Apples søgemaskine-aftale med Google udløber snart. Det kan blive Bing eller Yahoos vej til succes
En søgemaskine-krig af de helt store kan være på vej. Apples aftale med Google udløber nemlig i starten af 2015. Det rapporterer amerikanske Quartz.
Google har i nogle år fungeret som standard-søgemaskine i Safari på tværs af hele Apple-økosystemet. Altså har iPads og iPhones også benyttet sig af Googles søgemaskine. Den tid kan være ovre.
Offentligt har Yahoo bejlet om æble-firmaets gunst. Yahoos søgemaskine har oplevet kæmpe fremgang, siden den blev standard i Firefox-browseren. Men som standardsøgemaskine i Safari kan Yahoo komme op i en helt ny liga. Apple-browseren tegner sig nemlig for 48 procent af alle søgninger på smartphones, 69 procent på tablets og 9 procent på desk- og laptops.
“Safari-platformen er dybest set en af de bedste søgemaskine-aftaler i verden. Hvis ikke den bedste. Safari-brugere er blandt de mest engagerede og lukrative brugere overhovedet. Og det er en gruppe kunder, vi meget gerne vil have fat i,” udtaler Yahoo-CEO Marissa Mayer.
Microsoft lurer
Men en gammel Apple-bekendt – nemlig det hensygnende Microsoft – kan også komme til at spille en rolle med deres Bing-søgemaskine. Bing leverer allerede søgeresultater til Apples Siri- og Spotlight-apps i den nyeste udgave af OS X, Yosemite.
For Apple kan der være et strategisk element i at vælge Bing. Man kan fortsat levere en udmærket oplevelse for brugerne samtidig med, at Google får en ringere markedsposition. For hvis der er en ting, Apple ikke er interesseret i, så er det, at Google bliver stærkere end i dag. Kampen om at være solsystemets foretrukne it-økosystem har været benhård, siden Google lancerede Android i 2008. Og Apple er klar til at bruge lige så meget energi på at bekæmpe Google, som de har gjort det med Samsung og Microsoft gennem de seneste årtier. Det så vi blandt andet, da Apple droppede Google Maps og skabte deres eget navigationsprogram til ikke særlig stor begejstring fra brugerne.
Vil skabe egen søgemaskine
Samme scenarie kan meget vel gentage sig på søgemaskineområdet. Apple kan forsøge at skabe deres egen. På den måde kan firmaet selv kontrollere alle aspekter af brugeroplevelsen.
“Hvis de dropper Google, tror jeg, at det bliver for at skabe deres egen søgemaskine. Der har været en del snak om det de seneste to-tre år,” siger it-konsulenten Collin Colburn til Quartz.
Et faktum, der bakker den teori op, er, at Apple for nylig har offentliggjort et jobopslag, hvor man efterspørger en projektleder, der kan skabe en søgemaskine-platform, “der kan håndtere hundrede millioner af brugere.”
Vidtrækkende konsekvenser
Mens de fleste Apple-kunder nok ikke går op i noget så teknisk som en standard-søgemaskine, sidder en hel industri og venter i spænding. ‘Search Engine Optimization’ også kendt som ‘SEO’ bygger nemlig i særlig høj grad på at kunne forstå Googles algoritmer.
“De fleste, der arbejder med SEO, har opbygget deres ekspertise omkring Googles søgemaskine og dens algoritmer. Skulle Apple lancere deres egen, vil de formentlig kigge på mange af de samme signaler som Google benytter sig af idag,” udtaler Jesper Damtoft der er partner i Adwords- og SEO-bureauet Citona. Han mener, at et Apple-skifte kan have stor betydning.
“Langt de fleste søgninger bliver foretaget i Google idag. Hvis Apple skifter til en anden søgemaskine eller udvikler deres egen, skal vi i endnu højere grad sikre, at vores SEO er rettet mod den eller de søgemaskiner, hvori målgruppen befinder sig. Heldigvis er det mange af de samme discipliner, man bruger på tværs af søgemaskinerne,” siger Jesper Damtoft, som ville foretrække Bing fremfor Yahoo, hvis det skulle blive en af de to outsidere.