da
da
sv

“Selvom mine ansatte ligger 10 min. på sofaen, har jeg vundet meget på det – effektivitetsmæssigt”

11 min

Hos it-virksomheden Bornerups Datacenter har man valgt at være på forkant med fremtiden ved at gøre det seneste års corona-hjemsendelser permanente. Derfor fraflytter firmaet til august kontorlokalerne i Thy, hvorefter de ansatte skal arbejde hjemmefra. Allerede nu viser KPI’erne større effektivitet og højere trivsel, fortæller direktøren.

Når Carsten Søe-Larsen fremover sætter sig i direktørstolen, behøver han kun stryge skjorter til to af ugens dage – de resterende tre kan foregå i joggingtøj fra hjemmekontoret. Det står klart, efter den administrerende direktør for it-virksomheden Bornerups Datacenter har opsagt firmaets kontorlokaler i Thisted fra 1. august.

I stedet skal både direktøren og virksomhedens 22 ansatte arbejde hjemme fra privaten, og mens hjemmearbejde for mange danskere har været en fast bestanddel af hverdagen det seneste år, så kan Bornerups Datacenters ansatte se frem til permanent hjemmearbejde – dog med mulighed for at kigge forbi virksomhedens kommende drop-in-kontor.

“Som udgangspunkt kommer jeg til at sidde tre dage på hjemmekontor og to dage på vores drop-in-kontor, så ja – det bliver tre dage i joggingbukser”, griner Carsten Søe-Larsen.

Læs også: Ledere kan ikke længere sidde medarbejdernes fleksibilitets-behov overhørig

Med beslutningen er Bornerups Datacenter pludselig blevet blandt de danske firstmove-arbejdspladser, der er gået hele vejen for at indfrie den danske arbejdsstyrkes stigende ønske om et mere fleksibelt arbejdsliv – en udvikling som for alvor har fået et skub under corona-nedlukningen, men faktisk gik Carsten Søe-Larsen med ambitioner om et brud med de vante arbejdsrammer længe før corona.

“Da landet lukkede ned, havde jeg allerede i flere år gået med tanken om at bryde med vores arbejdsmønster – dog ikke i dét format, vi nu har indført. Vi har altid arbejdet tæt sammen med Microsoft, der er en af de virksomheder, som tør gøre tingene på en anden måde. Dem har jeg været meget inspireret af, og i takt med at udviklingen peger på et mere fleksibelt arbejdsliv i fremtiden, har jeg ladet mig fascinere af tanken om, at man ikke nødvendigvis skal have en fast plads på kontoret”, forklarer han.

Meget mere end et spørgsmål om husleje

På trods af de gode intentioner og ønsker om at bryde med vante normer, var Bornerups Datacenter før COVID-19 en arbejdsplads med rammer som så mange andre, når der til dagligt blev skabt it-systemer og i særdeleshed økonomisystemer til både små- og mellemstore virksomheder.

“Før corona tilbød vi et vis niveau af fleksibilitet, så vores medarbejdere bedre kunne strukturere deres hverdag, men kulturen og normen var, at man som udgangspunkt var på kontoret fra 8-16. Da Danmark lukkede ned, hjemsendte vi straks vores medarbejdere, men da landet begyndte at åbne igen, forblev de fleste af vores ansatte derhjemme, selvom kontoret var åbnet igen,” fortæller Carsten Søe-Larsen.

Ifølge direktøren var de ansatte ikke blot blevet forvent med at arbejde hjemme – flere af dem følte sig også mere produktive og nød fleksibiliteten. Sideløbende med at it-medarbejderne befandt sig godt på hjemmekontoret, begyndte Carsten Søe-Larsen for alvor at genoplive sin gamle drøm om et opgør med det fasttømrede kontorlandskab.

Læs også: Corona har nødvendiggjort reboarding af hjemsendte medarbejdere

“Beslutningen blev truffet gradvist. Da vi begyndte at arbejde hjemmefra, holdte vi jo rigtig mange online-møder, hvor vi løbende talte om, hvordan folk havde det med at arbejde hjemmefra, og da selv de mest skeptiske var begyndt at sige: ‘Det er egentlig meget rart det her, og jeg får lavet mere, end jeg plejer’, så blev beslutningen endnu nemmere for mig.

På spørgsmålet om, hvorvidt det ikke bare handler om at spare huslejen, forklarer Carsten Søe-Larsen, at virksomheden ikke opnår de store besparelser ved at nedlægge arbejdspladsen. Først og fremmest skal alle ansatte nu udstyres med både møbler og kontorartikler i hjemmet, ligesom en stor del af huslejen i stedet skal gå til det nye drop-in-kontor, som fordelt på 180 kvadratmeter vil få 8 permanente arbejdspladser, hvor de ansatte på skift kan møde ind for at holde fysiske møder og pleje de kollegiale og sociale relationer.

Ligeglad med vasketøj i arbejdstiden

Netop opgaven med at bevare de gode – og fysiske – relationer de ansatte imellem har haft stort fokus fra Carsten Søe-Larsens side, hvilket også er den primære grund til, at man har valgt at oprette et drop-in-kontor. Samtidig er han opmærksom på behovet for et ligeså stort fokus på de mere introverte medarbejdere, der hurtigt kan komme til at sidde og gemme sig bag skærmen derhjemme.

“Det er klart, at det kommer til at kræve et større fokus på mine medarbejdere og løbende samtaler om, hvordan de trives derhjemme, men selvom vores lokaler først er opsagt fra august, så har vi jo allerede arbejdet hjemmefra et år nu, og indtil videre trives alle vores medarbejdere. Ingen har givet udtryk for andet. Samtidig afslører vores KPI’er også, at det har været en god idé, da vores indekstal viser, at vores produktivitet er steget, siden vi begyndte at hjemsende”, understreger han.

Generelt peger Carsten Søe-Larsen på, at alle vinder på den nye arbejdsstruktur, da ordningen giver mere frihed, mindre transporttid og mere fleksibilitet for den enkelte medarbejder samtidig med, at Bornerups Datacenter opnår en styrket appeal i forbindelse med fremtidige rekrutteringsprocesser.

“Qua vores geografiske placering i Thisted har vi altid haft udfordringer med at rekruttere. Mange af de dygtige unge, vi gerne vil ansætte, har ingen interesse i at flytte til Thisted, men uden en fast arbejdsplads er vi nu langt mere konkurrencedygtige. Vi kan have medarbejdere ansat, som sidder i den anden ende af landet, og vi kan tilbyde en progressiv og fremtidssikret måde at arbejde på. Det er en kæmpe fordel for os i bestræbelserne på at kunne rekruttere og fastholde dygtige ansatte”, forklarer Carsten Søe-Larsen.

Læs også: Den moderne leder skal være tjener for sine medarbejdere

Den fremsynede thybo er heller ikke bange for, at medarbejderne ikke tilbagebetaler tilliden samt de nye og meget friere tøjler ved at foretage sig alt andet end arbejde derhjemme.

“Vi anskuer ikke længere en arbejdsdag som fra 8-16. Vi har medarbejdere, der kommer ind om morgenen, tager et par møder med kolleger, og så kører igen. De kan i høj grad selv indrette deres arbejdsdag, og hvis en medarbejder bruger fem minutter på at sætte vasketøj over i arbejdstiden, kunne jeg ikke være mere ligeglad. Selv hvis mine ansatte vælger at ligge 10 minutter på sofaen, har jeg – effektivitetsmæssigt – vundet meget på det. Det kræver selvfølgelig en høj grad af tillid fra min side, men jeg har folk med høj anciennitet og som jeg ved, jeg kan stole på”, lyder det fra direktøren.

Slip kontrollen og udvis tillid

I august sidste år tog en analyse fra Konsulenthuset Ballisager temperaturen på ‘den attraktive arbejdsplads’ ved at afdække, hvad danske lønmodtagere kigger efter hos deres næste arbejdsgiver. På spørgsmålet om; ‘hvad er vigtigst for dig, næste gang du søger nyt job?’ svarede 36 procent: ‘fleksible arbejdstider og work-life balance’ – kun overgået af ‘gode kolleger’ (38 procent). I samme undersøgelse fra 2019 blev ønsket om et fleksibelt arbejdsliv overgået af både en god løn og en god chef, men i 2020 er billedet et andet, hvilket understøtter den udvikling, som Carsten Søe-Larsen også har fået øje på. Af samme grund anbefaler han også andre virksomheder at bryde med de fasttømrede mødetider og det klassiske kontorlandskab.

“Jeg tror absolut, vi vil se meget mere til denne udvikling. Det har blandt andet været en af de affødte konsekvenser – og fordele – ved alt det, vi har måtte udholde i forhold til corona. 2020 har skabt det perfekte springbræt for hjemmearbejde – også fordi mange kunder, heriblandt vores egne, er blevet tvunget til at blive mere digitale. I dag ved alle hvad Zoom og Teams er, og hvordan man bruger et headset, og det gør, at flere virksomheder fremover kan arbejde meget mere digitalt – og dermed nødvendigvis heller ikke fra samme kontor”, siger han.

Læs også: Storrumskontorer koster effektivitet og dialog

Carsten Søe-Larsen erkender, at den høje grad af medarbejder-tillid, som han dagligt tager med sig på arbejde, er nemmere i en virksomhed med 22 ansatte frem for en stor organisation med hundredvis af medarbejdere. Af samme grund spår han også, at de nye rammer, som er blevet virkelighed for Bornerups Datacenter, kan blive noget sværere at implementere i større organisationer. Alligevel anbefaler ham andre ledere at forsøge at gå i samme retning.

“Jeg tror, at den største stopklods i vejen for et mere fleksibelt arbejdsliv er mange lederes frygt for kontroltab samt den misforståede opfattelse af, at de ansatte ikke præsterer, hvis ikke man ‘micro manager’ dem. Jeg er selv en chef, der elsker excel ark og KPI’er, men mit råd er alligevel: giv slip på micro management og stol på dine medarbejdere. Bare husk at inddrage dem i processen og lytte til deres behov, så det ikke bliver en beslutning, der bliver trukket ned over hovedet på dem. En kulturændring skal skabes gennem hele virksomheden. Det er den vej, udviklingen går, så hvorfor ikke være på forkant?” spørger Carsten Søe-Larsen.