Multinationale virksomheder med hang til mindsteløn bør passe på med marketing-kampagner, der spiller for meget på kærlighed. Det må være lektien, McDonald’s ledelse tager med efter denne shitstorm.
Det er svært både at blæse og have burgere i munden. Det må McDonald’s ledelse sande efter en mildest talt miserabel social media-kampagne.
Burgerkæden søsatte nemlig en stort anlagt kampagne, hvor kunder blev bedt om at give hinanden kram i anledning af Super Bowl. På Twitter-sprog hedder det ‘#PayItWithLove’.
LÆS OGSÅ: Sådan blev japansk besked-app kulturfænomen og kassesucces
#PayItWithLove kom godt i gang og blev fremhævet som den mest virale af alle reklamer under Super Bowl. Men så blev kampagnen fulgt op med muligheden for at stille burgerfirmaet spørgsmål på Facebook.
Egentlig meget uskyldigt, men kampagnen kommer i kølvandet på en række historier om elendige arbejdsforhold og løn for McDonald’s-ansatte. Det fik en række brugere til at spørge den verdensomspændende burgerkæde om al den ‘kærlighed’ ikke også burde komme de ansatte til gode.
Se, hvad der derefter skete.
(Advarsel: Indeholder stærke scener, hvis du er community manager)