed har opfundet en metode, hvor en projektor kombineret med en Wii-controller kan gøre svejse-robotter mere effektive – helt uden at operatøren af robotten skal til tasterne.
“Når vi siger ok og godkender mønstret, så går robotten i gang med at svejse. Hele processen foregår uden en computer. Det gør det muligt, at visualisere alle robottens intentioner,” forklarer Simon Bøgh om projektet.
Behov for nemme robotter
Holdets Wii-løsning er designet til en ny metode, der er ved at finde fodfæste inden for byggeriet, hvor det man kan kalde for arbejdstegningerne til et byggeprojekt, bliver projekteret op på de flader, der skal arbejdes på.
Metoden kaldes augmented reality – og indebærer kort fortalt, at man lægger et lag af information oven på virkeligheden. Fx kan man ved et tryk på sin wii-controller få vist, hvor afløbet kommer til at løbe i gulvet, når man står på byggepladsen. Og det punkt, hvor ens svejserobot skal svejse, kan man ikke blot se, men også nemt flytte på med sin controller, inden man så sætter robotten igang.
“Vi vil gerne åbne op for, at andre end robotingeniører kan styre robotterne. For eksempel, de håndværkere, der går på gulvet, som oftest også mere praktisk erfaring med byggeprojektet”. Det siger Casper Schou, der ligesom Simon Bøgh forsker ved Robotics & Automation Group under Aalborg Universitet.
Vi bruger nemlig robotter i mange flere forskellige scenarier i dag, end for få år siden, forklarer Casper Schou. Og det stiller både nye krav til robotterne, men også til, hvor nemme de skal være at styre.
“Vi ser at flere producerer mobile robotter, der skal kunne løse mange forskellige opgaver. Og der bliver det for dyrt og for tidskrævende, hvis vi skal have ingeniører ind til at programmere vores robotter, hver gang de skal løse en ny opgave,” siger Casper Schou.
Armbånd kan styre droner
Nintendo Wii-controlleren er en teknologi, der allerede er lige til at tage ned fra hylden i butikkerne og integrere i sin robotstyring. Og mange nye teknologier, vurderer Simon Bøgh, vil vi kunne bruge på samme måde. Muskelsensor-wearables er for eksempel en af de kommende interessante nyskabelser i samspillet mellem mennesker og maskiner.
Det såkaldte MYO-armbånd er et præmieeksemplar inden for den teknologi, og bliver blandt andet spået en lovende fremtid på markedet for kontrol af droner.
“Der sidder en 9-akset bevægelsessensor i armbåndet, der ud over bevægelse, også kan registrere, når du spænder musklerne” forklarer forskeren. På den måde kan armbåndet aflæse dine fingre, arme og hænders bevægelser.
Hololens og Baxter viser vejen
Casper Schou fortæller også, at Microsoft Hololens er en af mest interessante nyskabelser inden for machine-human interface. Allerede inden for de næste par år vil den komme til at spille en vigtig rolle for industrien.
Han påpeger, at ‘kinesthetic teaching’ vil være en af de vigtigste tendenser i fremtiden, når det kommer til samspillet mellem mennesker og robotter. Det har vi allerede set nu med den venligt udseende robot Baxter, der efter sigende er utroligt lærenem. Vis den, hvordan man gør, og så fatter den det ret hurtigt.