Strategisk ledelseskommunikation bør i høj grad bygge på humor. Det mener ledelseskonsulent Henrik Skovdal, der træner ledere i brugen af humor og som understreger, hvordan gode grin kan hjælpe ens budskaber på vej. Det er dog nødvendigt at vide, hvordan humor bruges konstruktivt – ellers kan du komme rigtig galt afsted.
Det er ikke en fordel, at en leder har humoristisk sans. Det er en absolut nødvendighed.
Sådan lyder det konsekvente budskab fra Henrik Skovdal, der arbejder som organisations- og ledelseskonsulent, og som gennem en lang årrække har trænet og undervist et utal af ledere, medarbejdere og foredragsholdere i at kommunikere klart – og med humor.
Henrik Skovdal, der i dag driver virksomheden Skovdal Consulting, har gjort humor i ledelse til sit speciale og optræder derfor også med foredraget ‘Funny Business’. For to måneder siden udkom han med bogen ‘Sig noget seriøst sjovt!’, der særligt henvender sig til ledere og omhandler nødvendigheden af humor, når der skal kommunikeres.
Læs også: Disse personalegoder skaber engagerede medarbejdere
Det er dog en svær balancegang at være sjov, forklarer Henrik Skovdal og understreger, at for mange jokes fra chefens side hurtigt bliver et misforstået skråplan. En faldgrube han blandt andet behandler i sin nye bog.
“Jeg har skrevet min bog ud fra en fascination af stand-up-komikere, men som jeg fortæller mine egne oplægsholdere, så må du ikke udvikle dig til stand-up-komiker. Du må ikke gå op på en scene og primært gå efter grinet. Det er ikke er derfor, du står der. Du står der, fordi du skal formidle et budskab, og det må aldrig være sådan, at din trang til at være sjov overskygger budskabet”, understreger han.
Latter på en knivsæg
Den svære balance har Henrik Skovdal selv forsøgt at fange i bogens tvetydige titel.
“Der ligger en dobbelthed i titlen. Når du skal sige noget seriøst, så gør det ikke noget, at du samtidig er sjov. Der er ikke noget, der transmitterer dit budskab bedre, end hvis du krydrer det med humor. Det skaber opmærksomhed, for der er ikke noget tidspunkt, hvor du har dit publikums opmærksomhed, som lige inden et latterbrøl. Derfor er det en fordel at pakke et seriøst budskab ind i humor”, siger han og tilføjer:
“Den anden del af dobbeltheden ligger i, at skal du sige noget sjovt, så skal det være seriøst sjovt. Rigtigt sjovt. Du skal passe på med, at det ikke bliver hverken ondskabsfuldt eller noget pjat. Du skal tage humoren dødsens alvorligt, når du anvender den i en kommunikationssituation, for ellers kan du komme grueligt galt afsted. Humor er et sindssygt godt våben, men det kan virkelig også få dig i alvorlige vanskeligheder”, understreger Henrik Skovdal.
“Jamen, jeg er jo ikke sjov”?
En stopklods, som Henrik Skovdal ofte møder blandt ledere, er ytringen: ‘Jamen, hvad nu hvis man ikke er morsom?’ Denne frygt er dog i langt de fleste tilfælde ubegrundet, mener han.
“Et argument, jeg ofte møder, er: ‘Hvad med mig der ikke er naturligt sjov?’, men det er meget, meget få mennesker, jeg har mødt, der ikke har humoristisk sans. Der, hvor problemet kan opstå, er, når der er forskel på, hvor stort mod vi har til at bruge humor i vores kommunikation. Det kræver et vis mod at bruge humor, og det er ofte dette mod, der skal trænes”, forklarer han og fortsætter:
“Jeg ser qua mit arbejde utrolig mange erhvervsledere, direktører og specialister rejse sig op på en scene og gøre det ganske udmærket. De gør det godt, men med ganske få kneb kan de gå fra at være gode til at være fremragende. Alt det kræver er simple og enkle kneb samt tips og tricks – blandt andet fra standuppere”, lyder rådet.
Læs også: 4 ud af 10 ledere skaber medarbejderflugt
Af samme grund medvirker også standupkomikerne Simon Talbot, Anders Fjelsted, Sebastian Dorset, Jacob Tingleff og entertaineren Jacob Haugaard i bogen, og giver – med udgangspunkt i deres erfaringer, udfordringer og pinagtige fejltrin – staldtips til, hvad man som leder skal være opmærksom på før, under og efter ens præsentation eller oplæg.
Herunder kan du se Henrik Skovdal medvirke i F5 Live, hvor han over for ledelsesekspert Henrik Ørholst fortæller om sin nye bog og giver gode råd til ledere, der gerne vil give deres kommunikation et humoristisk løft.